Mcconnell Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 (endret) Jeg forsøker å bytte til en ny epostadresse. Jeg har en gammel epostadresse fra Broadpark som jeg ønsker å avvikle over tid. Mens den avvikles, ønsker jeg å få videresend epost fra den gamle, samtidig som jeg svarer fra den nye. Min nye epostadresse er på et domene som er satt opp mot en gratisversjon av Google apps. Der er det maksimal epostboks på 15GB. Mine gamle eposter er rundt 15GB. De må følge med over til ny løsning, så jeg kan ikke bruke Google. Jeg lurer på hvordan jeg kan sette dette opp, slik at det hele flyter i harmoni. Jeg har sett på Exchange online til 33nok/mnd, men jeg klarer ikke finne ut av om det støtter å svare fra epostalias(min nye epost) i Outlook klient, uten å flytte DNS-oppføringene. Kravene jeg stiller: Må være mulig å svare fra epostalias(min nye epost) som standard i Outlook klientversjon. Synkronisering på tvers av platformer Jeg kan ikke flytte domeneadministrasjonen fra Google apps til den nye epostløsningen Håper noen har noen gode innspill. Jeg har forsøkt Outlook premium, men det støtter ikke å svare fra alias i Outlook klient. (ekstraspørsmål: kan DNS-oppføringene peke mot to epostservere?) Edit: Jeg leter mao. etter en løsning for kun en bruker, og jeg er villig til å betale for det. Jeg eier selv domenet min nye epostadresse ligger på, men jeg kan ikke endre DNS-oppføringene med mindre Google Apps fortsetter å fungere for de andre som har epost på domenet. Endret 27. juli 2018 av Zimons Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 (endret) Min nye epostadresse er på et domene som er satt opp mot en gratisversjon av Google apps. Der er det maksimal epostboks på 15GB. Mine gamle eposter er rundt 15GB. De må følge med over til ny løsning, så jeg kan ikke bruke Google. Kan du ikke kjøpe mer plass hos Google, da? https://drive.google.com/settings/storage Endret 27. juli 2018 av Emancipate Lenke til kommentar
Mcconnell Skrevet 28. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2018 Da må jeg gi fra meg Gsuite free lisensen, og oppgradere for alle brukerne på domenet. Da det er ganske mange brukere der, vil det bli en kostbar løsning. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Alle mailadresser som er på et domene (eks domene.no), må ligge på felles mailsystem. Du kan ikke splitte f.eks mail til [email protected] til mailserver A (Outlook.com) og mail til [email protected] til mailserver B (Gmail). Dette er en begrensning i mailprotokollen i seg selv. Du kan ha flere MX pekere på et domene ja, og det er svært vanlig (som en backup hvis den primære går ned). Men MX pekere skiller ikke på hele mailadressen, kun det som er etter @. Nå kjenner jeg ikke Google Apps noe særlig, men det er jo ikke særlig smart å ha flere brukere på et domene, hvis mail skal være hos forskjellige leverandører. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Alle mailadresser som er på et domene (eks domene.no), må ligge på felles mailsystem. Du kan ikke splitte f.eks mail til [email protected] til mailserver A (Outlook.com) og mail til [email protected] til mailserver B (Gmail). Dette er en begrensning i mailprotokollen i seg selv. Hvorfor ikke? Om jeg lager meg en mailserver C på domene.no, som videresenter mail til [email protected] til server A og [email protected] til server B, hvorfor vil det ikke funke? Da er det riktignok "felles mailsystem" (nemlig mailserver C), men vil det ikke funke? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Husk at epost er SMTP, som det var for 30 år siden. "S"en står for Simple. De som besluttet at arbeidet X.400 og X.500 skulle droppes i sivil sammenheng, visste ikke hva de gjorde! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Hvorfor ikke? Om jeg lager meg en mailserver C på domene.no, som videresenter mail til [email protected] til server A og [email protected] til server B, hvorfor vil det ikke funke? Da er det riktignok "felles mailsystem" (nemlig mailserver C), men vil det ikke funke? Det kan gi problemer med bla SPF-filtrering. Kommer litt ann på hvordan det settes opp, men erfaringsmessig så er det utrolig varierende hva en får tilgang til av oppsett for videresending noe som i ytterste konsekvens gjør at når en av mailserverene dine videresender e-posten til deg, så bruker den opprinnelig avsender som avsenderadresse, og om de har aktivert SPF(noe de bør ha) så blir e-posten stoppet på vei inn til neste server. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Det er teoretisk mulig ja, men krever ikke en ubetydelig teknisk innsats og oversikt, samt at man har teknisk kontroll på alle mailservere og DNS i verdikjeden. Vi har et noenlunde slikt opplegg på jobben basert på ørten Exchange servere pga compliance hensyn. Men der har vi faktisk kontroll på all Exchange serverne og DNS og vi har personell som drifter dette. Men for en privatperson som skal ha mail hos 2 forskjellige 3.parter hvor du ikke har kontroll på DNS (broadpark hører vel til NextGenTel?) og selve mailservene har du ikke kontroll på av oppsett, funksjonalitet og sikkerhetsnivå. Du skaper et veldig komplekst miljø, og kan skape problemer om du f.eks har lyst på andre Office365 tjenester eller tilsvarende. Mail på mobil kan f.eks bli veldig utfordrende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå