AnonymDiskusjon Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Min samboer har gått på levaxin gjennom mange år med godt resultat. Det siste året er dosen forsiktig økt ettersom virkningen ikke lengre er like god. Nå har en utredning hos spesialist kommet frem til at det ikke er lavt stoffskifte likevel og bruk av medisinen må trappes ned. Fastlege har konkludert med lavt stoffskifte både ut fra blodprøve og symptomer som er veldig typiske. Endokrinolog ved et sykehus er helt uenig. Det er jo litt rart at tidligere prøver har vist en ting og hos spesialist kommer de frem til noe annet.Kan det være andre sykdommer som ligner og har like symptomer? Levaxin har jo hatt en god virkning så vi er bekymret for hva en nedtrapping innebærer. Anonymous poster hash: 9d8b5...6f9 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 (endret) Det kan hende at hun har fått en annen sykdom i tillegg. Hva viser prøveresultatene? Endret 29. juli 2018 av Emancipate Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Det at kroppen nedjusterer seg har nok med at mengden Levaxin er for høy i forhold til den energibelastningen en påfører kroppen. Om en nedtrapper noe kroppen er tilvendt er det alltid smart å vite hvor stor og alvorlig tilvenningen er. For Levaxin ser det ut som det er greit å seponere/avslutte den over noen dager da kroppen normalt trenger 2-3 dager for å justere seg inn gjerne med energiløshet som symptom. Jeg hadde nok bare trappet ned over ca en uke med lavere og lavere dagsdose til doseringen avsluttes. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Dette er jo en utrolig vanskelig posisjon for en pasient å stå i. 2 leger er uenige - den ene fastlege og andre endokrinolog. Hva gjør så pasienten? For det første, så ville jeg som pasient hatt en sunn skepsis og vært kritisk. Jeg ville bedt legen(e) utgreie og forklare hvorfor de mener som de gjør og hva de baserer dette på. Stoffskifte kan måles ved å måle mengde hormoner. Utover dette kan man måle flere andre markører i blodet, samt vitale parametre som sammen utgjør et stort bilde av selve stoffskiftet. Her må legen(e) forklare på hvilke grunnlag de mener du skal øke/fortsette/redusere medisinering. Hvis endokrinologen mener det ikke er lavt stoffskifte, så må man få begrunnelse for dette. Vi kan ikke lese legens tanker, de må bli bedt om å se det høyet, ellers sitter vi der like uvitne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå