Gå til innhold

Gnist på hovedkort?

Anbefalte innlegg

Tok ut vifta for å rengjøre den. Når jeg festet kabler fra skjermen tilbake på hovedkortet så gnistre det en gang. Er det trygt å slå på PC?

Festet den ledningen som vises (med tape og strekkode) og gnistret en gang

post-201952-0-06669700-1532798072_thumb.jpeg

Endret av bandito91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gnistring skjedde bare en gang. I det jeg fikk festet kablen til kortet. Skjedde i området merket, alt er koblet riktig. Er det trygt å slå på PC, eller kan den f.eks ta fyr?

Og om den e trygg, hvordan sjekker man om noe er skadet?

Kan gnisten ha skjedd dersom jeg var uheldig og var borti kortet med skrujernet

post-201952-0-13528200-1532800722_thumb.jpeg

Endret av bandito91
Lenke til kommentar

Du bør i tillegg til det sedsberg skriver prøve å slå på maskinen noen ganger etter at du har fjernet batteri og strømforsyning for å tømme kondensatorer som gjerne har reststrøm i seg. Er du heldig har du kanskje bare tømt en kondensator mot jord.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gnistring skjedde bare en gang. I det jeg fikk festet kablen til kortet. Skjedde i området merket, alt er koblet riktig. Er det trygt å slå på PC, eller kan den f.eks ta fyr?

Og om den e trygg, hvordan sjekker man om noe er skadet?

Kan gnisten ha skjedd dersom jeg var uheldig og var borti kortet med skrujernet

Det er litt vanskelig å si - det er mulig du bare fikk en gnist fordi du koblet til en kobling uten at strøm var tømt. Om det er tilfellet er du good 2 go.

Ikke så mye mer du kan gjøre enn å  sørge for at alt er koblet riktig og skru på maskinen for å se - såfremt du ikke vil betale for at noen skal gjøre det for deg.

edit: kan også selvsagt være kortslutning fordi det var introdusert et fremmed objekt, men utifra det du skriver høres det mer ut som du bare koblet til mens det fortsatt var strømførende.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at den tar fyr.
Jeg har skrudd mye bærbare maskiner og har til gode at en tar fyr ;)

Men.. Jeg reparerte en tidligere, hvor det var brukt universal lader med litt feil plugg.. Der var det brent, men det hadde ikke tatt fyr.
Hele loddepunktet til pluss polen var mer eller mindre brent bort, ellers var den like fin.

Så, jeg ville ikke uroet meg for det :)
Det er uansett bygd inn mye sikkerhet i maskiner, så om noe kortslutter, så slås som regel strømmen av før det tar fyr.

Men er du fremdeles i tvil så kan du jo koble ut batteriet og teste den kun med lader.. da kutter du jo alt av strøm bare ved å nappe ut laderen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...