emeritus Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Jeg er i litt samme situasjon som trådstarter, men har landet på å starte et AS. Det er et par ting jeg lurer på: De 30 000 kr man bruker på etableringen; de kan spyttes tilbake i form av varer og tjenester ikke sant? (varer for min del) De skal ikke bare stå på konto som et alibi for å vise at man har penger nok til oppstart? Den andre tingen jeg lurer på er dette med å ta ut lønn. For mitt vedkommende er det kun jeg som vil være involvert i driften, det skal ikke ansettes andre. Kan man ta ut "lønn" hver måned slik man er vant til, eller må en vente og ta ut utbytte èn gang i året? Gitt at forretningen faktisk kaster noe av seg etter hvert da selvfølgelig... Forøvrig en god tråd å lese, særlig dette med skatter og avgifter må en virkelig ta innover seg. Det er sentralt at du til enhver tid har en forsvarlig egenkapital i selskapet. Hvor mye "forsvarlig" er kommer an på omfang og risikoen i selskapet. Se aksjeloven § 3-4. Driver man et lite, nyoppstartet AS uten spesielt med gjeld ser jeg ikke for meg at man trenger særlig mye egenkapital liggende på konto. Lenke til kommentar
DontTouchMyPhone Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Takker for svar, da kan man med andre ord komme langt med sunn fornuft når det gjelder utgifter/inntekter, og disponere egenkapitalen tilsvarende. Og til å begynne med er det jo snakk om et meget lite foretagende i prøvefasen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Hei! Er det noen her som veit hvordan skattereglene er for salg av varer fra Kina til USA, når varene aldri er innom Norge, men selskapet er et norskt AS? Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Et norsk aksjeselskap (som styres fra Norge) er skattepliktig for alle sine inntekter uansett hvor de stammer fra. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2018 Forfatter Del Skrevet 4. august 2018 Et norsk aksjeselskap (som styres fra Norge) er skattepliktig for alle sine inntekter uansett hvor de stammer fra. Ok. Hvor mye skatt betaler egentlig et lite AS som selger varer på den måten (varer fra Kina til USA)? Er det faste regler heller kommer det helt an på hva det er snakk om? I dette tilfelle er det billige smykker... Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Først så bør du slutte å poste som anonym. Forøvrig så skatter man 23% av overskuddet som firma. Dersom du vil ha ut pengene som aksjeutbytte så beskattes det med ca 30%. Til sammen ender du opp på 46,5% skatt. Du kan også være ansatt, da skatter du som en vanlig lønnsmottager. Firmaet må dog betale arbeidsgiveravgift på 14,1% i tillegg. (Satsen på arbeidsgiveravgift varierer mellom ulike områder i Norge) 1 Lenke til kommentar
Nervøs79 Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Først så bør du slutte å poste som anonym. Forøvrig så skatter man 23% av overskuddet som firma. Dersom du vil ha ut pengene som aksjeutbytte så beskattes det med ca 30%. Til sammen ender du opp på 46,5% skatt. Du kan også være ansatt, da skatter du som en vanlig lønnsmottager. Firmaet må dog betale arbeidsgiveravgift på 14,1% i tillegg. (Satsen på arbeidsgiveravgift varierer mellom ulike områder i Norge) Ok, så altså passe på at man setter til side 23 % av alt overskudd (dersom det blir noe...). Resten av overskuddet disponerer jeg slik jeg vil; spytter inn igjen i firmaet og betaler meg selv lønn? Grunnen til at jeg postet anonymt er rett og slett at det virker så stupid å tenkte på å starte firma når man åpenbart har svært lite kunnskaper om det. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Hvis man har lite kunnskaper om "saken" så er det nok absolutt "lurest" å starte et AS i stedet for å gå i gang med et enkeltmannsforetak. Ved enkeltmannsforetak så vil man så godt som bestandig bli sittende igjen med gjelden fra selskapet hvis det går galt, for eksempel på grunn av manglende innbetaling av skatt og avgifter. Ved bruk av AS så vil man normalt gå fri av et slikt personlig ansvar, hvis man ikke driver på en veldig kritikkverdig måte. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 (endret) Ok, så altså passe på at man setter til side 23 % av alt overskudd (dersom det blir noe...). Resten av overskuddet disponerer jeg slik jeg vil; spytter inn igjen i firmaet og betaler meg selv lønn? Grunnen til at jeg postet anonymt er rett og slett at det virker så stupid å tenkte på å starte firma når man åpenbart har svært lite kunnskaper om det. Jeg er også ganske noob, men har satt meg inn i en del ting. Mye info å finne om du googler rundt, og bare å spørre her på forumet:) Nei, det er ikke helt sånn som du skriver: Du har kostnader til varene du kjøper, la oss si 1 mill. Disse varene selger du for 2 mill. Du har så langt et overskudd på 1 mill. Så må du ha lønn, la oss si det er 600k inklusivt arbeidsgiveravgift, pensjon og alt sånt. Du har nå et overskudd på 400k. Av de 400k må du betale 23% i skatt, dvs du sitter igjen med 308k. Hvis du ikke gjør noe mer forblir de pengene i firmaet og kan brukes til å kjøpe varer, lønn, etc. Dersom du vil ha ut deler av de siste 308k for å dra på tidenes ferie, så kan du betale det som aksjeutbytte. Dvs du reinvesterer aldri penger inn i firmaet igjen, du lar bare være å ta de ut. Endret 4. august 2018 av nirolo Lenke til kommentar
Nervøs79 Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Der ser du, har mye å lære gitt. Lite tilleggsspørsmål; jeg trenger vel ikke betale arbeidsgiveravgift om det kun er jeg i firmaet; jeg behøver jo ikke ansette meg selv? Uansett, jeg må vel skatte av lønnen jeg tar ut også? Er det da "vanlig" skatteprosent slik jeg har nå (fast ansatt i privatsektoren), rundt 35-40 prosent? Jeg skal lese meg opp før jeg realiserer planene, det føles litt som å hoppe "in the deep end" uten flytevest. Men det er spennende også. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 (endret) Lønn beskattes som normalt ja. Det eneste du merker er at siden du også er arbeidsgiver så oppdager du at alle arbeidsgivere må betale arbeidsgiveravgift av lønnen. Dvs dette må AS'et ditt betale. Du trenger ikke å ansette deg selv og da får du heller ingen lønn og heller ingen arbeidsgiveravgift. Men det er nok lurt å ansette seg selv. Å være ansatt gir den laveste skatten opp til ca 600.00. Du får også rettigheter som arbeidsledighetstrygd, sykepenger, pensjon, ... Dersom du ikke ansetter deg selv så er aksjeutbytte eneste måte å få ut pengene på, det beskattes med 46,5% og er først gunstig på beløp over ca 600.000. Akkurat hva som er lønnsomt av lønn og aksjeutbytte er et komplisert regnestykke med mange faktorer. 600.000 som grense for når aksjeutbytte er gunstig er ikke nødvendigvis helt korrekt, men kan være en grov rettesnor. Endret 5. august 2018 av nirolo 2 Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Jo, du må betale arbeidsgiveravgift om du tar ut lønn. Skatteprosenten (personlig) vil avhenge av hvor mye lønn du tar ut. Ved utbytte kommer selskapsskatten sterkere inn -> lønn utbetalt i året reduserer driftsresultatet og således selskapsskatten. Er enkelte fordeler med å ta ut lønn fremfor utbytte - bl. a. muligheten til løpende utbetaling og opptjening i folketrygden. Du bør være forberedt på at det ikke er så vanlig å være i stand til å ta ut lønn/utbytte i oppstartsårene, men det avhenger selvfølgelig av virksomhetsoverskudd og hvor kapitalintensiv virksomheten din er. 2 Lenke til kommentar
Nervøs79 Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Takker for svar fra begge to, da ble dette rundt lønn/arbeidsgiveravgift/ansettelse litt klarere. Og bare for å ha sagt det; jeg har ingen illusjoner om at dette skal ta av, eller at det skal kaste av seg noe til å begynne med. Forhåpentlig kan det kaste av seg litt etterhvert, men jeg holder på min vanlige faste jobb for å si det slik. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Det kommer jo også an på om dette firmaet skal drives på heltid eller på deltid, dvs ved siden av en annen jobb. Hvis det dreier seg om "et firma ved siden av jobben" så kan det nok være lurt å la et overskudd gå inn i firmaet, slik at det kan vokse på sikt. Tar man ut lønn, i tillegg til annen lønn, så blir jo blir jo skatteprosenten høy. Kjøper man i stedet driftsmidler til firmaet, for eksempel datautstyr, og annet "nødvendig og kjekt å ha" så skal jo ikke dette skattes av. Det kan tvert i mot representere en driftskostnad som gir redusert overskudd og redusert skatt for AS'et (Ut i fra de regler som gjelder for dette.) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå