Gå til innhold

TEST: MacBook Pro 13 med Touch Bar (2018)

Anbefalte innlegg

Det finnes sikkert mye bra maskiner der ute. Men det hjelper lite når de mangler et skikkelig OS og får pusteproblemer etter 2 år. Har fortsatt min MBP fra 2011 og den leverer som bare det!

Du tenker på Windows, verdens desidert mest suksessrike OS i verdenhistorien? 

Hva mener du med pusteproblemer?

Og vet ikke om du er klar over det, men PCer fra mange år siden de kjører fint de nå om de er levert med Windows eller OSX. Og Windows er overlegent på SW oppdateringer og støtte. Du må til museum for å finne PC så gammel at MS ikke støtter den lengre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det var et problem som skyldes at de hadde valgt en CPU som har høy ytelse og høy varmeproduksjon i kombinasjon med vifter som skulle lage lite lyd, men ikke var sterke nok til å takle den varmen som CPU lagde. Dette resulterte i at klokkehastigheten ble nedjustert når den ble for varm.

Det kom en oppdatering som skulle sørge for redusert throttling, men det er fortsatt de samme komponenentene, det dannes like mye varme, den tas bok i samme grad, men den kjører bedre.

Og tror du viftene går på 100% hele tiden? Så lenge viftene ikke er på 100% så kan du skru dem opp høyere og da oppnå høyere klokkefrekvenser. Vanlige maskiner vil sette opp viftehastigheten for høyere ytelse. Men Apple skulle visst bare ikke skru dem opp pga støy. Ikke akkurat en bug som noen sier. Det er et bevist valg. Som folk ikke var så happy for. (som det meste annet de har gjort nytt i det siste...).

MacBook kan fint nå klokkehastighet og holde seg der, men da med viftestøy. Fordi slik må det bli når du har 50W+ forbruk for CPU. Du kan ikke kjøle det på 20% vifte i en liten bærbar. Apple tenkte vel at ingen ville merke at hastigheten gikk ned og satte da den heller end enn å måtte skru opp vifter som folk merker raskt. 

Lenke til kommentar

Og tror du viftene går på 100% hele tiden? Så lenge viftene ikke er på 100% så kan du skru dem opp høyere og da oppnå høyere klokkefrekvenser. Vanlige maskiner vil sette opp viftehastigheten for høyere ytelse. Men Apple skulle visst bare ikke skru dem opp pga støy. Ikke akkurat en bug som noen sier. Det er et bevist valg. Som folk ikke var så happy for. (som det meste annet de har gjort nytt i det siste...).

MacBook kan fint nå klokkehastighet og holde seg der, men da med viftestøy. Fordi slik må det bli når du har 50W+ forbruk for CPU. Du kan ikke kjøle det på 20% vifte i en liten bærbar. Apple tenkte vel at ingen ville merke at hastigheten gikk ned og satte da den heller end enn å måtte skru opp vifter som folk merker raskt. 

Har du noen kilder til at oppdateringen Apple kom med for å rette problemet har ført til økt viftestøy? Jeg har til gode å se noen som faktisk har testet dette rapportere om økt støy, temperatur e.l. etter å ha lagt inn oppdateringen. Hvis oppdateringen fikset ytelsesproblemet uten negative sideeffekter så er vel det konsistent med at det var en softwarefeil, som Apple hevdet. 

Lenke til kommentar

Og vet ikke om du er klar over det, men PCer fra mange år siden de kjører fint de nå om de er levert med Windows eller OSX. Og Windows er overlegent på SW oppdateringer og støtte. Du må til museum for å finne PC så gammel at MS ikke støtter den lengre.

Korrekt! Jeg har f.eks en Lenovo Thinkpad T60 som kjører siste versjon av Windows 10. Den fungerer faktisk helt OK - særlig fordi den har en SSD. Ikke noe racer - men til surfing etc - ypperlig. De ble kjøpt i januar 2007. Ellers er min arbeids-PC en Lenovo Thinkpad T420s med 16 GiB RAM og 500 GB SSD. Kjøpt i august 2011 - og kjører også med siste versjon av Windows 10.

Lenke til kommentar

Har du noen kilder til at oppdateringen Apple kom med for å rette problemet har ført til økt viftestøy? Jeg har til gode å se noen som faktisk har testet dette rapportere om økt støy, temperatur e.l. etter å ha lagt inn oppdateringen. Hvis oppdateringen fikset ytelsesproblemet uten negative sideeffekter så er vel det konsistent med at det var en softwarefeil, som Apple hevdet. 

Vel jeg leste det i denne testen jeg.

Hvis det liksom var en SW feil så klokket altså CPUen ned selv om den ikke var varm. Synes du det virker sannsynlig? Intel CPUer klokker ned når de blir for varme, ikke bare sånn tilfeldig. Og etter det jeg husker så sa alle at den ble for varm og klokket ned. Så hvordan skal den bli mindre varm med å endre noe kode uten at viften skal spinne mer? Det er jeg interessert i å høre. 

De kan ha sagt at istedenfor at den går til 4.5 Ghz eller noe og blir akutt varm og ned til 1 Ghz så sier de 2,5 GHz og ikke over, så blir ytelsen mer stabil. Derimot aldri full ytelse. 

Lenke til kommentar

Korrekt! Jeg har f.eks en Lenovo Thinkpad T60 som kjører siste versjon av Windows 10. Den fungerer faktisk helt OK - særlig fordi den har en SSD. Ikke noe racer - men til surfing etc - ypperlig. De ble kjøpt i januar 2007. Ellers er min arbeids-PC en Lenovo Thinkpad T420s med 16 GiB RAM og 500 GB SSD. Kjøpt i august 2011 - og kjører også med siste versjon av Windows 10.

Store problemet er at folk sammenligner "Windows" med Apple. Hva er Windows? Alt fra 2000 kr til alt for mye kroner. Noen produsenter som legger masse tull i, andre som er så godt som eller helt fri for sånn tull. Det er kun få modeller med Windows som har samme eller bedre kvalitet som Macbook, men det er ikke det folk sammenligner med. I tillegg mange som tar med erfaring fra windows maskiner som er ødelagt av bruker med programmer. Fordi Windows er mye lettere å ødelegge enn OSX.

Så folk sammenligner epler med pærer. Det som gjør at noen opplever PC som dårlig over tid i forhold til Mac handler om enten kvaliteten på PCen. Fordi det er slik at om du kjøper en PC til 7000 kr med Windows og sammenligner med en PC som har OSX til 15000 kr så vil den til 15K være bedre om 5 år. Men det beviser ingenting annet enn at kvalitet koster. Modeller som har lignende kvalitet som Macbook med Windows koster og mye penger. Og den andre faktoren er som nevnt bruker. Installerer masse søppel, det legger seg i startup og PCen oppleves som treg, men hvilken gammel PC er ikke treg med 10 søppelprogrammer som tar 20-30% CPU til enhver tid? 

Men ser du bare på Windows så er det bare tull at det blir dårlig over tid. Selvfølgelig elsker alle å skylde alt på Windows.  Typisk:

"Jeg har installert masse PC optimizere, men PCen blir bare tregere og tregere, Windows suger så mye"

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nei det var et problem som skyldes at de hadde valgt en CPU som har høy ytelse og høy varmeproduksjon i kombinasjon med vifter som skulle lage lite lyd, men ikke var sterke nok til å takle den varmen som CPU lagde. Dette resulterte i at klokkehastigheten ble nedjustert når den ble for varm.

Det kom en oppdatering som skulle sørge for redusert throttling, men det er fortsatt de samme komponenentene, det dannes like mye varme, den tas bok i samme grad, men den kjører bedre.

Jeg tror ikke at viftene går 100% hele tiden, men jeg tror det kan være greit å sjekke litt før jeg kommer med svar på kommentarer.

Ifølge denne videoen som er gjort etter at oppdateringen kom:

https://www.youtube.com/watch?v=L7iu1x-BJRo

Så blir det bedre med en oppdatering, spesielt med tanke på stabilitet, men det virker som om viftene rett og slett ikke er gode nok. Mulig jeg blir motbevist med tiden, men den første oppdateringen var ikke en fullstendig fiks.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne testet en slik Huawei maskin som det skrytes så mye av. Men det går jo ikke. Finnes fortsatt ikke å få kjøpt i norske butikker!

De har den på Elkjøp om 7 dager, du kan helt fint kjøpe den, så blir den sendt til deg et par dager etter den 7. August.

Lenke til kommentar

Vel jeg leste det i denne testen jeg.

Hvis det liksom var en SW feil så klokket altså CPUen ned selv om den ikke var varm. Synes du det virker sannsynlig? Intel CPUer klokker ned når de blir for varme, ikke bare sånn tilfeldig. Og etter det jeg husker så sa alle at den ble for varm og klokket ned. Så hvordan skal den bli mindre varm med å endre noe kode uten at viften skal spinne mer? Det er jeg interessert i å høre. 

De kan ha sagt at istedenfor at den går til 4.5 Ghz eller noe og blir akutt varm og ned til 1 Ghz så sier de 2,5 GHz og ikke over, så blir ytelsen mer stabil. Derimot aldri full ytelse. 

Problemet var at maskinen med full belastning klokket ned raskere og til en lavere frekvens enn normalt. Det er software som styrer spenningsregulering/hastighet, så en software feil kan da nødvendigvis føre til at nedklokkingen ikke gjøres på en optimal måte.

Hvis Apples software fiks for dette var "juks" ved å kjøre opp viftene eller begrense ytelsen eller batteritiden så ville det selvsagt raskt blitt oppdaget. Ingen har rapportert om det. Tvert i mot viser testing etter software fiksen at maskinene kjører med oppgitt ytelse uten unormal nedklokking, viftebruk eller temperatur.

https://www.cnet.com/news/apple-macbook-pro-speed-throttling-patch-tested/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du må til museum for å finne PC så gammel at MS ikke støtter den lengre.

er nok av 2005-macs der ute i vanlige hjem med ppc-prosessor ;) selv har jeg en gammel Mac mini med ppc, og Windows støtter den ikke :p
Lenke til kommentar

er nok av 2005-macs der ute i vanlige hjem med ppc-prosessor ;) selv har jeg en gammel Mac mini med ppc, og Windows støtter den ikke :p

Nå har Windows aldri støttet PPC-cpuen. Men det gjør jo heller ikke macOS lenger så vidt jeg vet. Men det er fullt mulig å finne en Intel- eller AMD PC fra 2005 som klarer Windows 10 i siste versjon, det tilsvarer at man skal kunne oppgradere en Mac fra 2005 til High Sierra - og det går så vidt jeg vet ikke.

Og det finnes ikke sikkerhetsfikser lenger for macOS fra før El Capitan (som kom i 2014), mens MS vil supportere Windows 7 til 2020, Windows 8.1 til 2023 og Windows 10 ennå lengre.

Realiteten er at MS er overlegen Apple når det gjelder levetid på OS - neo som er helt logisk når man vet hva som er viktigste kundesegmentet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man har enda ikke fått noen bekreftelse på om Intel Coffee Lake Refresh har fått ordnet Meltdown/Spectre bugs i silisiumet. Og denne "gamle" Mac-en har Intel CPU med disse bugs innbakt:

Prosessor: Intel Core i7-8559U  (8. generasjon)
(4 kjerner @ 2,7 – 4,5 GHz, 28W)

Man må vel på 9. generasjon for å få Coffee Lake Refresh. Og disse bugs er alvorlige.

Anbefales å leses av de som vurderer nyinnkjøp av PC og Mac-er nå:

https://www.digi.no/artikler/faren-er-ikke-over-forskere-har-funnet-nye-spectre-sarbarheter/441938

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå har Windows aldri støttet PPC-cpuen. Men det gjør jo heller ikke macOS lenger så vidt jeg vet. Men det er fullt mulig å finne en Intel- eller AMD PC fra 2005 som klarer Windows 10 i siste versjon, det tilsvarer at man skal kunne oppgradere en Mac fra 2005 til High Sierra - og det går så vidt jeg vet ikke.

Og det finnes ikke sikkerhetsfikser lenger for macOS fra før El Capitan (som kom i 2014), mens MS vil supportere Windows 7 til 2020, Windows 8.1 til 2023 og Windows 10 ennå lengre.

Realiteten er at MS er overlegen Apple når det gjelder levetid på OS - neo som er helt logisk når man vet hva som er viktigste kundesegmentet.

Vel, hvis kravet er at den skal støtte Windows 7 har jeg også maskiner i bruk som ikke lenger er støttet (Pentium 3 tregere enn 1ghz), og så vidt jeg vet er hjemmet mitt ikke noe museum. Der fines andre oppdaterte operativsystemer ogå.
Lenke til kommentar

Men er det noe vits å innstallere Linux på disse når man vet de inneholder Meltdown/Spectre bugs som aldri vil la seg fikse?

https://www.digi.no/artikler/cpu-problemene-gjelder-langt-fra-bare-intel/415439

Mac er ikke immune mot det:

https://www.digi.no/artikler/de-fleste-apple-enheter-er-berort-av-bade-meltdown-og-spectre/415534

Også AMD og Arm-baserte enheter er berørt:

https://www.digi.no/artikler/cpu-problemene-gjelder-langt-fra-bare-intel/415439

Bare mye gøy med dette:

https://www.digi.no/artikler/spekulativt-google-og-microsoft-har-funnet-en-fjerde-prosessorsarbarhet/437879

Intel har gitt opp å fjerne Spectre-sårbarhet i mange prosessorer

https://www.digi.no/artikler/intel-har-gitt-opp-a-fjerne-spectre-sarbarhet-i-mange-prosessorer/434041

Intel arbeider ikke ordentlig

https://www.digi.no/artikler/ikke-engang-skaperen-selv-visste-at-intel-bruker-minix-i-brikkesettene/411714

Det eneste som ville ha vært fint, etter at prosjektet var fullført og brikken utrullet, og bare som en høflighet, er at noen fra Intel hadde fortalt meg et Minix nå sannsynligvis er det mest utbredte operativsystemet i verden på x86-datamaskiner, fortsetter han.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jobber litt med Mac nå og da, og det nye tastaturet er jo helt forferdelig i mine øyne. Sikkert en tilvenningssak uansett, og flotte maskiner er det jo. Prisen er veldig stiv, men annenhåndsprisen på Apple-produkter er igjen utrolig god, så man får jo tilbake ganske mye penger ved eventuelt salg.

Så sant ikke én av samtlige komponenter som inngår i havarilisten tar kvelden.

Det var en bug som Apple patchet

Kjøleløsning og komponentvalg lar seg ikke fikse i programvare.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det var en Win NT for PowerPC.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[quote name='PingEnt' timestamp='1532869635' Vel, hvis kravet er at den skal støtte Windows 7 har jeg også maskiner i bruk som ikke lenger er støttet (Pentium 3 tregere enn 1ghz), og så vidt jeg vet er hjemmet mitt ikke noe museum. Der fines andre oppdaterte operativsystemer ogå.

Nei, det var det ikke - poenget er at MS støtter OS med sikkerhetsfikser i lang tid - samt at nyeste OS faktisk funger på over 10 år gamle maskiner. Altså er Windows 7 fremdeles et OS som vedlikeholdes.

Så vidt jeg vet gjelder det ikke Apple, det er en del maskiner fra før 2009 - 2010 som vanskelig lar seg oppgradere til versjon som fremdeles får sikkerhetsfikser.

For meg er faktisk en maskin som kun kan kjøre et OS som ikke har oppdaterte sikkerhetsfikser i realiteten verdiløst - i alle fall bør det aldri kobles på nettet.

Og jeg er fullt klar over andre OS - jeg har oppdaterte Linux-versjoner gående på 12 - 13 år gammel maskinvare.

Lenke til kommentar

Ingen av "konkurrentene" har macOS eller en styreplate som er i nærheten av samme kvalitet. 

Enig

Ingen over, ingen ved siden. Ferdig snakka.

Ikke helt enig. Alt til sitt bruk - Jeg bruker både windows og macOS daglig, de har begge fordeler og ulemper. 

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...