lesles Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Hei, Jeg skal starte et selskap, fortsatt usikker om det blir Enkeltmannsforetak eller Aksjeselskap. Når selskapet skal etableres, må det registereres en forretningsadresse. Jeg har ingen ønske om å leie kontor til dette formålet enda. Og da blir alternativet å bruke hjemmeadressen som forretningsadresse. Jeg forstår det slik at man kan havne i en skattefelle ved salg av boligen, dersom man har hjemmekontor. Havner jeg under definisjonen hjemmekontor, dersom jeg ikke krever skattefradrag for dette? Er det noe forskjell på om dette er enkeltmannsforetak eller AS i denne sammenheng? Noen med kunnskap og erfaring som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Driver ENK selv og bruker husadressen som forretningsadresse uten at jeg har noe hjemmekontor uten problem. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Det er ikke hjemmekontor selv om hjem og kontor har samme adresse. 1 Lenke til kommentar
lesles Skrevet 27. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2018 Med andre ord blir det først hjemmekontor, dersom jeg tilfredstriller kravene til skatteetaten, og får fradrag som følge av det. Enig? Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 For de som ikke forstår problemstillingen trådstarter lufter: «Selvstendig næringsdrivende som benytter deler av boligen til kontorer vil derimot kunne bli forholdsmessig beskattet av et overskudd. Dersom man derimot flytter kontoret ut av boligen før salg og de alminnelige fritaksreglene kommer til anvendelse vil også overskudd/underskudd av denne delen av boligen være skattefritt/fradragsberettiget.» https://advokatsidene.no/skatt-ved-salg-av-bolig/ Dette er en kjent «felle» som mange går i... Lenke til kommentar
lesles Skrevet 27. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2018 Det Geirr refererer til er korrekt. Er det noen som kan komme med et sikkert svar? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Å bruke hjemadressen som kontoradresse gjør ikke boligen om til er hjemmekontor. Det er strenge krav for å kunne kalle deler av boligen et kontor, ref https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/enk/hjelp/fradragsveiviser-for-enk/fradrag-for-kontor/hjemmekontor/ Med hjemmekontor menes eget/egne rom i hjemmet som utelukkende benyttes i inntektserverv. Kombinert bruk av et rom i boligen til arbeidsrom og for eksempel stue eller soverom, kommer ikke inn under reglene for hjemmekontor. Du må også føre opp at du krever fradrag av det aktuelle området som hjemmekontor for å havne i fella du nevte. Jeg har et as med min hjemmeadresse som kontoradresse, men har ikke noe hjemmekontor i denne forstand i min bolig. Når jeg en gang selger havner jeg dermed ikke i fella. 3 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 Som nirolo også bekrefter, hvis du ikke høster den økonomiske fordelen ved ett hjemmekontor trenger du heller ikke skatte ved salg. Jeg hadde enkeltpersonforetak på min hjemmeadresse når jeg solgte det forrige huset mitt, men siden jeg aldri skrev de få kronene på skatten som du kan få i fratrekk for hjemmekontor ble det aldri noe tema engang ved salg. Her er en fin artikkel: https://www.visma.no/blogg/hjemmekontor-fradragsrett-skattefelle/ Hvis du bare skal jobbe administrativt hjemme og det ikke tar plass til produksjon eller tjenesteutøving er det greit å holde seg borte fra alle tanker om hjemmekontor for å unngå problemstillingen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå