Anatman Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 (endret) Det har jo pågått ganske lenge nå, medias misbruk av dette ordet. Er det ingen journalister som vet hva dette ordet betyr? En hører feks at nett-troll fremsetter drapstrusler og voldstrusler, noe som i mitt hode blir selvmotsigende. Hva skal et nett-troll oppnå med det? Det vil jo kneble debatten. Da kvalifiserer en ikke til tittelen nettroll mener nå jeg. Det blir noe merkelig tragikomisk hver gang en leser en artikkel, som bruker dette ordet, om et alvorlig emne, og en plutselig kommer på hva det faktisk betyr. Da har du blitt skikkelig trolla liksom, når du til og med skriver en artikkel i media! Tenker trollet ler og koser seg da...hehe Jeg kan ikke huske å ha sett noen gang at dette har vært diskuteret. Har media bare stjålet dette ordet, omdefinert det og gjort det til sitt eget? Hvem begynte å bruke denne misforståtte utgaven og når skjedde det? Skal vi bare godta denne utvanningen av språket, eller burde noen si fra snart? Endret 27. juli 2018 av Anatman Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Når eit nettroll framsetter drapstrusslar under ein debatt så er jo det i høgste grad ei gandling som er meint for å spore av debatten. Så for meg høyres det ut til å være heilt etter definisjonen. https://snl.no/nettroll 3 Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 27. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2018 (endret) Når eit nettroll framsetter drapstrusslar under ein debatt så er jo det i høgste grad ei gandling som er meint for å spore av debatten. Så for meg høyres det ut til å være heilt etter definisjonen. https://snl.no/nettroll Jeg forventer litt mer sofistikerte metoder en det for at jeg skal kalle det for trolling. Det imponerer ikke meg. Det er jo ikke trolling de holder på med heller. Viss det hadde vært det så hadde det jo vært imponerende. Media blir trollet og omtaler det til og med som trolling, men de skjønner fortsatt ikke at de blir trollet..hehe ...eller er det faktisk jeg som blir trollet her. Først troller nett-trollene forumene til media, så bestemmer media seg for å trolle leserne ved å late som om de ikke vet at de har blitt trollet. De vet ikke en gang hva trolling betyr. Hmmm.. bare glem det. Det tror jeg vi har svaret Endret 27. juli 2018 av Anatman Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 27. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2018 Wikipedia: At times, the word can be abused to refer to anyone with controversial opinions they disagree with. Such usage goes against the ordinary meaning of troll in multiple ways https://en.m.wikipedia.org/wiki/Internet_troll Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Troll etter min definisjon er de som fyrer opp andre for å skape kaos, enten for å få overtaket i en debatt, for å tåkelegge en debatt, eller for egne vemodige lyster. Jeg er enig i at ordet i stor grad blir misbrukt til å beskrive de med kontroversielle meninger. Om man sender en falsk drapstrussel for å psykisk torturere målet sitt så er man definitivt et troll. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Media i norge har egentlig gjort nett-troll til synonym med folk som har høyreorienterte meninger. De er faktisk så høy på seg selv at folk som har andre meninger enn dem er så lite verdt at de ikke engang kan tas seriøst., ergo så troller de bare. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Har du eksempler på dette? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) https://www.nrk.no/finnmark/_-jeg-er-dritt-lei-av-nettrollene-1.12633201 https://www.dagbladet.no/nyheter/talerne-i-charlottesville-identitaere-nettroll-og-jodehatere/68604919 Ikke misforstå meg, dette er nettroll som har fæle meninger, og som fortjener kritikk, men når hører man om "nettrollene" som hater hvite menn, eller som mener alle som ønsker å begrense innvandring er rasister? Synes begrepet er er gjort veldig ensidig av media når nettroll egentlig i utgangspunktet er et politisk uavhengig begrep. Endret 7. august 2018 av Tåkefyrste Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Hva er det som er feilaktig med disse eksemplene? Det er jo perfekte eksempler på trolling. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 ja, og problemet mitt er at de "perfekte eksemplene" på trolling alltid er innvandringskritiske eller rasistiske i norsk media. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Hva mener du er venstreorientert trolling da? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) å kalle meningsmotstandere rasister, nazister, kunnskapsløse, brunskjorter, brunbeising osv. Fokusere på white guilt, white male privilege osv. Alt dette er like ille som å f.eks snakke om å sende tilbake innvandrere til der de kom fra. Jeg må gi deg eksempler på hva venstresiden troller om fordi media har gjort det så stuerent at folk tror det ikke eksisterer trolling fra den siden. Artikkelen som omhandler at FrP politikere er mest utsatt for hatmeldinger beviser jo egentlig bare at venstresiden troller minst like mye som høyresiden. Endret 7. august 2018 av Tåkefyrste Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Hva mener du er venstreorientert trolling da? Vg og Dagbladet! Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Sånn opprinnelig hadde jo ikke politisk ståsted noe å si, det vesentlige var at hensikten med trollingen ikke var å fremme egne meninger, egentlig tvert imot. Målet var å fremprovosere en reaksjon, så det man sa var ikke det man mente, men det man trodde målet ville reagere sterkest på. "LOL, trodde du jeg var seriøs?" Snakker om hensikt, jeg tror ikke VG og Dagbladet med viten og vilje har jobbet for en definisjonendring her. Jeg tipper det er så enkelt som at de rett og slett ikke hadde nok fartstid i de relevante nettmiljøene til å forstå hva begrepet egentlig betydde, og tenkt at man kan kalle alle former for negativ oppmerksomhet trolling. Det minner meg på en måte litt om hvordan Sam Raimi fremstiller emo-stilen i Spider-Man 3: Svart skjorte og pannelugg, men av en eller annen grunn også bøllete og full av selvtillit. Typisk eksempel på en "voksen" som er litt out of touch med kidza og/eller subkulturene. 1 Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 7. august 2018 Forfatter Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Sånn opprinnelig hadde jo ikke politisk ståsted noe å si, det vesentlige var at hensikten med trollingen ikke var å fremme egne meninger, egentlig tvert imot. Målet var å fremprovosere en reaksjon, så det man sa var ikke det man mente, men det man trodde målet ville reagere sterkest på. "LOL, trodde du jeg var seriøs?" Snakker om hensikt, jeg tror ikke VG og Dagbladet med viten og vilje har jobbet for en definisjonendring her. Jeg tipper det er så enkelt som at de rett og slett ikke hadde nok fartstid i de relevante nettmiljøene til å forstå hva begrepet egentlig betydde, og tenkt at man kan kalle alle former for negativ oppmerksomhet trolling. Det minner meg på en måte litt om hvordan Sam Raimi fremstiller emo-stilen i Spider-Man 3: Svart skjorte og pannelugg, men av en eller annen grunn også bøllete og full av selvtillit. Typisk eksempel på en "voksen" som er litt out of touch med kidza og/eller subkulturene. Akkurat hva jeg mener trolling er. Men som det går frem av noen av svarene her så har den nye meningen begynt å få fotfeste. Jeg synes ikke de ytringene som vi ser fra ytre høyre fortjener å bli kalt trolling. De er ikke sofistikerte nok. Dessuten tipper jeg det ligge sterke følelser bak det de ytrer, og da er det ikke lenger trolling. Det er ikke en lek for de. Det er ramme alvor. Trolling er en lek og det er humor Det Sacha Baron Cohen gjør i 'Who is America' er det jeg forbinder med trolling Endret 7. august 2018 av Anatman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå