Gå til innhold

Hva er noen generelle økonomiske tips for sparing og forbruk alle burde følge?

PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja.. Ikke bruk mere penger enn du har?
Fyll drivstoff på søndager (Eller nårenn det er billigst der du bor, hundrelapper å spare)
Bytt bilforsikring ofte, du får mer bonus og billigere forsikring for hver gang (som oftest)
Bruk Coop, Trumf og Æ tilbudene for hva dem er verdt. Selv om du ikke aktivt bruker dem så sparer man mye.
Bruk Mastercard fra DNB om du skal handle noe på Power (tidligere expert) er ofte 20% rabatt på hele butikken da. Tilbudet gjelder mange butikker forøvrig. bare husk å tilbakebetale kreditten med en gang så det ikke koster deg noe ekstra.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tenk over hva du egentlig trenger og om du kommer til å bruke det eller legge det i et skap etter en uke. Pass deg for tilbud og lokkepriser, lettt å gå i fella. Prioriter de langsiktige tingene som bolig, bil og familie. Ikke tenk på hva andre tror om deg, de fleste bryr seg ikke om hva du bruker penger på eller hvor mye. Mange bruker mye kun for å imponere andre sånn at de skal tro man har god råd. Ofte er det motsatte tilfelle. Husk at for hver ting du prioriterer eller bruker overdrevent mye på så blir det mindre til noe annet, det er ganske enkelt. Følg noen tips, men ikke bli redd for å bruke penger, det er bare et byttemiddel som gjør mye ting enklere og raskere her i livet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Lag en oversikt over hva du har brukt penger på, og et budsjett for hvordan du vil bruker penger i fremtiden. Følg opp og juster hvis (når!) avvik.

Sett av en buffer på 1-2 månedslønner for små "kriser", så slipper du å bruke dyre smålån for å løse slike situasjoner. Eksempel: Vaskemaskinen ryker, bilen må repareres.

Tenk langsiktig, og spar til reiser og ferier, unngå å bruke lån til slikt.

Betal mest mulig med kredittkort, men KUN dersom du har stålkontroll på egen økonomi, og kan betale HELE beløpet ved forfall. Hvis du ikke har god kontroll, ikke bruk kredittkort i det hele tatt, rentene her er høye på det du ikke betaler ved forfall.

Bytt långiver og bank til der du får best betingelser. I dagens marked er det faktisk mulig å få høyere rente på sparekonto enn du betaler på boliglånet.

Kjøp ting brukt når du kan. Miljøvennlig og billigere. Selg eller gi bort brukte ting, i stedet for å kaste det. Selv om det er ødelagt, kan det være noen som er interessert i det.

På lang sikt: Tenk på hvordan du vil ha det som pensjonist. Bedre å starte pensjonssparing tidlig, og ta litt hvert år, enn å begynne med dette få år før pensjonsalderen.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Som allerede nevnt. Bruk mindre enn du har.

10% bonusøkning på bilforsikringen kan man få hver 180 dag. En regel som de fleste forsikringsselskap (naturlig nok) holder kjeft om.

Jeg forsøkte å finne regelen i noe offisielt fra forsikringsselskapene. Har funnet det tidligere, men fant det ikke akkurat nå. Konseptet beskrives uansett greit i denne artikkelen:https://www.dinside.no/motor/slik-dobler-du-bonusen-pa-halve-tiden/61230780

Ellers er rentes rente noe mange lett undervurderer. Visste du f.eks at du kan bli millionær ved å spare kun 2000,- i måneden?

Du kan regne selv eksempelvis her: https://odinfond.no/kalkulatorer/sparekalkulator/

2000,- i mnd i 28 år kan gi 2000000,- ved sparing i fond. Eventuelt 1000000,- ved sparing i bank.

Det å lære seg at pris ikke automatisk henger sammen med kvalitet kan man også spare betydelig med penger på. Dette er en svakhet ved menneskepsyken som varehandelen veldig bevisst vet å utnytte. Vi mennesker har en tendens til å verdsette alt som fremstår mer attraktivt som mer verdifullt. Dette henger sammen med at vi tidlig i evolusjonen, har vært avhengig av å kunne å ha sterkere fokus på ting som faktisk har vært viktig. Eksempelvis næringsstoffer som har vært essensielle for overlevelse.

Dette henger fortsatt ved oss, og er årsaken til at majoriteten gladelig betaler mer for samme vare som er priset forskjellig.

Onecall's Helt Likt reklamer illustrerer poenget godt. Som f.eks den med de to identiske identiske hestene. Hvilken hest ville du kjøpt?

En måte å bruke dette i hverdagen, kan være å innse at dagligvarebutikkenes egne billigvarer, for det meste er merkevarer i kjipere innpakning. Og de som ikke er det, langt på vei er likeverdige med merkevarene. Det har blitt gjort utallige tester som bekrefter dette. Igjen, kan man spare f.eks 2000,- i måneden på å kjøpe nøyaktig samme varen i en annen innpakning. Eventuelt en vare som smaker minimalt forskjellig fra merkevaren. Da kan man tidsnok bli millionær.

Viten om den hedonistiske tredemøllen kan også bidra til at man kan spare en hel del.

Teorien beskriver den tendens vi mennesker har til raskt å returnere til et stabilt lykkenivå. Uavhengig av store positive eller negative hendelser. Ifølge teorien vil en persons forventninger og begjær øke i takt med inntektsøkning, som resulterer i ingen permanent økning i lykke.

Teorien kan derfor forklare hvorfor rike mennesker ikke nødvendigvis er lykkeligere enn andre mennesker.

Eller hvorfor lottomillionærer relativt raskt faller tilbake til samme lykkenivå de hadde før de vant.

Kunnskapen om dette kan man f.eks bruke til å innse at de fleste strengt talt ikke trenger ny mobil til 8000,- i året. dersom den gamle fortsatt gjør jobben. Lykken vil være kortvarig, og da kan man undres på hvorvidt det egentlig er verdt det. Spesielt om man sammenligner med sparing:

8000,- i året (riktignok fordelt over 667,- pr mnd) kan gi ca 650000,- (i fond) innen 28 år.

Mer om den hedonistiske tredemølle her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hedonic_treadmill

Angående budsjetter, så finnes slike inkludert kalkulatorer i mengdevis på nettet. De fleste av disse innholder dog ikke selve forbruket. Om du lurer på hva som kan være et rimelig forbruk, kan Forbruksforskningsinstitutets (SIFOs) referansebudsett være et bra utgangspunkt:

http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet

Ellers kan denne videoen (6m31s) være en øyeåpner - HOW TO LIVE LIKE THE RICH ♛ - THE MILLIONAIRE NEXT DOOR - THOMAS STANLEY - ANIMATED BOOK REVIEW:

Edit1: Endret "gortvarig" til "kortvarig".

Endret av som
Lenke til kommentar

Ellers kan denne videoen (6m31s) være en øyeåpne

Jeg likte det med å ikke gi barna pengegaver; at det virker mot sin hensikt på lengere sikt.  Det tror jeg er veldig riktig.  Jeg vokste opp i fattigdom selv hvor der var ikke penger til tøy engang, langt mindre å bare gi penger til barna, men på den positive siden har det nok gitt meg bedre innsikt i verdien av penger og arbeide og hvordan få lite penge til å strekke langt end hvis jeg bare hadde fått alt jeg pekte på. 

Jeg skriver fortsatt opp alt av kostnader og balanserer regnskabet hver eneste måned selv om jeg ikke lenger trenger gjøre det.  Det gir en tilfredshet når man ser at allene stemmer og der ikke er forsvunnet en eneste krone uten man vet hva det har gått til.  Det er vel egentlig noe jeg vil anbefale alle å gjøre, særlig om man har problemer med at kontoen blir tom før neste lønning.  

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sett bort penger til faste regninger på lønningsdagen. Dette må betales uansett. Gjør man dette får man bedre oversikt på hva man sitter igjen med resten av måneden.

Sett også bort en fast sum på sparekontoen når lønna kommer inn.

Lenke til kommentar

Stålkontroll på økonomien, da jeg foreløpig bor hjemme og har få utgifter.

Et par random tips, gjerne litt rotete.

Så klart er tips nr 1 at å ikke kjøpe noe tilsvarer 100% rabatt. Tenk heller på hvordan du kan maksimere det du allerede har tenkt til å kjøpe eller må ha.

• Støtter å skaffe seg kredittkort, gitt at man har råd til det og er strukturert nok. Her er det syke mengder å hente. Trenger nødvendigvis ikke ha masse i kredittkortgrense. Om man er en rotete person kan det være greit å holde seg til 1 eller 2. Anbefaler Trumf-programmet, da dette kan tas ut i rene penger eller gis til flybonus. Andre cashback-løsninger kan gå. Trumfvisa gir 100 kr i bonus når du får kortet, og er fint til dagligvare. Norwegian-kortet gir gratis kontantuttak i utlandet når man er på ferie. Signer man opp via norwegianreward.no så får man 250 cashpoints i velkomstbonus.
  • Bruke viatrumf.no hver gang man skal kjøpe noe man har bruk for uansett.
  • Mat må alle ha, så i den anledning - skaff fryser. Gjerne flere. Dette slik at man kan hamstre og lagre datovarer. Gjør dette med stort hell selv. Har bla fått kjøpt kjøttdeig som er 1 dag over siste forbruksdag pga f eks påskeferie-helligdager til 10 kr stk (karbonadedeig). Kjøpte da 30-40 stk fordi vi har 4 frysere tilgjengelig. Samme med kylling. Fikk da 750g pakker til 20 kr. Gjorde det samme. Se etter datovarer, størst suksess tidlig om morningen eller litt før "rushet" på ettermiddag når alle skal innom butikken etter jobb.
  • Last ned mattilbud-appen eller tilsvarende. Hver søndag se gjennom tilbudsavisene og se etter tilbud. Kjøp basisvarer som man trenger når de er på tilbud og lær tilbudsprisene. 1 kg Norvegia er f eks 69 kr pk. Kjøpt da et par når et slikt tilbud er der, så du slipper å kjøpe når du er tom til 100+ pr pakke (har du unger med venner på besøk som spiser skiver med ost, går det jo fort ost og kan bale på seg). Obs gir 4 kr rabatt per 1,75L melkekartong når man bruker shop express. Over ett år om man drikker mye melk, blir dette en del kroner. Penger her og penger der gjør totalbildet vesentlig.
  • Flytt og shopp bank etter hvilken som har best rente. Spar i BSU hvert år, såfremt man tjener nok til det. Benytt BSU 2.0 løsninger med mindre du tørr å risikere å sette det i fond.
  • Bruk prisjakt flittig til å se når ting går ned i pris. Klarer du å vente til det nyeste er eldre kan du spare store penger. Jeg kjøper mye spill og har en backlog slik at jeg ligger 1+ år bak de nyeste spillene. Får derfor kjøpt spillene som var the shit for 6 mnd siden til 150-300 (kjøper fra utlandet, via prisjakt som index). Selger evt så videre på finn til 150-200 når jeg er ferdig med dem, slik at de "bare" koster meg 50-150.
  • Bruk ting som Black-friday, nyttårssalg og romjulssalg flittig og planlegg innkjøp av hvitevarer og elektronikk, såfremt det lar seg gjøre. Vurder opp mot dnb mastercard power-rabatt (20%). Gjør f eks dette på tv. Koster 150000 nå, fastpris er 20000 -> bedre enn dnb = grei deal
  • Sørg for å spare skikkelig. Ha en høyrentekonto med ok rente som ikke suger ift å ta ut penger (TF bank som ligger på toppen av høyrentekontostatistikken suger. Må melde uttak 1 måned i forveien. Nordax et ok alternativ med fungerende nettbank. 2% rente per nå).
  • Du kan åpne BSU Start (2.0) i DNB men trenger ikke ha hovedbsu der. Du kan ha det samme i OBOS. Åpn derfor BSU start i OBOS først (her sier de at man ikke kan ha andre innskudd hos andre bsu 2.0er, så derfor åpner du her først). Deretter åpner du BSU Start i DNB. Så kan du sette i Nordea Boligsparekonto. Da har du potensielt 4 x 300 000 kr på garantert BSU-rente (Ja, fond kan være bedre, men hvis du har penger til overs så er det lur boligsparing).

Sikkert mye mer, men er midt i en film hvor Denzel Washington kicker ass :p

Endret av Neonex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For langtidssparing er globale indeksfond beste løsning. Alt annen form for aksjesparing er gambling. 

Jeg tror BSU er oppskrytt. Fond har de siste årene gitt langt bedre avkastning og man får rentesrente og kan investere videre gevinsten.

Eneste med BSU er grei rente som er over lånerente, og 5000 mindre i skatt per år.

Lenke til kommentar

Jeg tror BSU er oppskrytt. Fond har de siste årene gitt langt bedre avkastning og man får rentesrente og kan investere videre gevinsten.

Eneste med BSU er grei rente som er over lånerente, og 5000 mindre i skatt per år.

BSU er ikke oppskryt, og det kommer av de 20% i skattelette som du nevner. Det er rein risikofri gevinst det første året.

20% + 3,2% avkastning er mer enn det man kan forvente de fleste andre plasser.

Hvis man fyller opp kvota til man har 300k, har man en risikofri avkastning på 6,2% etter skatt. 8% før skatt.

Endret av Hoikka
Lenke til kommentar

Takk :)

En annen ting jeg ikke har peiling på heller, er hvordan jeg får brukt oppspart bonus hos DressmannXL, jeg har 350 kroner spart opp der men vet ikke hvordan jeg går frem for å bruke dem, må jeg handle i fysisk butikk for å bruke dem? Eller kan jeg få dem utbetalt til konto/kontant? Har også ca. tusen poenger opptjent hos DressmannXL.

Lenke til kommentar

Skaff deg en utdanning eller kompetanse som kan brukes, er ettertraktet og er greit betalt i arbeidsmarkedet.

Ha en bufferkonto på noen titusener.

Aldri lån penger til annet enn bolig og utdanning.

Spar minst 15% av inntekten din til langsiktig sparing (sparing til neste års sommerferie er ikke "sparing").

Kjøp bolig hvis du vil bo i den i minst fem år. Kjøp gjerne litt større enn du tror du trenger, så slipper du å bytte bolig ofte.

Å øke Inntekten og spareraten er mye viktigere enn optimalisering av en investeringsstrategi i aksjemarkedet.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke «de siste årene» som referansegrunnlag når vi nå er helt på tampen av syklusen, og det bare er er spørsmål om tid før vi får en 30-50% nedgang.
Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke «de siste årene» som referansegrunnlag når vi nå er helt på tampen av syklusen, og det bare er er spørsmål om tid før vi får en 30-50% nedgang.

Godt mulig det går opp 100% før vi får 30-50% nedgang. Poenget er at indeksfond er langtidssparing for 10+ år skal du være noenlunde sikker på gevinst. Sparer du 20 år er det absolutt beste og "sirkeste" måte å få god gevinst på. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

BSU har lav avkastning men også null risiko. 0. Da sier det seg selv at det eneste som hjelper er 5 tusen tilbake på skatten.

At det kommer et krasj og at den blir stygg i løpet av noen år er sikkert som banken (spørs bare hvor sikker en bank er....), spørsmålet er hva som skal utløse dette, hvilken faktor blir det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...