Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekkbytte/punktering med 4x4


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg fabrikkny bil med 4x4 (Haldex), og har lest litt om på forskjellige steder at 4x4 systemet er ganske sårbart ved bytting av dekk. At en har alle dekk i samme dimensjon og at de omtrentlig er slitt like mye er veldig viktig etter hva jeg leser.

 

Men hvor sårbart er 4x4 systemet for dette?

 

Jeg bestilte bilen med reservehjul, og det kommer jo i en helt annen dimensjon enn hva bilen er levert med. Det er reservehjul i full størrelse (ikke nødhjul), så det burde jo være beregnet til å kjøre normalt med.

 

Men er det faktisk det om 4x4 systemet kan bli ødelagt av det?

 

Bilen er levert med 225/45-18" dekk til både sommer og vinter, men reservehjulet er 205/55-16".

 

Vurderer å bytte ut det medfølgende reservehjulet med et nytt i 225/45-18" som samtlige andre dekk er.

 

Men vil det hjelpe for 4x4 systemet om bilen etterhvert får litt mer slitte dekk og en så punktere og så må sette på et helt nytt. Da blir det jo også litt forskjell på rullediameteren til dekka?

 

Mulig dette bare er "storm i et vannglass" for alt jeg vet, men det må jo være en grunn til at flere skriver at det er viktig med like slitte dekk på samtlige steder når en har 4x4?

 

Noen som har kunnskaper her som kan informere litt om hvordan det faktisk fungerer?

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reglene sier som minimum at dekkene på samme aksling skal ha tilnærmet like egenskaper. Dette kan bety at man f.eks kan bruke piggdekk bak og sommerdekk foran, så lenge det er samme type dekk høyre og venstre. Videre skal slitasje og mønster helst være jevnt fordelt mellom høyre og venstre. (Er det ujevn slitasje mellom høyre og venstre er det grunn til å tro at det er noe galt I hjulopphenget.)

Det bør jo også bety at reservehjulet bør oppdateres ift hva som ellers star på, ellers vil bilen bli "halt" på ene siden og vil tro at det er alt annet enn anbefalt. Har du punktert vil du kunne bruke et reservedekk til du har kommet deg til verksted og fått det fikset, under forutsetning av at dette dekket passer sammen med de andre. Vil også være noe skeptisk om de dekkene som star på er innen anbefalingene til produsenten om avvikene er for store.

Lenke til kommentar

Sommerdekk er levert i den dimensjonen fra fabrikk, og jeg bestilte vinterhjul da i samme dimensjon som bilen ble levert med.

 

Da synes jeg det er veldig merkelig at de leverer med et reservehjul i en dimensjon som avviker så mye fra hva bilen er levert med fra fabrikk?

 

Det er jo innenfor 5% avviket for rulleomkretsen (selv om det stort sett har med hastighet å gjøre), men det er kanskje likevel skadelig 4x4 systemet at det er et såpass stort avvik som dette her?

 

Her blir vel faktisk avviket mellom dekka som er levert på bilen og reservehjulet mindre etterhvert som dekka blir mer og mer slitt?

 

post-360398-0-75591700-1532696464_thumb.png

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Det har vel også med at reservehjulet skal få plass i brønnen/fordypningen hvor det ligger oppbevart bak i kjøretøyet.

Når man kan kjøre med redusert hastighet til verksted med et spinkelt nødhjul uten at det går utover bilens drivverk kan det samme sies om et 16" standard hjul. Kjøreegenskaper og full oppbremsing kan nok være redusert med ulike hjul som dette på samme aksling , men som reservehjul er det helt innafor om man tar gitte forhåndsregler.

Man kan uansett ikke kjøre permanent med det om vinteren etter en punktering heller (regner med at reservehjulet er sommer).

Lenke til kommentar

Haldex er jo også elektronisk så hvis det er noe man må gjøre (f.eks slå av antispinn eller dra ut sikringer) står det nok i manualen.

 

Kjenner ikke Haldex, men på Subaru vet jeg at som har elektronisk styrt brems på senterdifferensial kan man dra ut sikringen til differensialen hvis man setter på reservehjul i feil dimensjon. 

Lenke til kommentar

For meg så er et reservehjul kun en hjelpende hånd, det er aldri en permanent løsning!

 

Jeg for min del hadde kun benyttet reservehjulet frem til at jeg hadde fått reparert (eller byttet ut) det skadde dekket, og så lagt reservehjulet tilbake i hjulbrønnen igjen.

Men det kan jo ved enkelte tilfeller kanskje ta «litt tid», f.eks. om en punkterer en fredag ettermiddag (i ferietiden) og er på biltur, så får en jo i verste fall ikke gjort noe med dette før på mandagen. 

 

Og det er det jeg egentlig lurer på, hvor skadelig er det da å kjøre med reservehjulet (som i mitt tilfelle) er i en annen dimensjon?

Inntil en får byttet over til det dekket som egentlig skal være der?

 

Det kan jo bli noen kilometer i løpet av en helg om en er på ferietur, men igjen, det er kun frem til en får muligheten til å byttet ut/reparert det skadde dekket.........

 

 

Størrelsen på hjulbrønnen er det ikke noe problem med, for det skal jo egentlig være tilsvarende rulleomkrets/diameter på dekk levert fra fabrikk og hva den samme fabrikken har lagt med som reservehjul. Så det å kjøpe et nytt reservehjul i enten 17" eller 18" (med riktig profil selvfølgelig), er ikke et problem det, men spørsmålet er jo om det er nødvendig?

 

Om jeg skulle har kjøpt et nytt reservehjul i en annen dimensjon, så hadde det blitt et vinterhjul.

Det medfølgende reservehjulet er som fra alle andre bilfabrikker et sommerdekk.......

Lenke til kommentar

Haldex er jo også elektronisk så hvis det er noe man må gjøre (f.eks slå av antispinn eller dra ut sikringer) står det nok i manualen.

 

Kjenner ikke Haldex, men på Subaru vet jeg at som har elektronisk styrt brems på senterdifferensial kan man dra ut sikringen til differensialen hvis man setter på reservehjul i feil dimensjon. 

 

 

Dette står det ingenting om i instruksjonsboken, men det er klart at en kan slå av antispinn/ESP funksjonen som styres med egen bryter i forskjellige trinn, alt avhengig av hvor lenge en holder den knappen inne. Men om det faktisk gjør noe med 4x4 systemet vet jeg ikke, for det er anbefalt å gjøre det om en trenger litt mer turtall/hjulspinn for å hjelpe seg selv i på løst/glatt underlag.

 

Deaktivering av Haldex kan muligens gjøres helt ved å ta ut sikringen, det vet jeg ikke hvordan er «satt sammen» elektronisk. det er som sagt ikke nevnt med et ord i instruksjonsboka, hverken dette med 4x4 eller dekk i forskjellige størrelser/dimensjoner.

 

Det burde vel strengt tatt vært bemerket der om det er noe en skulle tenke på også skulle en tro, men det vet jeg ikke noe om.

Det er jo derfor jeg har startet denne tråden også........

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Om det hadde vært nødvendig med noe tiltak hadde det stått noe om det i instruksjonsboken.

 

Det er potensielt to problemer med ulike hjulstørrelser på to akslinger som går gjennom en differensial:

 

1. Selve differensialen (planetgiret) som normalt står i ro vil går rundt ved kjøring rett frem, og slites ut om det kjøres langt. Det normalt dimensjonert for at begge akslingene skal gå noen lunde likt slik at det står tilnærmet i ro om det er en 50/50 split. 

 

2. Differensialbrems/clutch legger seg permanent litt på, og slites ut eller ødelegges av varmgang.

 

Første punkt gjelder ikke Haldex siden det ikke er noe mekanisk differensial i det heletatt (Ikke noe større problem enn på 2WD ihvertfall, og kun et issue om man kjører langt),

 

Om nr 2 er et problem avhengig av hvor aktivt og følsomt systemet er, men da mener jeg det hadde stått noe om det i boken, slik det gjør på f.eks Subaru. Siden det ikke gjør det er det sikkert nok "slingringsmonn" i elektronikken til at hjul innenfor det bilen leveres med ikke gjør at noe kobler inn.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Størrelsen på hjulbrønnen er det ikke noe problem med, for det skal jo egentlig være tilsvarende rulleomkrets/diameter på dekk levert fra fabrikk og hva den samme fabrikken har lagt med som reservehjul. Så det å kjøpe et nytt reservehjul i enten 17" eller 18" (med riktig profil selvfølgelig), er ikke et problem det, men spørsmålet er jo om det er nødvendig?

 

Om jeg skulle har kjøpt et nytt reservehjul i en annen dimensjon, så hadde det blitt et vinterhjul.

Det medfølgende reservehjulet er som fra alle andre bilfabrikker et sommerdekk.......

Med «brønn» i denne sammenheng mener jeg plassen der reservehjulet ligger oppbevart under eller i bagasjerommet.

Omkretsen og dybden i denne er gjerne ikke passende i høyde eller omkrets til brede 18" hjul.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Med «brønn» i denne sammenheng mener jeg plassen der reservehjulet ligger oppbevart under eller i bagasjerommet.

Omkretsen og dybden i denne er gjerne ikke passende i høyde eller omkrets til brede 18" hjul.

 

 

Så lenge det er snakk om reservehjul, så tok jeg det for gitt at det var oppbevaringsplassen til det under gulvet i lasterommet jeg mente, og det var også den plassen (hjulbrønnen i lasterommet) jeg omtalte når jeg skrev at det ikke var plassmangel der. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...