Gå til innhold

Displayport fra skjermkort til Thunderbolt 3 inngang på skjerm?

AndersT2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil det fungere, og finnes det normal DP til USB-C kabel for dette?

Jeg vet ikke sikkert, men syntes det var noe rart med et Thunderbolt AIB jeg kjøpte. Det har nemlig USB-C Thunderbolt utganger, og DP innganger. Poenget er at man skal kople DP utgangene fra et skjermkort inn i DP inngange på TB kortet, og så bruke USB-C TB kabel fra TB utgangen på kortet til en skjerm med TB inngang. Hvorfor så mye pes hvis det bare hadde vært å kjøpe en DP - USB-C TB kabel? Så gut feeling er at det ikke er mulig..

Lenke til kommentar

Hvilken skjerm er det?

LG sin kommende 34WK94U, som er en 5120x2016 UW skjerm. LG har ikke sluppet noen manualer for den, eller 16:9 "versjonen" av skjermen enda, og i manualene for LG skjermene for de som har Thunderbolt 2 så står det bare basic tilkoblings ting, og ikke noe særlig detaljer om ting.

Eneste jeg finner når jeg googler er fra Thunderbolt utganger til andre skjerminnganger.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke sikkert, men syntes det var noe rart med et Thunderbolt AIB jeg kjøpte. Det har nemlig USB-C Thunderbolt utganger, og DP innganger. Poenget er at man skal kople DP utgangene fra et skjermkort inn i DP inngange på TB kortet, og så bruke USB-C TB kabel fra TB utgangen på kortet til en skjerm med TB inngang. Hvorfor så mye pes hvis det bare hadde vært å kjøpe en DP - USB-C TB kabel? Så gut feeling er at det ikke er mulig..

Hvis det AIB som du nevner er dette: https://www.asrock.com/mb/spec/product.asp?Model=Thunderbolt%203%20AIC

Så vil nok ikke det funke med min maskin, da den ikke har Thunderbolt, det er ett AMD hovedkort med Ryzen 1800X

Lenke til kommentar

Hvis det AIB som du nevner er dette: https://www.asrock.com/mb/spec/product.asp?Model=Thunderbolt%203%20AIC

Så vil nok ikke det funke med min maskin, da den ikke har Thunderbolt, det er ett AMD hovedkort med Ryzen 1800X

Jeg har Aorus HK, så det er Gigabyte versjonen av et slikt AIB jeg har. Poenget mitt var; hvorfor skal man sende DP signalet innom et slikt TB AIB kort i det hele tatt, om det bare er å kjøpe en DP til USB-C TB kabel i stedet? Man må ha aktiv adapter fra DP til HDMI 2.0, så jeg misstenker det er det AIB kortet fungerer som, når man kan bruke det som "overgang" fra DP til TB over USB-C kabel.

Lenke til kommentar

LG sin kommende 34WK94U, som er en 5120x2016 UW skjerm. LG har ikke sluppet noen manualer for den, eller 16:9 "versjonen" av skjermen enda, og i manualene for LG skjermene for de som har Thunderbolt 2 så står det bare basic tilkoblings ting, og ikke noe særlig detaljer om ting.

Eneste jeg finner når jeg googler er fra Thunderbolt utganger til andre skjerminnganger.

Vet du om denne skjermen kommer i 2018 i det heletatt? Jeg tror ikkje det :)

Lenke til kommentar

Jeg har Aorus HK, så det er Gigabyte versjonen av et slikt AIB jeg har. Poenget mitt var; hvorfor skal man sende DP signalet innom et slikt TB AIB kort i det hele tatt, om det bare er å kjøpe en DP til USB-C TB kabel i stedet? Man må ha aktiv adapter fra DP til HDMI 2.0, så jeg misstenker det er det AIB kortet fungerer som, når man kan bruke det som "overgang" fra DP til TB over USB-C kabel.

aktivt adapter fra DP til HDMI er jo forståelig, siden de ikke har kompatible signaler.

Alle sier jo Thunderbolt har DP signalene i seg, og det er da underlig at det er så vanskelig å finne noe info om at det funker å benytte enn TB inngang fra en DP utgang, og ikke at det må være en TB utgang også.

Lenke til kommentar

aktivt adapter fra DP til HDMI er jo forståelig, siden de ikke har kompatible signaler.

Alle sier jo Thunderbolt har DP signalene i seg, og det er da underlig at det er så vanskelig å finne noe info om at det funker å benytte enn TB inngang fra en DP utgang, og ikke at det må være en TB utgang også.

Jeg kunne vanskelig vært mer enig. Jeg forstår bare ikke hvorfor AIB'et mitt er bygd slik det er, dersom man kunne brukt bare en kabel med riktig plugg i hver ende..

Lenke til kommentar

Jeg kunne vanskelig vært mer enig. Jeg forstår bare ikke hvorfor AIB'et mitt er bygd slik det er, dersom man kunne brukt bare en kabel med riktig plugg i hver ende..

slik jeg forstår de kortene så setter de sammen Thunderbolt data signalet med ett video signal, siden det på stasjonære PCer som regel ikke er egen Thunderbolt utgang med video, pga. dedikerte grafikkkort, eller i 2011 klassen, ikke interne GPUer heller. Slik at det er eneste måte å få det til på.

Hadde nok funket fint for mitt bruk, men det krever jo ett hovedkort med Thunderbolt og Intel CPU som jeg ikke har. Synd det ikke lages ett dedikert kort som gir PCIe om til Thunderbolt uten den kontroll kabelen. Slik jeg har skjønt den ekstra kabelen, så er det for å dedikere nok PCIe baner eller noe slikt til det kortet, slik at TB kommer seg riktig fra CPU til kortet via PCI-e kontakten.

Hadde Intel laget egne TB brikker som alle kunne benyttet, så hadde de nok kunne tjent mer når også AMD hovedkort kunne hatt TB, i stedet for å låse de til Intel CPUer. AMD hovedkortet mitt har Intel nettverksbrikke, hadde jo bare vært mer profitt til dem, de trenger jo ikke frigjøre lisensene for at de skal havne i chipsettet, selv om det hadde vært det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...