Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Da jeg bestilte min Audi A3 i 2012, ville jeg bestille bilen med reservehjul, ikke ha skum og kompressor. Forhandler sa at denne opsjonen ble borte etter 2011-modellene, så fra 2012 var det kun skum og kompressor som ble levert. Da ble det slik. I dag var jeg innom en VAG-forhandler og så på forskjellige nye biler, og observerte da at alle hadde reservehjul. Har det skjedd noe på de siste 6 årene? Har bransjen tatt til fornuften og leverer biler med (nød)reservehjul og jekk igjen? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Kanskje reservehjulet er ganske greit å ha likevel, den ene gangen per 10 år man punkterer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Kanskje reservehjulet er ganske greit å ha likevel, den ene gangen per 10 år man punkterer. Det var det jeg mente også, men da jeg bestilte min 2012-modell høsten 2011 var det ikke mulig. Punktering i slitebanen kan fikses midlertidig med skum, men dersom man får en flenge i siden er det kun reservehjul som funker. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Ryktene skal ha det til at produsentene forsøker å få OPP de oppgitte utslippene for tiden, da er reservehjul i bilen en god ting. Bilen min ble levert uten reservehjul, ikke er det plass til det heller. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Ryktene skal ha det til at produsentene forsøker å få OPP de oppgitte utslippene for tiden, da er reservehjul i bilen en god ting. Bilen min ble levert uten reservehjul, ikke er det plass til det heller. Et smalt trillebårhjul veier vel ikke stort mer enn en skumbeholder og kompressor, så for utslippene kan vel det ikke utgjøre mer enn promiller. Ikke plass? I min bil er det et "hav" av plass, som er fylt opp med en isoporgreie som man lagrer skum og kompressor i. God plass til reservehjul her. Når jeg leier bil i sydeuropa er det alltid reservehjul, tenkte derfor dette var noe særnorsk/nordisk. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 (endret) Der det er plass til reservehjul på de vanlige utgavene er det noen ekstra tanker og sånt til fjæringa i bilen min. Endret 27. juli 2018 av Snylter 1 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 (endret) Biler uten reservehjul er omtrent som å stenge FM for DAB eller å fjerne jack-inngangen på mobiler. I teorien er det "fremtiden" og skal fungere greit, men i praksis skjønner alle at det er ren idioti å satse på det her og nå. Endret 28. juli 2018 av Zork 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Det var dagens svadainnlegg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Der det er plass til reservehjul på de vanlige utgavene er det noen ekstra tanker og sånt til fjæringa i bilen min. Er dette så stort at det ikke får plass med et kompakt reservehjul? Min "isoporgreie" er delt, slik at jeg kan ta ut den ytre delen, legge inn et kompaktreservehjul, og legge den minste isoporgreien oppi reservehjulet. I denne er det plass til hengerfestet og andre greier. Tilbake til min A3: Jeg valgte opsjoner fra listen for 2011-modell, men bestilte så sent at jeg ville få en 2012-modell. Disse bilene er helt identiske (den nye modellen kom høsten 2012 som 2013-modell), men forhandler sa at Møller hadde fjernet opsjonen kompakt reservehjul fra listen for 2012-modellen. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Kjøp ekstrautstyret runflat hjul. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Er dette så stort at det ikke får plass med et kompakt reservehjul? Min "isoporgreie" er delt, slik at jeg kan ta ut den ytre delen, legge inn et kompaktreservehjul, og legge den minste isoporgreien oppi reservehjulet. I denne er det plass til hengerfestet og andre greier. Ja, det er relativt store saker. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Der det er plass til reservehjul på de vanlige utgavene er det noen ekstra tanker og sånt til fjæringa i bilen min. Airmatic? (Har tilsvarende i min ML. Ikke plass til reservehjul i min heller.) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Kjøp ekstrautstyret runflat hjul. Slike dekk er ofte forferdelige å kjøre med og vesentlig dyrere, er vel mest BMW som driver med det. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Airmatic? (Har tilsvarende i min ML. Ikke plass til reservehjul i min heller.) Air Body Control. Litt mer avansert enn airmatic, E63 og E63S har i tillegg noen ekstragreier som vanlige E-klassen ikke har. 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 (endret) Slike dekk er ofte forferdelige å kjøre med og vesentlig dyrere, er vel mest BMW som driver med det.Hvorfor er de fæle? Kjører man dekkene av felgene så kan man vel merke noe til dem men folk kjøper biler med runflats og har gjort det i 20 år minst så fordelene må veie opp for ulempene. 80km rekkevidde i 80km/t. når du punkterer. Mer enn nok til å komme seg til folk. Slipper å dra på kompressor, skum og reservehjul. Og det skal ikke merkes før man har punktert. Dessuten, hva hvis du punkterer på to eller flere dekk? Endret 28. juli 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Runflats gir redusert komfort grunnet ekstremt stive dekksider. Det er ikke uvanlig å lese at folk har byttet fra runflats til ordentlige dekk og fått en betydelig bedre kjøreopplevelse som følge av det. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Runflats gir redusert komfort grunnet ekstremt stive dekksider. Det er ikke uvanlig å lese at folk har byttet fra runflats til ordentlige dekk og fått en betydelig bedre kjøreopplevelse som følge av det. Har lest at de har blitt mye bedre de siste årene. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Sånn som jeg har hørt det så er runflat en plastring midt på felgen og har ingenting med dekket å gjøre. Men er ikke sikker. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Det finnes men er ikke Runflat. Runflat er dekk med stive sidevegger som støtter opp dekket når en har punktert. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Sånn som jeg har hørt det så er runflat en plastring midt på felgen og har ingenting med dekket å gjøre. Men er ikke sikker. Det er noe de har brukt i blant annet rally, jeg har aldri sett det i forbindelse med normale gateregistrerte biler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå