Redaksjonen. Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Baard Schumann tar et oppgjør med de som drømmer om lavere boligkostnader.– Dette koster det å bygge bolig i Oslo Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Dette kravet om plass til rullestol. Er det er krav som er nedfelt i tung rus på alternative rusmidler? ALLE leiligheter skal være utformet mtp rullestol, likevel er rullestolbrukere en svært marginal gruppe statistisk sett. Vi har en relativ stabil statistikk på ca 50 000 brukere av rullestoler i hele landet. Så fremfor ha konkrete hjelpetiltak for de som havner i rullestol så skal vi altså bygge alle boliger for rullestolbrukere. Ville det ikke vært langt bedre å ha et system der personer med behov søker midler til ombygning eller innkjøp av egnet leilighet fremfor at at alle landets nybygg skal være tilpasset ethvert tenkelig scenario? Vi har ca 50 000 rullestolbrukere fra Lindesnes til Nordkapp. Samtidig har ca 8 ganger så mange eiendomstransaksjoner i året basert på 2016 tall. Hvor mange boliger ble omsatt til folk i rullestol i løpet av 2016? Kravet om uniform størrelse på gang, baderom etc er helt typisk politisk håndverk. I jakten på gode løsninger og ønsket om å inkludere så ser man seg helt blind på det endelige målet og ender opp med å tegne opp en løsning som både er upraktisk, økonomisk lite bærekraftig og som rammer enhver boligkjøper som må forholde seg til det nye regelverket. Tidligere så kunne de som fikk endrede behov søke midler til ombygning eller innkjøp av egnet bolig. Det ville nok vært langt billigere og mindre drivende for boligprisen om vi fortsatte med den løsningen. 4 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Dette kravet om plass til rullestol. Er det er krav som er nedfelt i tung rus på alternative rusmidler? ALLE leiligheter skal være utformet mtp rullestol, likevel er rullestolbrukere en svært marginal gruppe statistisk sett. Vi har en relativ stabil statistikk på ca 50 000 brukere av rullestoler i hele landet. Så fremfor ha konkrete hjelpetiltak for de som havner i rullestol så skal vi altså bygge alle boliger for rullestolbrukere. Ville det ikke vært langt bedre å ha et system der personer med behov søker midler til ombygning eller innkjøp av egnet leilighet fremfor at at alle landets nybygg skal være tilpasset ethvert tenkelig scenario? Vi har ca 50 000 rullestolbrukere fra Lindesnes til Nordkapp. Samtidig har ca 8 ganger så mange eiendomstransaksjoner i året basert på 2016 tall. Hvor mange boliger ble omsatt til folk i rullestol i løpet av 2016? Kravet om uniform størrelse på gang, baderom etc er helt typisk politisk håndverk. I jakten på gode løsninger og ønsket om å inkludere så ser man seg helt blind på det endelige målet og ender opp med å tegne opp en løsning som både er upraktisk, økonomisk lite bærekraftig og som rammer enhver boligkjøper som må forholde seg til det nye regelverket. Tidligere så kunne de som fikk endrede behov søke midler til ombygning eller innkjøp av egnet bolig. Det ville nok vært langt billigere og mindre drivende for boligprisen om vi fortsatte med den løsningen. Utbyggene er imot alle krav på kvalitet. De ønsker kun å bygge ettroms på 9m3 om de fikk lov til det. «Studio» leiligheter» med campingvogn innredning. Så det er bra at noen står opp for forfallet i kvalitet i nybygg, som bare vil bygge trangere, høyere dårligere. 4 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Utbyggene er imot alle krav på kvalitet. De ønsker kun å bygge ettroms på 9m3 om de fikk lov til det. «Studio» leiligheter» med campingvogn innredning. Så det er bra at noen står opp for forfallet i kvalitet i nybygg, som bare vil bygge trangere, høyere dårligere. Har ikke sett motstand mot kvalitet. Rullestolskrav har i al fall intet med kvalitet å gjøre. Skulle gjerne sett et forbud mot å bygge leiligheter på under 50 m2. I det hele tatt bygges alt for lite i hva jeg vil kalde fornuftig familie-størrelse. Selv for eneboliger utenfor de største byer er det sjeldent at der bygges noe nytt over 200 m2. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Dette kravet om plass til rullestol. Er det er krav som er nedfelt i tung rus på alternative rusmidler? ALLE leiligheter skal være utformet mtp rullestol, likevel er rullestolbrukere en svært marginal gruppe statistisk sett. Vi har en relativ stabil statistikk på ca 50 000 brukere av rullestoler i hele landet. Så fremfor ha konkrete hjelpetiltak for de som havner i rullestol så skal vi altså bygge alle boliger for rullestolbrukere. Ville det ikke vært langt bedre å ha et system der personer med behov søker midler til ombygning eller innkjøp av egnet leilighet fremfor at at alle landets nybygg skal være tilpasset ethvert tenkelig scenario? Vi har ca 50 000 rullestolbrukere fra Lindesnes til Nordkapp. Samtidig har ca 8 ganger så mange eiendomstransaksjoner i året basert på 2016 tall. Hvor mange boliger ble omsatt til folk i rullestol i løpet av 2016? Kravet om uniform størrelse på gang, baderom etc er helt typisk politisk håndverk. I jakten på gode løsninger og ønsket om å inkludere så ser man seg helt blind på det endelige målet og ender opp med å tegne opp en løsning som både er upraktisk, økonomisk lite bærekraftig og som rammer enhver boligkjøper som må forholde seg til det nye regelverket. Tidligere så kunne de som fikk endrede behov søke midler til ombygning eller innkjøp av egnet bolig. Det ville nok vært langt billigere og mindre drivende for boligprisen om vi fortsatte med den løsningen. Takke fan for at man kan stille litt krav til størrelse, og bruke rullestolbrukere som et vektene argument. 4 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Dette hjelper ikke bare rullestolbrukere, men ofte de med barnevogner eller andre ting på hjul. Men hva er galt med tilrettelegging for rullestolbrukere? Ville det ikke vært langt bedre å ha et system der personer med behov søker midler til ombygning eller innkjøp av egnet leilighet fremfor at at alle landets nybygg skal være tilpasset ethvert tenkelig scenario? Nå har ikke jeg lest noen studier på det, men i mitt hode så er det nok mye billigere å tilrettelegge for rullestolbrukere (og evt andre ting) når man bygger nytt, kontra ombygning av en eksisterende leilighet. Det føler jeg er ganske åpenbart. Og så er det slik at som regel alle drar nytte av disse reglene. Bredere dører, heis og andre ting gjør at det er lettere å flytte møbler inn og ut. Det er som regel små modifikasjoner som gjør stort utslag i livskvaliteten til de mange i rullestol (enten de er syke eller gamle), samt gir noen gode fordeler for oss andre også. Husk at byggene skal vare lenge. Det er veldig greit å tenke langsiktig. 4 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Skulle gjerne sett et forbud mot å bygge leiligheter på under 50 m2. I det hele tatt bygges alt for lite i hva jeg vil kalde fornuftig familie-størrelse. Selv for eneboliger utenfor de største byer er det sjeldent at der bygges noe nytt over 200 m2. Tar utgangspunkt i Oslo: Det er nok mange unge som klarer seg med 30-40 m². Kvadratmeterprisen i eks. på Grünerløkka er 76k kr. Det bygges en del større leiligheter, men de som råd til disse er ofte godt voksne. 30 m²: ca. 2,3 mill. kr 40 m²: ca. 3,05 mill. kr 50 m²: ca. 3,8 mill. kr 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Tar utgangspunkt i Oslo: Det er nok mange unge som klarer seg med 30-40 m². Kvadratmeterprisen i eks. på Grünerløkka er 76k kr. Det bygges en del større leiligheter, men de som råd til disse er ofte godt voksne. 30 m²: ca. 2,3 mill. kr 40 m²: ca. 3,05 mill. kr 50 m²: ca. 3,8 mill. kr Helt hinsides, jeg bor i en medium leilighet på vestlandet. Den hadde kostet over 5 mill. Der borte. Like mye som jeg skal bygge hus for etterhvert, på 350+ kvm. Fatter ikke at folk orker ett sånn liv. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Helt hinsides, jeg bor i en medium leilighet på vestlandet. Den hadde kostet over 5 mill. Der borte. Like mye som jeg skal bygge hus for etterhvert, på 350+ kvm. Fatter ikke at folk orker ett sånn liv. Beliggenhet koster. Det er grunnen til at noen betaler 200k kr kvadratmeteren på Tjuvholmen. Grünerløkka er dyrt fordi det er ekstremt populært. Det finnes rimeligere områder i og utenfor Oslo. Jeg kan heller ikke fatte at folk vil bo på Vestlandet. Jeg synes til og med at Oslo blir litt smått, men kommer nok aldri til å flytte til utlandet nå. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Beliggenhet koster. Det er grunnen til at noen betaler 200k kr kvadratmeteren på Tjuvholmen. Grünerløkka er dyrt fordi det er ekstremt populært. Det finnes rimeligere områder i og utenfor Oslo. Jeg kan heller ikke fatte at folk vil bo på Vestlandet. Jeg synes til og med at Oslo blir litt smått, men kommer nok aldri til å flytte til utlandet nå. Absolutt, beliggenhet er både kostbart og viktig. Men jeg hadde heller flyttet til utlandet som du nevner for å flytte til en "storby". Men, ting handler jo mye om oppvekst. Som du sier, vestlandet er nok ikke for de fleste, men en annen ting når en er vokst opp her. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Ser at Baard gråter for sine millioner. Det kommer den sedvanlige sutringen om TEK10 også, ingenting overraskende der. Det som gjør boligene dyre er jo elendig prosjektering og gjennomføring. Utbyggerne er jo også svært interesserte i høye priser så det finnes ingen lyst til å effektivisere. Mye enklere å sutre om hvor fæle alle andre er. De forsøker å fremstå som verdens reddende engler også. Forøvrig slående hvordan byggekostnadene alltid matcher betalingsviljen for områder. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Dette kravet om plass til rullestol. Er det er krav som er nedfelt i tung rus på alternative rusmidler? ALLE leiligheter skal være utformet mtp rullestol, likevel er rullestolbrukere en svært marginal gruppe statistisk sett. Vi har en relativ stabil statistikk på ca 50 000 brukere av rullestoler i hele landet. Så fremfor ha konkrete hjelpetiltak for de som havner i rullestol så skal vi altså bygge alle boliger for rullestolbrukere. Ville det ikke vært langt bedre å ha et system der personer med behov søker midler til ombygning eller innkjøp av egnet leilighet fremfor at at alle landets nybygg skal være tilpasset ethvert tenkelig scenario? Vi har ca 50 000 rullestolbrukere fra Lindesnes til Nordkapp. Samtidig har ca 8 ganger så mange eiendomstransaksjoner i året basert på 2016 tall. Hvor mange boliger ble omsatt til folk i rullestol i løpet av 2016? Kravet om uniform størrelse på gang, baderom etc er helt typisk politisk håndverk. I jakten på gode løsninger og ønsket om å inkludere så ser man seg helt blind på det endelige målet og ender opp med å tegne opp en løsning som både er upraktisk, økonomisk lite bærekraftig og som rammer enhver boligkjøper som må forholde seg til det nye regelverket. Tidligere så kunne de som fikk endrede behov søke midler til ombygning eller innkjøp av egnet bolig. Det ville nok vært langt billigere og mindre drivende for boligprisen om vi fortsatte med den løsningen. Utbyggene er imot alle krav på kvalitet. De ønsker kun å bygge ettroms på 9m3 om de fikk lov til det. «Studio» leiligheter» med campingvogn innredning. Så det er bra at noen står opp for forfallet i kvalitet i nybygg, som bare vil bygge trangere, høyere dårligere. Om jeg kunne valgt fritt og ikke hadde trengt å forholde meg til merkelige krav som at min bolig må ha plass til rullestol til tross for at jeg ikke bruker rullestol så ville jeg heller gått ned på størrelse og opp på kvalitet. Fremfor å ha en bolig på 65 kvm så ville kanskje 35-40 kvm gjort jobben. Så kunne jeg heller brukt mer penger på alt fra overflatevalg, materialbruk og smarte løsninger. En studioleilighet med kreative løsninger kan være alt for ett menneske. Det kan være rom for store sammenkomster, 12 gjester til middag, eller et loddestasjon eller dreiebenk gjemt bak smarte hyller. Enkel flytting kan gjøre rommet om til soverom som er separert fra stue. Men slikt koster jo en hel del for vi snakker skreddersøm. Men om jeg kunne fått nybygg uten krav om stort bad så ville det vært enklere. En bolig trenger ikke bygges for å passe til alle eventualiteter som måtte oppstå. Om en som har studioleilighet får mange barn så kan jo leiligheten selges og pengene brukes til å finansiere større. Samme om en med en trang leilighet skulle havne i rullestol. Det er jo ikke slik at det er en menneskerettighet å kunne bo et helt liv i samme leilighet. For noen så er studioleilighet helt perfekt, om du har andre behov er det også greit. Da handler du utifra dine behov. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Tar utgangspunkt i Oslo: Det er nok mange unge som klarer seg med 30-40 m². Kvadratmeterprisen i eks. på Grünerløkka er 76k kr. Det bygges en del større leiligheter, men de som råd til disse er ofte godt voksne. 30 m²: ca. 2,3 mill. kr 40 m²: ca. 3,05 mill. kr 50 m²: ca. 3,8 mill. kr Et bygg jeg kjører forbi hver dag: https://www.skarersletta.no/boligvelger/d-507// 2,9 mill for 37 m2 p-rom på lørenskog... stakkers folk som må ta til takke med det. Forstår ikke at der er folk som aksepterer å bo på så lite plass og er villig til å betale 5-6 årslønninger. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 (endret) Dette hjelper ikke bare rullestolbrukere, men ofte de med barnevogner eller andre ting på hjul. Men hva er galt med tilrettelegging for rullestolbrukere? Nå har ikke jeg lest noen studier på det, men i mitt hode så er det nok mye billigere å tilrettelegge for rullestolbrukere (og evt andre ting) når man bygger nytt, kontra ombygning av en eksisterende leilighet. Det føler jeg er ganske åpenbart. Og så er det slik at som regel alle drar nytte av disse reglene. Bredere dører, heis og andre ting gjør at det er lettere å flytte møbler inn og ut. Det er som regel små modifikasjoner som gjør stort utslag i livskvaliteten til de mange i rullestol (enten de er syke eller gamle), samt gir noen gode fordeler for oss andre også. Husk at byggene skal vare lenge. Det er veldig greit å tenke langsiktig. Jaha? Som sagt 50 000 rullestolbrukere i landet. Hvor mange nye kommer til hvert år og hvor mange av de som bruker rullestol er i markedet for ny bolig? Fremfor å tilrettelegge for reelt behov så mener du altså at det blir billigere om vi heller bygger alle boliger tilpasset rullestol? Det må du gjerne vise med eksempler og utregning for det klarer jeg virkelig ikke å forestille meg. Er ikke noe galt å tilrettelegge for rullestolbrukere. Men å ha det som et krav at ALLE nye boliger skal være tilrettelagt for rullestol er som å skyte spurv med kanon. Det jeg sier handler ikke om diskriminere de som er i rullestol eller ekskludere de fra boligmarkedet. Det hanler om at dette kravet er innført for å få en politisk gevinst, et "bevis" på at politikerne har fått til noe. Kostnaden for det betaler vi alle for. Enten vi trenger det eller ei. En som bruker rullestol trenger jo ikke ha enhver bolig i landet som potensiell kjøpekandidat. Har man spesielle behov er det helt greit å finne boligen som passer best til behovet. Noen ønsker å leve enkelt, ha få ting og ha en bolig som er rimelig å varme opp og som er enkel å kjapp å vaske. Men nå får en jo ikke nybygd for disse lengre. Blant annet pga kravet om rullestol. Endret 29. juli 2018 av bojangles Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Tar utgangspunkt i Oslo: Det er nok mange unge som klarer seg med 30-40 m². Kvadratmeterprisen i eks. på Grünerløkka er 76k kr. Det bygges en del større leiligheter, men de som råd til disse er ofte godt voksne. 30 m²: ca. 2,3 mill. kr 40 m²: ca. 3,05 mill. kr 50 m²: ca. 3,8 mill. kr Og det handler jo for mange heller ikke om å ha råd. Det handler om hva man ønsker å prioritere i livet. Om en kan klare seg med ferre kvadramter bolig så frigjør man veldig mye penger som kan brukes til andre ting. Veldig bra eksempel du brukte. Det illustrer veldig godt situasjonen. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Et bygg jeg kjører forbi hver dag: https://www.skarersletta.no/boligvelger/d-507// 2,9 mill for 37 m2 p-rom på lørenskog... stakkers folk som må ta til takke med det. Forstår ikke at der er folk som aksepterer å bo på så lite plass og er villig til å betale 5-6 årslønninger. Nå er det vel gjerne single folk i 20-årene som kjøper så små leiligheter. Er fint mulig å finne noe som er 15 m² større rett innenfor ring 3 på Oslo øst til ca. samme pris. Nye leiligheter er også veldig dyre, spesielt de små. Generelt sett har leiligheter (i Oslo-området) veldig høy kvadratmeterpris sammenlignet med eneboliger. Forstår dog ikke helt interessen for mange nybygg. Leilighetskompleksene minner om store maurtuer, med leiligheter hvor de har stuet inn altfor mange rom og ubrukelige balkonger (manglende sollys, gjenboere få meter unna). Kværnerbyen er et skrekkeksempel på dette. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Få en detaljert oversikt over hva som koster hva. Alle i samfunnet har siste hundre årene klart å få mye mer for mindre, unntatt eiendomshaier som Selvaag. Få se tallene, detaljert! For Selvaag og deres like har sviktet totalt i å utvikle et moderne samfunn med høy levestandard for alle. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 Jaha? Som sagt 50 000 rullestolbrukere i landet. Hvor mange nye kommer til hvert år og hvor mange av de som bruker rullestol er i markedet for ny bolig? Fremfor å tilrettelegge for reelt behov så mener du altså at det blir billigere om vi heller bygger alle boliger tilpasset rullestol? Det må du gjerne vise med eksempler og utregning for det klarer jeg virkelig ikke å forestille meg. Er ikke noe galt å tilrettelegge for rullestolbrukere. Men å ha det som et krav at ALLE nye boliger skal være tilrettelagt for rullestol er som å skyte spurv med kanon. Det jeg sier handler ikke om diskriminere de som er i rullestol eller ekskludere de fra boligmarkedet. Det hanler om at dette kravet er innført for å få en politisk gevinst, et "bevis" på at politikerne har fått til noe. Kostnaden for det betaler vi alle for. Enten vi trenger det eller ei. En som bruker rullestol trenger jo ikke ha enhver bolig i landet som potensiell kjøpekandidat. Har man spesielle behov er det helt greit å finne boligen som passer best til behovet. Noen ønsker å leve enkelt, ha få ting og ha en bolig som er rimelig å varme opp og som er enkel å kjapp å vaske. Men nå får en jo ikke nybygd for disse lengre. Blant annet pga kravet om rullestol. Poenget han prøver å få frem, er at også funksjonsfriske setter stor pris på å kunne snu seg rundt på kjøkken, i gangen, på soverom etc uten å være redd for å dulte borti vegger og skap, og å sende bilder og annet veggpryd i gulvet. Rom uten dørstokker er også veldig grei for oss funksjonsfriske. Ett annet tilleggsargument er at man kan alle bli funksjonshemmede i løpet av livet, og boligene blir bygd slik at det er lite rom for å endre så mye. Spesielt boliger som går opp i høyden, så er det greit at ett behov der og da ikke skal stoppe en fra å kunne nyte stedet lengre frem i tid. For å unngå at funksjonshemming i fremtiden skal tvinge noen til å flytte mot sin vilje, så vil boligen være klar til å ominnredes relativt lett og billig. Det gjør også at funksjonshemmede ikke tvinges vekk fra bynære områder med lett tilgjengelige fasiliteter og tilbud for nettopp funksjonshemmede (hindrer isolering og ensomhet), men har et større utvalg boliger å velge blant om man er ute etter ny bolig. Er mest sannsynlig enda viktigere å få noe passelig sentralt når helsa svikter/har sviktet. Er som sagt funksjonsfrisk ennå, men jeg kan ikke se noen større ulemper ved å "tvinges" til å tenke en meter lengre frem i tid, for situasjoner som plutselig kan inntreffe. Dette er faktisk et steg mot et åpnere samfunn, og det burde ikke være vanskelig å godta. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 (endret) Som jeg sa tidligere, det er jo ingen menneskerett å ha samme bolig hele livet. Og for de fleste av oss så er det ikke engang ønskelig, da våre behov og ønsker endrer seg i takt med livet ellers. Det er jo heller ikke slik at før disse kravene kom så ble det bygget boliger som var så trange at folk ikke kunne snu seg uten at hyller falt ned fra veggene eller bilder ble revet i gulvet. Det handler slik jeg ser det om frihet til utforme bolig etter de behovene kjøper har. Noen vil maksimere oppholdsrom, slik at de kan ha multifunksjonelle plassbygde løsninger og dermed kan gjøres om til å dekke mange behov kun ved å flytte smarte møbler, snu en reol, "brette ut" et spisebord etc. De kvm man mister etter nye krav kan være avgjørende for om man klarer å skape det smarte hjemmet en ønsker eller ei. Og det blir jo spesielt viktig jo mindre areal boligen har i utgangspunktet. Skal du ha en smart bolig 30-40 kvm så er kanskje en litt smalere gang og et noe mindre baderom det en må ofre for å komme i mål med en multifunksjonell løsning. Og da blir det skrekkelig dumt å være låst fast og ute av stand til å skape drømmen pga dagens standard for nybygg fordi noen på død og liv skal ha et fastsatt krav til snuradius for rullestol og slikt. Hvorfor i det hele tatt vurdere nybygg om man har behov som ikke passer kravet om rullestol? Vel det er mange praktiske løsninger som ikke finnes i eldre bygårder. Det kan være alt fra parkeringskjeller, vannbåren varme, balansert ventilasjon, etc. For min del så vil jeg heller bo på færre kvadratmeter om jeg får den standarden jeg ønsker. Og det å ha tilgang til parkering i kjeller med lading for el-bil er jo også kjekt. Endret 31. juli 2018 av bojangles Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Føler at tankene og ønskene dine er i en enda mindre minoritet enn rullestolbrukere så ikke rart at det ikke går som du ønsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå