Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabovarsel mangler

HalvBon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Naboene til foreldrene mine, under oppreisning av hus (utbygger), hadde plassert bygget for nær tomtegrensen uten samtykke fra foreldrene mine. Når paps la merke til hvor nær grunnmuren kom protesterte han. Det endte med et kompromiss hvor de rev en påbegynt bod i tilknytning til det nye bygget og spanderte et høyt støpt gjerde rundt deres tomt for å begrense innsyn.

En grei ordning for alle involverte.

Antar at dere her også kan inngå en avtale som gagner begge parter.

4 meter på hver side av tomtegrensen er somregel grensen. Det skal da være 8m brannskille mellom bygg, men partene kan bli enige om å bygge nærmere såvidt jeg vet.

Hvis det nye bygget er til spesiell sjenanse for deg av en eller annen saklig grunn er kanskje noe du også kan argumentere for. Men jeg tror det skal en del til for å kunne hindre naboen å bygge.

Lenke til kommentar
Du kan sette opp bygg på opptil 50 kvadratmeter uten å søke til kommunen, og da trenger du heller ikke å sende nabovarsel. Naboene bør allikevel orienteres om hva du skal bygge. 

http://www.viivilla.no/bygging/byggesoknad/nabovarsel/

Fra 1. juli 2015 kan du sette opp bygg på inntil 50 kvadratmeter uten å søke kommunen. Da er det heller ikke nødvendig å varsle naboen.

https://dibk.no/bygge-selv/slik-varsler-du-naboene/nar-ma-du-sende-nabovarsel/

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor da bry seg i det hele tatt?

og vi må uansett vite størrelse og beliggenhet før noen kan komme med lovligheten

Ganske enkelt for at denne mannen driver og skjeller ut andre som ikke følger lover og bestemmelser, er pedantisk formell overfor andres gjøren og laden for å sette det på spissen, og det hadde derfor vært en smule artig om han hadde dummet seg ut denne gangen.

Du kan si det har gått litt sport i dette, men kun på et vennskapelig plan. Her oppe i Midt-Norge er vi sjelden uvenner med naboen, vi vet å sette pris på et godt naboskap.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Men du må vel fremdeles passe på at du har nok prosentmessig ubebygd tomt å oppføre dette på vel? Det er vel regler for hvor mye man kan skvise inn av boder, garasjer og slikt om man bor trangt i et byggefelt f.eks.

Terrasser som ligger like over bakkenivå inkluderes da i det bebyggede areal, mener jeg å ha lest.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men du må vel fremdeles passe på at du har nok prosentmessig ubebygd tomt å oppføre dette på vel? Det er vel regler for hvor mye man kan skvise inn av boder, garasjer og slikt om man bor trangt i et byggefelt f.eks.

Terrasser som ligger like over bakkenivå inkluderes da i det bebyggede areal, mener jeg å ha lest.

Denne posten har ingen ting med mitt spørsmål å gjøre.

TS

Lenke til kommentar

Nei kanskje ikke direkte. Men hvis marka hans ikke er så stor så kunne det teoretisk tenkes at dette ekstrabygget ikke innfrir kravet om ubebygget andel på tomten hans. Det er jo noe en kunne fått svar på i fra teknisk etat hos kommunen. Så har jeg nevnt det.

Du ville da ha hatt et ekstra moment overfor denne pedantiske personen. Men sannsynligvis så er utmarka så diger at dette aldri blir noe tema.

Lenke til kommentar

Naboene til foreldrene mine, under oppreisning av hus (utbygger), hadde plassert bygget for nær tomtegrensen uten samtykke fra foreldrene mine. Når paps la merke til hvor nær grunnmuren kom protesterte han. Det endte med et kompromiss hvor de rev en påbegynt bod i tilknytning til det nye bygget og spanderte et høyt støpt gjerde rundt deres tomt for å begrense innsyn.

En grei ordning for alle involverte.

Antar at dere her også kan inngå en avtale som gagner begge parter.

4 meter på hver side av tomtegrensen er somregel grensen. Det skal da være 8m brannskille mellom bygg, men partene kan bli enige om å bygge nærmere såvidt jeg vet.

Hvis det nye bygget er til spesiell sjenanse for deg av en eller annen saklig grunn er kanskje noe du også kan argumentere for. Men jeg tror det skal en del til for å kunne hindre naboen å bygge.

En bod kan du bygge opptil 1 meter i fra tomtegrensen, så lenge den holder seg under tror det er snakk om 15 kvadratmeter. Det må vel være 1 meter i mellom hver bod også dersom du skal oppføre flere. Kan ta feil på noen av tallene. Men tror jeg husker de riktig.

Regner med at bodens avstand til nabotomten beregnes på takutstikkets avstand til nabogrensen. Så greit å legge den en halvmeter ekstra vekk i fra nabogrensen, eller hvor mye et takutstikk da kan tenkes å stikke utenfor.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei. Man kan bygge nærmere men da krever det samtykke fra nabo. Samtykke ble gitt når de inngikk avtale.

Var derfor jeg nevnte det for ts ettersom det også her kan være muligheter for å avtale noe i ettertid dersom nabo har unnlatt varsling og dersom det av en eller annen grunn skulle gi ts et overtak og mulighet til å presse frem en fordelaktig avtale. Veirett, bruksrett eller whatever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...