Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Arbeidsledig, utbrent og deprimert. Kan man få sykemelding uten jobb?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har jobbet en del fra prosjekt til prosjekt de siste årene og er nå midt i sommerferien.

Jeg er så sliten at jeg har bestemt meg for å bare være hjemme i sommer, for jeg orker ikke tanken på å dra noe sted. Var 3 dager i utlandet i starten av ferien og det ble bare panikkangst og elendighet. Jeg har nå hatt ferie i litt over en måned og er virkelig ikke sikker på om jeg kommer til å ha klart å lade opp batteriene nok til at jeg vil være klar til å begynne i ny jobb til høsten. Jeg er helt utslitt. Men jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Er det mulig å bli sykemeldt når man ikke har jobb? Jeg har forsåvidt ikke ordnet meg noe jobb til høsten heller. Orker ikke tanken på å jobbe i det hele tatt akkurat nå... Selv å pakke bagen for å dra på hytta med familien ble for mye. Kom meg ikke av gårde hverken i går eller i dag....

Anonymous poster hash: 39099...9ee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SykeMELDING kan du får når som helst din fastlege vurderer dette som beste løsningen på ditt medisinske problem og derfor skriver ut en (personlig høres det ut som grunnlaget er i orden, men jeg er ikke din fastlege...) SykePENGER er - med noen unntak - avhengig av din gjennomsnittslønn siste åtte uker. RETTEN til sykepenger er avhengig av din arbeidhistorikk og dine konkrete fremtidsoppgaver. 

Jeg har forutsatt at du ikke er selvstendig næringsdrivende. Er du det har du  - med mindre du har tegnet ekstra forsikring hos NAV - ikke rett på sykepenger første to uker og deretter 65 % sykepenger. 

Lenke til kommentar

Jeg er næringsdrivende, men mesteparten av inntekten min får jeg ved å være ansatt. Næringsinntekten er bare for stikkjobber ved siden av. Jeg leste et sted at man må ha blitt sykmeldt innen en måned etter at forrige jobb var over for å få noe som helst? Kan det stemme? Jeg burde jo gått rett til legen, men man prøver jo alltid å holde ut til ferien kommer, så er det endelig ferie. Det er først nå som jeg har hatt ferie i 5 uker uten at det har hjulpet at jeg tenker jeg kanskje bør få litt hjelp...

Anonymous poster hash: 01d99...258
Lenke til kommentar

Hei, jeg har jobbet en del fra prosjekt til prosjekt de siste årene og er nå midt i sommerferien.

Jeg er så sliten at jeg har bestemt meg for å bare være hjemme i sommer, for jeg orker ikke tanken på å dra noe sted. Var 3 dager i utlandet i starten av ferien og det ble bare panikkangst og elendighet. Jeg har nå hatt ferie i litt over en måned og er virkelig ikke sikker på om jeg kommer til å ha klart å lade opp batteriene nok til at jeg vil være klar til å begynne i ny jobb til høsten. Jeg er helt utslitt. Men jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Er det mulig å bli sykemeldt når man ikke har jobb? Jeg har forsåvidt ikke ordnet meg noe jobb til høsten heller. Orker ikke tanken på å jobbe i det hele tatt akkurat nå... Selv å pakke bagen for å dra på hytta med familien ble for mye. Kom meg ikke av gårde hverken i går eller i dag....

Anonymous poster hash: 39099...9ee

Går du på dagpenger? I så fall skal man krysse av på meldekortet at man er syk så man ikke kan søke arbeid. Men da tror jeg man får trekk i stønad.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Jeg går ikke på dagpenger. Burde sikkert det, men å få ordnet det er (som alt annet, inkl å gå til legen, skrive timelister for hele våren så jeg kan få utbetalt overtid etc.) litt mer enn hva jeg har orket så langt i sommer. Jeg får begynne med en tur til legen.

Anonymous poster hash: 01d99...258
Lenke til kommentar

Bare som et generelt tips: Vet det er vrient når man er fullstendig tom og utbrent, men bare å starte prosessen med sykemelding, fastlege og NAV, er veldig viktig hvis du vil ha et inntektsgrunnlag i sykeperioden. NAV er ikke nådige der, så det er i din beste interesse å pushe deg den siste lille biten for å få det du har krav på og kunne bygge deg opp på nytt.

Si til de du kjenner at du trenger en liten time-out nå for å hente deg inn, revurdère livsstrategien og stake ut en ny retning.

Kan anbefale å prøve å få psykologtime via fastlege og kanskje under en ordning som heter "Raskere tilbake", da får du timer til egenandel som også går mot frikort.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...