Redaksjonen. Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 – Kanskje det ikke trenger å være 130 prosent.Ministeren refser bilprodusentene for å være trege med elbiler Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Kanskje tyske bilprodusenter skulle brukt mer ressurser på innovasjon og nytenkning og langt mindre tid og krefter på å spekulere i nye kreative måter å unngå utslippskravene? Det bør komme langt hardere foretaksstraffer for de som blir tatt for juks, også bør de også gå for å fengsle toppsjefer og evt. styremedlemmer for å sikre at det svir skikkelig for alle involverte. Tror dette er eneste måten å hindre at utslippsjukset fortsetter. Det har tydeligvis ikke skremt tyskerne at VW sjefen ble hanket inn. Strengere straffer for de som sitter på ansvaret i bedriftene. Om mulig bør de vurdere økonomiske straffer såvel som fengsel for ledere og styremedlemmer. Det må rett og slett svi langt mer å drive på med juks. 4 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Han er ikke den eneste tyske ministeren som ber om fortgang. https://www.reuters.com/article/us-germany-emissions-autos/german-minister-to-carmakers-invest-in-electric-cars-or-lose-out-idUSKBN1HN0CB 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Tar tid å forandre på noe som har blitt bygd opp i 100 år Jeg har litt lyst på ELbil i dag, men når jeg vurderte bil så var det ikke så mye å velge mellom og da ble det Diesel og behovet/drømmen var annerledes Vil ikke være hverken lønnsomt eller praktisk å kjøpe elbil nå (for meg) Har andre land noen økonomiske fordeler som gjør at det er verdt det å kjøpe elbil? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Elbil passer for alle. Det er bare ikke alle som vil innse det. 1 Lenke til kommentar
mer-hw Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Har nok ennå litt igjen før de erstatter bilholdet her i huset. Til den daglige småkjøringen er jeg enig at de løser oppgaven, men jeg synes utvalget av modeller er noe tynt. Til de store turene som familien legger ut på et par ganger i året så hadde det aldri gått med elbil. Til det så er rekkevidden alt for dårlig ift lastekapasiteten. 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Elbil passer for alle. Det er bare ikke alle som vil innse det. tja... jeg kjenner mange som har elbil, men ingen som har bare elbil 7 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Elbil passer for alle. Det er bare ikke alle som vil innse det.tja... jeg kjenner mange som har elbil, men ingen som har bare elbil Da er jeg et unntak! Men ser frem til å få noe som går litt lengre enn første generasjon Leaf om noen år, for det er litt tidkrevende nå. Såpass ærlig får man være. Men blir bedre, om man får en bil som garantert går 30-40 mil vil det aldri igjen være rekkeviddeangst. 2 Lenke til kommentar
Tallak Tveide Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Jeg har bare elbil. Det funker flott for en trebarnsfamilie. Bilen er en Nissan Leaf, men jeg hadde betalt mer for en syvseter og lenge rekkevidde. Bare sånn apropos. Feilen ble gjort på 90 og 2000 tallet når den etablerte bilindustri lett kunne bygget noe som lignet dagens elbiler, men i stedet valgte å finpusse det de kunne (fossil motorer). Disse folka er ikke der man blr se etter løsninger. For min del er det fint om disse mister markesandeler til noen med en bedre instilling til miljø. Nissan, Tesla og.. Kia? Hyundai? 5 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Nå skal Daimler splittes i 3, så da lager de kanskje et firma som vil være avhengig av elbil suksess. Elbil avdelinger innenfor etablerte fabrikanter ser jo ikke ut til å være raskeste veg å skape et nytt produkt. Selv om oppramping av produksjonen når de først har ett antagelig vill bli bedre enn Tesla's. Men en 95% bil vil ikke jeg investere i. Det hjelper jo heller ikke at de forvirrer oss ved å påstå at selvkjøring og nye eierskaps modeller er like om hjørnet. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Feilen ble gjort på 90 og 2000 tallet når den etablerte bilindustri lett kunne bygget noe som lignet dagens elbiler, men i stedet valgte å finpusse det de kunne (fossil motorer). Javel? Hvordan? GM lagde en BEV på den tiden. Den hadde 26kWh, var en toseter som veide 1.3 tonn, og siden den brukte NiMh* batterier måtte de forholde seg til selvutlading og batterikondisjonering Dagens batterier er bare marginalt akseptable for BEV, på 90/00 tallet, nope. Det er ikke slik at batterier ikke har vært utviklet p.g.a. fravær av et fungerende BEV marked. Det var alt store brukere av batterier den gangen (PC og verktøy f.eks) som hadde interesse av å finansiere utvikling. Og ikke mist var det mange batteriprodusenter som så muligheten for BEV på horisonten, og satset på å lage batterier som kunne fungere. Og det ser ut til å fungere selv om vi ikke er i mål enda. *) Etter hvert, de første hadd bly-syre på 14kWh Endret 26. juli 2018 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Elbil passer for alle. Det er bare ikke alle som vil innse det.tja... jeg kjenner mange som har elbil, men ingen som har bare elbil Vi har bare Elbil. To stk. Og hytta er 500 km unna. Null problem. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Elbil passer for alle. Det er bare ikke alle som vil innse det. Fortell meg gjerne hvor jeg skal få ladet en eventuell elbil i det daglige(boligsoneparkering i en melomstor norsk by). 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Fortell meg gjerne hvor jeg skal få ladet en eventuell elbil i det daglige(boligsoneparkering i en melomstor norsk by). Man flytter til en bolig hvor man kan lade. Dette har elbildisiplene fortalt oss mange ganger! Lenke til kommentar
molna Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Vi har også bare elbil (siden 2016), og 3 barn. BMW i3 og Model S. Liker i3'n klart best så ser frem til flere modeller fra BMW. Vi bor ute på landet og har ofte 30 minus på vinteren, elbil funker glimrende for oss. Sparer ca 30000.- per år og slipper å bruke tid på fylling. Hatt 1 betalt hurtiglading siste 2 år, pluss noen gratisladinger med S'en på langtur (les: naturlige stopper hver 4. time for barna) 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Har andre land noen økonomiske fordeler som gjør at det er verdt det å kjøpe elbil? Verd? Nei, ikke økonomisk verdi for eieren, ikke bedre enn i Norge. Det er uansett ikke verd å kjøpe bil, det er en kostnad som fører til flere kostnader, kollektivtransport ser bedre ut i budsjettet for de fleste. Elbiler koster foreløpig mer ut fra fabrikk. Bruktprisene er heller ikke mer gunstig. Dermed får de høyere investeringskostnad enn budsjettbiler overalt - til og med i Norge, tross moms- og avgiftsfritak. Andre land har kanskje noen tilskudd men de vil ikke dekke noe som tilsvarer norsk MVA. Dette gjenspeiles i elbil-tettheten. Ingen andre land er i nærheten av å ha like høy andel elbiler i nybilsalg, etter oversiktene jeg så i forrige uke. Det forklares med høy betalingsvilje i de rikeste landene, men våre subsidier er nok også gunstigst. Fordi vi har gunstig strømpris og avgiftsfritak, er driftskostnadene for elbil lave i Norge, og mange norske sjåfører opplever at den totale kostnaden med elbil vil være lavere enn den bilen de ellers ville ha kjørt. Dette tror jeg ikke er tilfelle veldig mange andre plasser. På sikt kan vi dog regne med at biler med lokale utslipp vil bli ytterligere avgiftsbelastet, slik at fordelen med å kjøpe forbrenningsmotor krymper. Målet for stater og byer er å ha tilfredsstillende (lovlig) luftkvalitet, og den eneste økonomisk fornuftige måten å gjøre det på er å hente inn mer penger fra de som forurenser, i stedet for å pøse ut penger på andre tiltak. Det er mye penger verd å ha god luft der det bor mest folk. Sykdom er dyrt for stat/kommune. Elbil passer for alle. Det er bare ikke alle som vil innse det. Ikke i dag. Med "enkle" grep som større biler og utbygging av lading på fellesparkeringer, så ville man dekket et mye, mye større segment. Fortell meg gjerne hvor jeg skal få ladet en eventuell elbil i det daglige(boligsoneparkering i en melomstor norsk by). Ironisk nok tror jeg andelen som har småbiler og kunne klart seg med en elbil, er høyere der det er soneparkering. Men det er ikke bare-bare å pålegge borettslag og huseiere å lage ladestasjoner. Lenke til kommentar
John Tangerås Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Hæ? Mercedes har jo nettopp lansert en revolusjonerende varebil med nesten 100 kilometers rekkevidde og uten hurtiglader! Der er man på hugget. Vi kjører jo ikke mer gjennomsnittlig hver dag, blir vi fortalt. Jeg forlanger at alle biler blir levert med en drivstofftank på max 4 liter, hvem trenger mer? Dessuten er det bensinstasjoner overalt, ingen "ladekø" og det tar bare 3 minutter å fylle. Miljøsaspektet med mindre vekt, og dermed mindre forbruk, vei og dekkslitasje er åpenbare. Bedre plass blir det også. Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Elbil passer for alle. Det er bare ikke alle som vil innse det.tja... jeg kjenner mange som har elbil, men ingen som har bare elbil Vi kan bli venner, hvis du vil. Vi har to elbiler. Tesla og i3. 1 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Har nok ennå litt igjen før de erstatter bilholdet her i huset. Til den daglige småkjøringen er jeg enig at de løser oppgaven, men jeg synes utvalget av modeller er noe tynt. Til de store turene som familien legger ut på et par ganger i året så hadde det aldri gått med elbil. Til det så er rekkevidden alt for dårlig ift lastekapasiteten. Tesla har jo rekkevidde ned fra nord i Norge til sør i Italia. Lenke til kommentar
taitort Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Elbil passer for alle. Det er bare ikke alle som vil innse det. Jeg reiser sørover i Europa noen ganger pr. sommer. Hjemover kjører jeg direkte fra Flensburg og hjem på 12 timer. Hvor lang tid hadde det tatt med en elektrisk bil? Hvor mange overnattinger måtte jeg lagt inn på nevnte strekning! Elbil er ikke for den som kjører bil, kun for matpakketuristene til/fra jobb i Oslo eller lignende!!!! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå