Gå til innhold

Hamburg tester førerløse sentrumstog i 2021


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Førerløse tog er noe vi kan se langt etter i Norge. Vi har et dyrt og veldig dårlig togtilbud, proppet med statlige overbetalte ansatte.

 

I VGs artikkel om "disse jobbene betaler mest for minst utdanning" var NSB på topp.

 

Konduktøren, som har fått sin arbeidsmengde redusert noe voldsomt, får i gjennomsnitt 500-600k i året + en hel masse godtgjørelser. Dette er en stilling som bør fjernes, da det ikke er behov for de lenger etter vi begynte med automat/mobilsalg av billetter.

 

Førerløse tog, kvitte seg med alle konduktører. Da snakker vi sparing. Men, det vil nok ikke skje da NSB er statlig og nødig satser på noe som går utover deres ansatte. Så da får vi leve med milliarder av kroner til stillinger som ikke er nødvendige.

Lenke til kommentar

Førerløse tog er noe vi kan se langt etter i Norge. Vi har et dyrt og veldig dårlig togtilbud, proppet med statlige overbetalte ansatte.

 

I VGs artikkel om "disse jobbene betaler mest for minst utdanning" var NSB på topp.

 

Konduktøren, som har fått sin arbeidsmengde redusert noe voldsomt, får i gjennomsnitt 500-600k i året + en hel masse godtgjørelser. Dette er en stilling som bør fjernes, da det ikke er behov for de lenger etter vi begynte med automat/mobilsalg av billetter.

 

Førerløse tog, kvitte seg med alle konduktører. Da snakker vi sparing. Men, det vil nok ikke skje da NSB er statlig og nødig satser på noe som går utover deres ansatte. Så da får vi leve med milliarder av kroner til stillinger som ikke er nødvendige.

 

Grunnlønnen til en konduktør er ikke særlig høy, og tilleggene utgjør mesteparten av lønnen. Dette er forsåvidt lovpålagte tillegg, og det unner jeg dem ettersom de må jobbe til svært ubekvemme tider. Nå har det jo seg slik at en av de aller minst omfattende arbeidsoppgavene til en konduktør er å sjekke billetter. Konduktøren tar jevne brannrunder, passer på sikkerhet ved av og påstigning (Med standarden på mange stasjoner kan man se langt etter automatisering, enkelte steder må man jo nærmest klatre ombord i toget.) De er også trent opp på evakuering av tog, og driller på dette jevnlig. Med tanke på hvor mange passasjerer de har ansvaret for, er det nesten sært at det ikke er flere ombord. Hvor mange flyvertinner har du ikke ombord i et fly for å passe på sikkerheten?

Lenke til kommentar

Nå har verken Hamburg eller København bybaner. Bybane er en modernisert trikk som gjerne går på egne traseer. Bergen er et godt eksempel. København la ned trikken i 1972. Hamburg i 1978. Begge byene angrer disse beslutningene. Derimot har Hamburg og Købehavn t-baner.

Lenke til kommentar

Konduktørene er i toget for de reisendes sikkerhet. Konduktøren bestemmer også når toget kan igangsettes ved å gi ordre til lokføreren. Før ble konduktøren kalt togfører, nå kalles han ombordansvarlig. Billettering er en sekundær oppgave. Ubekvem arbeidstid som nattarbeid og helgearbeid gir jo selvfølgelig en viss økonomisk gevinst. Skulle bare mangle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...