AnonymDiskusjon Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Hei! Jeg vurderer å starte et enkeltmannsforetak for å starte en liten forretning. Men jeg er bekymret for hva jeg utsetter privatøkonomien min for dersom det hele går dit pepper'n gror. Jeg er også gift, og dersom det ikke går bra, drar jeg vel både ektefelle og barn med i dragsuget. Fins det noen juridiske tiltak man kan innføre for å skjerme privatøkonomien ved enkeltmannsforetak; eventuelt måter å skille ut økonomien til ektefelle slik at hus og hjem ikke står på spill? Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2018 Ved å opprette AS Takk for svar! Jeg har tenkt på det, men jeg har ikke startkapital, og jeg ønsker å teste ut en idè i det små for å si det slik. AS blir en mye større greie føler jeg og veldig "offentlig"? Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Da kan du starte et NUF. Samme fordeler som et AS, men du trenger ikke aksjekapital. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2018 Da kan du starte et NUF. Samme fordeler som et AS, men du trenger ikke aksjekapital. Takk for svar! Dette var nytt for meg, så det skal jeg sette meg inn i. Takk igjen! Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 NUF kan være greit å teste med ja, men husk at det er en årlig utgift på rundt 3k på selskapsformen, pluss at en ofte sliter med kreditt/lån dersom det skulle være nødvendig. Aksjekapitalen er satt ned til 30k for noen år tilbake, og en kan bruke anleggsmiddler til aksjekapitalen. 4 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Takk for svar! Jeg har tenkt på det, men jeg har ikke startkapital, og jeg ønsker å teste ut en idè i det små for å si det slik. AS blir en mye større greie føler jeg og veldig "offentlig"? Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Det er ingenting i veien for å begynne som et enkeltmannsforetak for å teste ut i det små, og så konvertere til et AS dersom du ser at det går bra og vil satse skikkelig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2018 Det er ingenting i veien for å begynne som et enkeltmannsforetak for å teste ut i det små, og så konvertere til et AS dersom du ser at det går bra og vil satse skikkelig. Nei, jeg har tenkt tanken, men vil være helt sikker på at jeg ikke ødelegger privatøkonomien til meg selv og ektefelle dersom det går galt. Og om det gjør det er det for seint om man har enkeltmannsforetak, så jeg ønsker å være føre var. TS Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 Nei, jeg har tenkt tanken, men vil være helt sikker på at jeg ikke ødelegger privatøkonomien til meg selv og ektefelle dersom det går galt. Og om det gjør det er det for seint om man har enkeltmannsforetak, så jeg ønsker å være føre var. Jeg ville vært skeptisk om du ikke engang har 30K til at starte et AS. De 30K kan etterfølgende brukes til investeringer i selskapet. Derutover vil der være kostnader til registrering, regnskapsprogram osv.. litt penger må du ha for å kunne komme igang. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 Nei, jeg har tenkt tanken, men vil være helt sikker på at jeg ikke ødelegger privatøkonomien til meg selv og ektefelle dersom det går galt. Og om det gjør det er det for seint om man har enkeltmannsforetak, så jeg ønsker å være føre var. TS Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Jeg vet ikke hva det er du tenker å starte, men med «begynne forsiktig» mener jeg å la være å påta seg så store økonomiske forpliktelser at du risikerer hus og hjem. Det finnes ingenting magisk med et enkeltmannsforetak som gjør at hus og hjem står på spill i det øyeblikk du registrerer foretaket; det er jo dine handlinger og de forpliktelser du selv inngår med åpne øyne som gjør det. Og da er det mulig å se an risikoen i det du driver med og gå over til et AS når du kommer til det punkt at videre vekst vil være for risikabelt som enkeltmannsforetak. Da har du høyst sannsynligvis også tilegnet deg 30k i egenkapital – og hvis ikke ser jeg ikke hvordan denne operasjonen kan være av en tilstrekkelig skala til å true hus og hjem i det hele tatt. Det høres litt ut som om du er i overkant risikoavers her, man er nødt til å være villig til å satse. 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 Hei! Jeg vurderer å starte et enkeltmannsforetak for å starte en liten forretning. Men jeg er bekymret for hva jeg utsetter privatøkonomien min for dersom det hele går dit pepper'n gror. Jeg er også gift, og dersom det ikke går bra, drar jeg vel både ektefelle og barn med i dragsuget. Fins det noen juridiske tiltak man kan innføre for å skjerme privatøkonomien ved enkeltmannsforetak; eventuelt måter å skille ut økonomien til ektefelle slik at hus og hjem ikke står på spill? Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Du skriver ikke hva du tenkte å drive med. Kan du komme til å ansette folk i virksomheten? Skal du drive en virksomhet hvor du kan komme til å bli utsatt for betydelige økonomiske krav ved uhell, kan det være uansvarlig å ikke tegne tabbeforsikring, særlig dersom du ikke driver virksomheten som et AS/NUF. Jeg kan ikke vise til håndfaste tall her, men antar vanligste måten nye virksomheter havner i trøbbel på, er ved ikke å sette av penger til skatter og avgifter. Momspenger som faktureres, skal til staten etterhvert, og plutselig inntektsøkning er brutto, og kan gi restskatt. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 Vanligste er vel at man ikke får solgt nok av de varene/tjenestene man selger og dermed ikke har inntekt som samsvarer med utgifter. Kombinerer man det med lån for å kjøpe inn varer eller maskiner, så har man fort et problem man ønsker å holde unna privatøkonomien. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 Vanligste er vel at man ikke får solgt nok av de varene/tjenestene man selger og dermed ikke har inntekt som samsvarer med utgifter. Kombinerer man det med lån for å kjøpe inn varer eller maskiner, så har man fort et problem man ønsker å holde unna privatøkonomien. Det er ofte grunnen til at en bedrift ikke blir lønnsom og må legges ned. Den økonomiske eksponeringen (altså det beløpet du risikerer å tape) er imidlertid relativt kurant å kontrollere. Det som virkelig ødelegger privatøkonomien er erstatningsansvar. Enten fordi du har solgt en defekt vare, eller fordi du utøver arbeid som skader andre. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 Det har du nok rett i. Er det å ha et as/nuf god beskyttelse mot slike situasjoner? Eller bør man ha ansvarsforsikring i tillegg? Jeg har begge deler, men det er fordi kunden krever det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 Man bør gjerne ha ansvarsforsikring i tillegg, i alle fall for personskade og produktskade. Men om man har litt volum, eller selger til næringsdrivende uten å ha kontroll på kontraktene sine, kan man få et ganske stort rent misligholdsansvar også. Det er ofte vanskelig å forsikre.. AS/NUF er ikke nødvendigvis god nok beskyttelse da man kan bli ansvarlig etter reglene for styreansvar, men terskelen for styreansvar er gjennomgående høyere slik at AS er en relativt OK beskyttelse. Men om man ikke har mulighet til å spytte inn 30 000 i virksomheten er det vel lite sannsynlig at den er stor nok til at det er noen stor økonomisk risiko. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 (endret) Det er jo "mye rart" som kan skje. Etterligning av skatt og avgifter, produktansvar som man ikke kjente til, regelverk og ansvar som man ikke kjente til, manglende rettigheter hos NAV ... osv. Hvis man ser på mange av de personlige konkursene som skjer, så ser man vel også at disse nokså ofte har en sammenheng med det å være "personlig næringsdrivende" og så "miste oversikten". Man behøver joe heller ikke å gjøre så mye galt, det kan være tilstrekkelig bare "å ikke få det til, selv om man forsøkte etter beste evne", for eksempel å få sendt inn årsregnskaper .. og så blir man skjønnslignet "som person" for en inntekt som er en helt annet enn den man faktisk hadde. Så skylder man for eksempel 50.000 i skatt etter en faktisk omsetning på 20.000,- Det spørs om ikke de 30.000,- i aksjekapital er en "billig og nødvendig forsikring". (Man kan jo ellers bruke de 30.000 til å kjøpe nødvendig utstyr, og man kan også ta noe av det ut som lønn. (Slik var det i alle fall tidligere.)) Her ser vi ellers en avisartikkel om noe som kanskje er litt typisk: Så godt som alle hedmarkingene som gikk personlig konkurs i fjor var selvstendig næringsdrivende, med felles forretnings- og privatøkonomi. Til forskjell for konkurser i aksjeselskaper, der eieren ikke taper mer enn aksjekapitalen i selskapet, blir gjelda hengende ved personen som går personlig konkurs; om så til du ligger i kista. https://www.ostlendingen.no/arkiv/47-hedmarkinger-personlig-konkurs/s/2-2.2757-1.4458311 Man kan jo også bli "holdt ansvarlig" for gjelden eller de økonomiske forpliktelsene til et AS, men det er nok i praksis ikke så vanlig. I den praktiske og virkelige verden så er det en del personer som utnytter den beskyttelse man i realiteten har i et aksjeselskap på denne måten: https://www.dagbladet.no/nyheter/slik-beskyttes-konkursrytterne/69632880 Endret 30. juli 2018 av arne22 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. august 2018 Del Skrevet 3. august 2018 De hyppigste konkursene skjer som følge av manglende skatte- og avgiftsbetaling. Mange nystartede næringsdrivende er vant til å være lønnsmottaker, hvor skatt er noe du får igjen i juni. Det er lett å anta at alt du får inn på konto er disponibelt. Hvis du i tillegg fører dårlig budsjett og regnskap, så du ikke vet... Det aller beste tiltaket du kan gjøre er å være ajour på budsjett og regnskap. Sett deg ned: Hver. Eneste. Måned. Eller betal noen andre for det, og hør på dem. Det nest beste tiltaket du kan gjøre er å opprette en separat konto til skatt og avgift. Der setter du regelmessig - minst annenhver måned - av penger til skatt (forskuddsskatt hvis du betaler det, 40-50 % av beregnet overskudd hvis ikke) og merverdiavgift. Du låner ikke fra denne kontoen. Du kan forhandle med leverandører. Du kan forhandle med kunder. Du kan be om forskuddsbetaling og ekstra kreditt. Staten er ikke like enkle å ha med å gjøre, og når staten først begynner å se tungt på deg er det fordi beløpene over tid er blitt store. Det finnes en del betalinger som reduserer likviditeten din, men hvor inntekten som ga pengene likevel må skattes av. Betaler du depositum for forretningens leide lokaler med inntekt må du fortsatt skatte av inntekten. Da må du tjene 1,5x depositum for å ha råd til både depositum og skatt. 1 Lenke til kommentar
DontTouchMyPhone Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Jeg er i litt samme situasjon som trådstarter, men har landet på å starte et AS. Det er et par ting jeg lurer på: De 30 000 kr man bruker på etableringen; de kan spyttes tilbake i form av varer og tjenester ikke sant? (varer for min del) De skal ikke bare stå på konto som et alibi for å vise at man har penger nok til oppstart? Den andre tingen jeg lurer på er dette med å ta ut lønn. For mitt vedkommende er det kun jeg som vil være involvert i driften, det skal ikke ansettes andre. Kan man ta ut "lønn" hver måned slik man er vant til, eller må en vente og ta ut utbytte èn gang i året? Gitt at forretningen faktisk kaster noe av seg etter hvert da selvfølgelig... Forøvrig en god tråd å lese, særlig dette med skatter og avgifter må en virkelig ta innover seg. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Det er vanlig å ansette seg selv og utbetale lønn ja. Aksjekapitalen kan brukes til investeringer, men som nevt i tråden her så kommer det "plutselig" ting som skal betales som mva og skatt. Da er det viktig å ha pengene. Å ha 30.000 på konto er ikke mye i en bedrift, jeg vil si det er veldig lite. Gitt at du skal ha en levelig lønn så må du ha relativt høy omsetning på varene du selger. Det medfører mye mva som skal innbetales. Du må fort betale litt forskuddsskatt også. Selv om du har stålkontroll og setter av penger til dette på egen konto så synes jeg ikke 30.000 i tillegg er mye å ta av. I min bransje, hvor jeg selger tjenester, så er det viktig å ta høyde for at tjenesten leveres et tidspunkt og mva skal innbetales ut i fra dette, mens betalingen kommer senere. Dvs du har ikke nødvendigvis fått betaling fra kunden, men må betale mva alikevel. Vet ikke om dette er en aktuell problemstilling for seg, eller om man betaler i det man fårvaren du selger. Se forøvrig https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/valg-av-organisasjonsform/aksjeselskap/ for info rundt det du spør om. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2018 Forfatter Del Skrevet 4. august 2018 Hei! Er det noen her som veit hvordan skattereglene er for salg av varer fra Kina til USA, når varene aldri er innom Norge, men selskapet er et norskt AS? Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Anonymous poster hash: 1dc60...f9b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå