Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trøblete avføring

Habazut

Anbefalte innlegg

Har tidvis (ganske ofte egentlig)... særlig om morgen ganske bløt avføring.. ikke direkte diaré..

Kan første komme noe som er fast og normalt... så kommer det "graut".... 

Sikkert noe jeg har spist som jeg har en intoleranse mot... 

Har prøvd å luke ut noen ting..(det har ført til mindre flatluens f.eks).....

Det er ikke smerter og ubehag... blir ikke sliten av det. (tappet for energi).... 

Jeg er ikke ute etter noen diagnose (selvsagt)... og hva jeg eventuelt bør kutte ut er det bare jeg som kan styre. 

Det jeg lurer på, vil det på sikt skade tarmen? I så fall bør jeg jo absolutt gjøre noe....

sånn som det er nå er det bare en "skikkelig runde" når jeg står opp.... (av og til ikke..... da er et senere på dagen... og kan ha dager uten)... resten av dagen er tipp topp med mye trening og høyt aktivitetsnivå. 

Nevnte det for legen da jeg begynte å tenke over det for noen år siden... men er bitt så vant til det... og så lenge det ikke påvirker livet negativt i særlig stor grad, så jeg driter litt  i det (bokstavelig talt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med så diffus fremstilling finnes det et hav av mulige årsaker.
Bløt avføring regnes som diare. 

- Innflamatorisk tarmsykdom (IBD) (kronisk betennelse i tarmen).
- Lymfocyttær kolitt (Kalles også for mikroskopisk kolitt. Kolitt = inflammasjon i tykktarmen, kolon = tykktarm).
- Kreft i tykktarmen.
- Matvareintoleranser og -allergier. Cøliaki (glutenallergi).
- Ikke-cøliaki (reagerer på glutenholdigmat, men mangelen på diagnostiske tester har gjort det vanskelig å diagnostisere tilstanden utover at pasientene forteller at de reagerer på gluten, ifølge NCF).
- Utposninger i tarmen.
- Gastroenteritt.
- Medikamentbivirkning. Antibiotikaassosiert diaré.
- Obstipasjonsdiaré. Oppstår når bare flytende tarminnhold kan passere i en tarm fylt med hard feces.
- Biliær diaré. Ileumreseksjon.
- Langvarig høyt alkoholforbruk.
- Hypertyreose.
- Hivinfeksjon.
- Dysmenoré.
- Laksantiabruk.
- Psykogene årsaker.
- Diabetes.

Pasienten er ekspert på opplevelsen av plagene, mens legen er ekspert på tolkningen av symptomene.
Om du har noe som på sikt vil skade tarmen / du trenger å bekymre deg for, er det m.a.o leger som er best på å bedømme.

Kilder:

Anonymous poster hash: 64901...5cc
Lenke til kommentar

Takker.

En ting er sikkert... sånne svindyre matontolleransetester er vel bare humbug...

Var vel FBI eller helsekontrollen som avslørte det.

Ulike tester ga motstridende resultat.

Og tenker at det ikke er cøliaki hvert fall.... for da hadde jeg nok hatt det hver dag m.t.p hva jeg spiser av brød..

Jeg spiser masse frukt og grønt... mye grovbrød.... og store mengder nøtter... (som heroin for meg ?... men trener mye)

Har funnet ut (tror jeg) at jeg ikke kan spise havregryn og løk.. spiste myyyye av det før... og feis ganske mye.

Kan vel ta en sjekk å se hvordan tarmen ser ut.

Og luke ut en og en ting vil jo ta år og dag.....

(er det noe i knekkebrødet.... er det mandler... eller kanskje noe frukt.....eller.... )..

Skal prøve nå for fullt.. har prøvd halvveis å kutte ut laktose....

Men det igjen.... har jo fått meg laktose daglig hele livet.... har noen ganger hatt så lang og fast kabel at den ikke blir trukket ned.....

.....så er ikke lett å bli klok.

Lenke til kommentar

Nå er det vel litt forskjell på mer uttømmende laboratorietesting på allergi gjort slik en analyserer vanlige blodprøver hvor en vurderer menge antistoff i blodet og en "kvantemedisinsk analyse". Mange søker seg faktisk mot den maten de reagerer på og opprettholder dermed problemene sine.

Som skrevet tidligere i tråden er det mange medisinske kausaliteter, men som regel kan du drømme om å få avdekt disse via å prate med en fastlege, både p.g.a tidspress og for å prioritere hardt hvem som får spesiallisthjelp da det i dag brenner så mye at en knapt rekker å slukke det verste. Da er det hensiktsmessig å gjøre litt egeninnsats også.

Lenke til kommentar

Dette er veldig typisk for IBS (irritated bowel syndrome). Det er en funksjonell tarmlidelse der det ikke kan påvises noen patologi overhode, men man har symptomer på vekslende avføring. Mest typiske trekket er løs avføring på morgenen som bedrer symptomer som ubehag i mage. 

Lenke til kommentar

Og luke ut en og en ting vil jo ta år og dag.....

(er det noe i knekkebrødet.... er det mandler... eller kanskje noe frukt.....eller.... )..

Skal prøve nå for fullt.. har prøvd halvveis å kutte ut laktose....

Men det igjen.... har jo fått meg laktose daglig hele livet.... har noen ganger hatt så lang og fast kabel at den ikke blir trukket ned.....

.....så er ikke lett å bli klok.

Du kan faktisk utvikle intoleranser og allergier senere i livet, jeg reagerte aldri på våren før, nå er det blitt helt forjævlig å være ute på våren mens det er mye vind ute. Shit happens.

Lenke til kommentar

Du kan faktisk utvikle intoleranser og allergier senere i livet, jeg reagerte aldri på våren før, nå er det blitt helt forjævlig å være ute på våren mens det er mye vind ute. Shit happens.

Tanken har slått meg. 

Men som jeg nevnte, og mulig ikke fikk helt klart svar på. 

Ødelegger jeg tarmen med å la det fortsette?.... om jeg ikke finner ut av det og kjører på.... blir jeg "ødelagt" og i verste fall utlagt tarm og sånn om 10-15 år?...... jeg lever greit med en "ruke-ladning" om morgenen.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...