Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skum og kompressor eller reservehjul


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da jeg bestilte min Audi A3 i 2012, ville jeg bestille bilen med reservehjul, ikke ha skum og kompressor. Forhandler sa at denne opsjonen ble borte etter 2011-modellene, så fra 2012 var det kun skum og kompressor som ble levert. Da ble det slik. I dag var jeg innom en VAG-forhandler og så på forskjellige nye biler, og observerte da at alle hadde reservehjul. Har det skjedd noe på de siste 6 årene? Har bransjen tatt til fornuften og leverer biler med (nød)reservehjul og jekk igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kanskje reservehjulet er ganske greit å ha likevel, den ene gangen per 10 år man punkterer.

Det var det jeg mente også, men da jeg bestilte min 2012-modell høsten 2011 var det ikke mulig. Punktering i slitebanen kan fikses midlertidig med skum, men dersom man får en flenge i siden er det kun reservehjul som funker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ryktene skal ha det til at produsentene forsøker å få OPP de oppgitte utslippene for tiden, da er reservehjul i bilen en god ting.

 

Bilen min ble levert uten reservehjul, ikke er det plass til det heller.

Et smalt trillebårhjul veier vel ikke stort mer enn en skumbeholder og kompressor, så for utslippene kan vel det ikke utgjøre mer enn promiller. 

 

Ikke plass? I min bil er det et "hav" av plass, som er fylt opp med en isoporgreie som man lagrer skum og kompressor i. God plass til reservehjul her. Når jeg leier bil i sydeuropa er det alltid reservehjul, tenkte derfor dette var noe særnorsk/nordisk.

Lenke til kommentar

Biler uten reservehjul er omtrent som å stenge FM for DAB eller å fjerne jack-inngangen på mobiler.

 

I teorien er det "fremtiden" og skal fungere greit, men i praksis skjønner alle at det er ren idioti å satse på det her og nå.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Der det er plass til reservehjul på de vanlige utgavene er det noen ekstra tanker og sånt til fjæringa i bilen min.

Er dette så stort at det ikke får plass med et kompakt reservehjul? Min "isoporgreie" er delt, slik at jeg kan ta ut den ytre delen, legge inn et kompaktreservehjul, og legge den minste isoporgreien oppi reservehjulet. I denne er det plass til hengerfestet og andre greier.

 

Tilbake til min A3: Jeg valgte opsjoner fra listen for 2011-modell, men bestilte så sent at jeg ville få en 2012-modell. Disse bilene er helt identiske (den nye modellen kom høsten 2012 som 2013-modell), men forhandler sa at Møller hadde fjernet opsjonen kompakt reservehjul fra listen for 2012-modellen.

Lenke til kommentar

Er dette så stort at det ikke får plass med et kompakt reservehjul? Min "isoporgreie" er delt, slik at jeg kan ta ut den ytre delen, legge inn et kompaktreservehjul, og legge den minste isoporgreien oppi reservehjulet. I denne er det plass til hengerfestet og andre greier.

Ja, det er relativt store saker.

Lenke til kommentar

Slike dekk er ofte forferdelige å kjøre med og vesentlig dyrere, er vel mest BMW som driver med det.

Hvorfor er de fæle? Kjører man dekkene av felgene så kan man vel merke noe til dem men folk kjøper biler med runflats og har gjort det i 20 år minst så fordelene må veie opp for ulempene.

 

80km rekkevidde i 80km/t. når du punkterer. Mer enn nok til å komme seg til folk. Slipper å dra på kompressor, skum og reservehjul. Og det skal ikke merkes før man har punktert.

 

Dessuten, hva hvis du punkterer på to eller flere dekk?

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Runflats gir redusert komfort grunnet ekstremt stive dekksider.

 

Det er ikke uvanlig å lese at folk har byttet fra runflats til ordentlige dekk og fått en betydelig bedre kjøreopplevelse som følge av det.

Har lest at de har blitt mye bedre de siste årene.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg har hørt det så er runflat en plastring midt på felgen og har ingenting med dekket å gjøre. Men er ikke sikker.

Det er noe de har brukt i blant annet rally, jeg har aldri sett det i forbindelse med normale gateregistrerte biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...