Gå til innhold

Bruke kollektivfeltet til forbikjøring


Anbefalte innlegg

Et spørsmål om bruk av kollektivfeltet til forbikjøring da jeg ikke kjører noe som gir rett til å bruke det.

 

 

4e17908165.jpg

 

 

 

Hvis jeg ønsker å kjøre forbi en bil som kjører i samme felt som lastebilen, er det lov å benytte kollektivfeltet som ligger til venstre? Eller må jeg i grunn over det feltet og ligge i motgående kjørefelt?
Hadde kollektivfeltet vært til høyre så hadde saken vært grei, men nå skjer forbikjøringen til venstre - dog uten at jeg har en bil som har lov til å oppholde seg i kollektivfeltet i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. å kjøre forbi i kollektivfellt generellt sett:

 

Trafikkreglene paragraf 12, første punkt fjerde bokstav:

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Så har du lov til å bruke et kollektivfelt kan du bruke det til å kjøre forbi uansett om det er til høyre eller venstre.

 

For trådstarters spørsmål:

 

Om kollektivfelt står det følgende i paragraf 5, andre punkt:

2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

Da må man på ett eller annet vis kunne definere det å krysse det eller kjøre i det for forbikjøring på ett eller annet vis ikke går under 'kjøring' i det.

 

Jeg tror en streng tolkning tilsier at ingen forbikjøring er mulig siden du ikke kan krysse kollektivfeltet uten å kjøre i det (Og langt i fra kjøre i det under forbikjøringen, men det er høyst tenkelig at en politi eller en rett ikke faller ned på at en streng tolkning er rimelig.

Lenke til kommentar

Man har lov å krysse over et felt man ikke har lov å kjøre i, men da har man vikeplikt for de som ferdes der (akkurat som ved vanlig feltskifte).

 

Det er ikke lov å bruke kollektivfelt, krabbefelt eller sykkelfelt for forbikjøring. Å svinge ut i sykkelfeltet for å komme seg forbi én som skal svinge til venstre er altså heller ikke tillatt.

 

Det eneste unntaket er ved trafikkuhell eller veiarbeid, da kan trafikken dirigeres/reguleres forbi stedet via felt som vanligvis er ulovlige å benytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man har lov å krysse over et felt man ikke har lov å kjøre i, men da har man vikeplikt for de som ferdes der (akkurat som ved vanlig feltskifte).

 

Det er ikke lov å bruke kollektivfelt, krabbefelt eller sykkelfelt for forbikjøring.(..)

 

Så hvis man bare ser på det vil man da for å ta en lovlig forbikjøring på den strekningen krysse kollektivfeltet og kjøre forbi i felt for motgående trafikk? (forutsatt ingen kjøretøy i kollektiv og motgående)

Lenke til kommentar

Så hvis man bare ser på det vil man da for å ta en lovlig forbikjøring på den strekningen krysse kollektivfeltet og kjøre forbi i felt for motgående trafikk? (forutsatt ingen kjøretøy i kollektiv og motgående)

 

Jepp. Slik jeg tolker reglene må dét være det korrekte.

 

For en del år siden fikk en traktorfører bot for å ha kjørt i kollektivfeltet. Vedkommende gjorde dette for å slippe forbi raskere trafikk, men denne bruken av kollektivfeltet var ikke tillatt. Det var ingen lovlige forbikjøringsmuligheter på strekningen, kun ett kollektivfelt og ett normalt kjørefelt. Det var midtdeler mot motgående kjørefelt.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...