Viking1 Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Å sette Windows oppdatering på "pause" hjelper ingenting. Det eneste som nytter er å slå av internett tilgangen fullstendig. Da slutter Windows å oppdatere, og jeg kan gjøre det JEG ønsker, nemlig å installere en korrekt driver. Overnevnte viser helt tydelig at "pause" funksjonen i Windows dessverre ikke er til å stole på. Setter du nettverksforbindelsen din til en forbruksmålt tilkobling, lastes ikke drivere ned. Da laster Windows update bare ned kritiske sikkerhetsoppdateringer. Og hvor har du det fra? Egen erfaring? Prøving og feiling? 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Setter du nettverksforbindelsen din til en forbruksmålt tilkobling, lastes ikke drivere ned. Da laster Windows update bare ned kritiske sikkerhetsoppdateringer. Det burde ikke være nødvendig at en uvitende bruker skal kunne alle disse småtriksene. Det bør være enklere tilrettelagt enn det der i fra MS Windows Update sin side. 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Og hvor har du det fra? Egen erfaring? Prøving og feiling? Dette har da vært kjent siden Windows 10 kom ut? https://www.digitalcitizen.life/what-are-metered-connections-windows-10-how-enable-them-and-why Her er forresten oppskriften på hvordan du forhindrer Windows update i å oppdatere spesifike drivere. https://www.howtogeek.com/223864/how-to-uninstall-and-block-updates-and-drivers-on-windows-10/ Metered connections (forbruksmålt tilkobling) er noe som er tiltenkt dersom du er koblet til nettet via tilkobling hvor du har en viss datamengde, feks. en mobildata-tilkobling. For å hjelpe deg i å unngå å bruke mer data enn du har, slår denne funksjonen av endel ting som genererer datatrafikk, først og fremst Windows Update. Har du installert apper fra Store, oppdateres heller ikke disse automatisk. Dersom du feks. deler internett fra telefonen din slås dette på automatisk, men det er fullt mulig å slå dette på for alle mulige tilkoblinger. Lenke til kommentar
covah Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Det burde ikke være nødvendig at en uvitende bruker skal kunne alle disse småtriksene. Det bør være enklere tilrettelagt enn det der i fra MS Windows Update sin side. Microsoft VIL at du skal installere oppdateringer automatisk. Det er et tonn av Windows 7 maskiner som ALDRI har blitt oppdatert, nettopp fordi det er så lett å slå av. Mange av disse er infiserte av alskens dritt og deler dette videre til andre maskiner, eller brukes som bots til feks. DDoS angrep. Hadde det vært like enkelt å slå av dette på Windows 10, er det svært trolig det samme ville ha skjedd. Inne på Windows Update siden på Innstillinger kan du feks. sette opp en aktivitetsperiode, der du angir tidspunkt du normalt bruker maskinen. Windows restarter ikke automatisk i denne tidsperioden. Forbruksmålt tilkobling er, som jeg skrev i forrige post, noe som er tiltenkt bruk over tilkoblinger hvor man ikke automatisk ønsker å laste ned store datamengder, feks. via mobiltelefonen din. Dette slås da på automatisk. At oppdateringer ikke lastes ned er ikke det denne funksjonen er laget for, men noen bruker den til det. Lenke til kommentar
G Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 (endret) Microsoft VIL at du skal installere oppdateringer automatisk. Det er et tonn av Windows 7 maskiner som ALDRI har blitt oppdatert, nettopp fordi det er så lett å slå av. Mange av disse er infiserte av alskens dritt og deler dette videre til andre maskiner, eller brukes som bots til feks. DDoS angrep. Hadde det vært like enkelt å slå av dette på Windows 10, er det svært trolig det samme ville ha skjedd. Helt uenig med deg på dette punktet. Her har Microsoft helt klart et stort ansvar. De skal aldri slippe tanken med å pushe folk til å oppdatere sin Windows. Men det må finnes en middelvei hvor brukeren kan utsette prosessen den lengden det er behov for. For å imøtekomme det, så må de gå litt bort i fra tanken om at du kan utsette over 1 mnd. De kan gjerne ha denne muligheten også, men kanskje de bør senke det til 2-3 uker? Likevel så bør du mases på med enkle spørsmål som: "Om det passer å oppdatere NÅ?" Dette spørsmålet skal pushes til brukeren synes det er mer befriende å bare ta seg den halvtimen oppdateringen kanskje tar. Men brukeren skal få utsette dette i det uendelige om de har lyst. Ingen liker en slik type pushing i det uendelige. Og om det er noen få løker som liker sånn pushing og blir en del av et botnett, så får det bare ende opp med det da. Og dersom Microsoft tar spørsmålet både på "utpust og på innpust". Altså både når du er i ferd med å stenge ned maskinen, og også når du er i ferd med å starte opp maskinen, så blir det komplett dette her. "Passer det NÅ?" Bruker: "Nei". Resultat: "Brukeren blir ikke hindret i å bruke maskinen.. Før neste like spørsmål dukker opp ved neste nedstenging og så også på neste oppstart". Bruker kan velge å utsette. Kanskje dette "stakkars individet" er i sluttinnspurt av en eksamensperiode, sluttfasen av å gjøre ferdig et prosjekt på arbeidsplassen sin. Det kan ta 1 uke, det kan ta 5 uker. Brukeren vet dette bedre enn Microsoft. Jeg tenker at det vil være andre systemer enn Windows som kan bli del av et botnett uansett. Så denne problemstillingen får man nok aldri bukt med, om man ikke legger ned internett. Argumentet ditt er egentlig syltynne greier, når det faktisk er Microsoft sitt ansvar å gjøre det på en mer komplett, logisk og brukervennlig måte. Endret 28. juli 2018 av G Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Helt enig, det finnes en gyllen middelvei. Og ikke minst kunne Microsoft ha forandret selve Windows så man ikke trengte å restarte så ofte. På Linux er det relativt skjelden man må restarte etter en oppdatering. For der kan man oppdatere det som tilsvarer dll-filer mens de er i bruk. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5xceXKO3 Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Ikke noe problem. Bare skaff/oppgraderte til win 10 pro så har du lenge hatt muligheten til å utsette oppdateringer i opptil en måned eller for alltid. om du skulle ønske. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Jeg betalte 1000 kroner for en windows-lisens, det burde holde. Jeg synes det var dyrt for et "crippled" produkt. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 (endret) Wow, da fikk jeg blåskjerm på en Windows Update på en annen PC, nå i kveld. Skuffelse! "Restoring your previous version of Windows..." Huff Endret 29. juli 2018 av G Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Wow, da fikk jeg blåskjerm på en Windows Update på en annen PC, nå i kveld. Skuffelse! "Restoring your previous version of Windows..." Huff Det samme skjedde med meg i vinter. Etter mye bortkastet tid måtte jeg bite i det sure eplet og installere 10 Home på nytt. Lenke til kommentar
G Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 (endret) Akkurat. Forsøkte Media Creation Tool. Og et forsøk på å la den beholde programmer og innstillinger, men oppgradere til nyeste Windows 10. Det feilet: Den lenken "Troubleshooting tips" nede i venstre hjørne på skjermdumpen, leder hit: https://support.microsoft.com/en-us/help/10587/windows-10-get-help-with-upgrade-installation-errors Feilkode:0xC1900101 - 0x30018 Endret 30. juli 2018 av G Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 (endret) Den siste oppdateringa ga meg ingen problemer. *Bank i bordet* [sprett champagneflaska]. Endret 30. juli 2018 av Sandormen Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Akkurat. Forsøkte Media Creation Tool. Og et forsøk på å la den beholde programmer og innstillinger, men oppgradere til nyeste Windows 10. Det feilet: Akkurat dette har vel vel fint lite med Windows Update å gjøre? Her driver du jo og oppgraderer fra en versjon til en annen. Lenke til kommentar
G Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 (endret) Akkurat dette har vel vel fint lite med Windows Update å gjøre? Her driver du jo og oppgraderer fra en versjon til en annen. Prøvde Windows Update først, og da det ikke ville ordne seg der med oppdatering, så forsøkte jeg MCT-framgangsmåten like etterpå. Jeg har fordelt dette over flere innlegg, så da trodde jeg det kom fram der. Men da har jeg ihvertfall presisert at begge metoder feiler. Det er en litt eldre PC, som jeg ønsker å bruke i tillegg til den daglige. Så skal nok når jeg får roen ta å prøve en annen harddisk, med formateringsmetoden, så MCT for å se om den er like lite glad denne hardware'n da. Det er veldig merkelig at det skulle være hardware-trøbbel, all den tid det lot seg innstallere på den, samt WU i snart nesten tre år på den før det skar seg nå i juli 2018. Den har stått og støvet ned siden vårparten en gang. Men den tok i mot noe av det WU kom med uti februar eller mars. Kan se build på den. OS Build 16299.402 er det den ikke klarer å oppdatere i fra. Endret 1. august 2018 av G Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Prøvde Windows Update først, og da det ikke ville ordne seg der med oppdatering, så forsøkte jeg MCT-framgangsmåten like etterpå. Det er snakk om en oppgradering i begge tilfellene. Om du setter i gang oppgraderingen via Windows Update, om du bruker Windows Update Assistant, eller om du går via Media Creation Tool, så settes det etter hvert i gang et Windows Install-program som gjennomfører (- eller prøver -) en oppgradering til en ny(ere) versjon av Windows 10. Hvis et eller annet feiler under oppgraderingen, så får du den beskjeden du fikk om "restoring previous version" osv. Men feilen skjer altså ikke i Windows Update-systemet. Lenke til kommentar
G Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 (endret) Ok, men alt jeg har bedt WU om er å legge på Feature update to Windows 10, version 1803. Eller jeg har ikke spesifikkt bedt den om det sånn sett, men den har foreslått det på patch tuesday eller når den nå har hentet den ned. Kikket i Event Viewer, og den konstaterer at det var denne oppdateringen som skar seg: Installation Failure: Windows failed to install the following update with error 0x1900130: Feature update to Windows 10, version 1803. Endret 1. august 2018 av G Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Ok, men alt jeg har bedt WU om er å legge på Feature update to Windows 10, version 1803. Eller jeg har ikke spesifikkt bedt den om det sånn sett, men den har foreslått det på patch tuesday eller når den nå har hentet den ned. Kikket i Event Viewer, og den konstaterer at det var denne oppdateringen som skar seg: Hvordan startet du oppgraderingen? Dobbeltklikket du på setup.exe på USB/DVD, eller bootet du PC'en fra USB/DVD? Min erfaring er at sistnevnte metode (noen ganger) virker bedre enn førstnevnte. (Men det garanterer jo ingenting.) Lenke til kommentar
G Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 (endret) Dobbeltklikket nok på setup.exe i fra mounted ISO fra Windows desktop ja. Foruten å først ha prøvd patch tuesday WU-metoden direkte fra WU-grensesnittet innad Win10 (den siste der er nevnt fra før). Ellers så lurer jeg litt på om Microsoft med Win10 kan komme til å si sånn plutselig, at eh nei din hardware er for gammel. Nå må du nok se deg om etter en ny? Endret 1. august 2018 av G Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Ellers så lurer jeg litt på om Microsoft med Win10 kan komme til å si sånn plutselig, at eh nei din hardware er for gammel. Nå må du nok se deg om etter en ny? Jeg tror vi allerede har sett et snev av det. Like etter at "1803" ble sluppet var det noen som fikk oppgraderingsproblemer med påfølgende roll-back til forrige versjon. Dette skyldtes angivelig "gammel hardware", men det ble fikset etter noen uker med oppdatert installasjons-SW fra Microsoft. (Jeg klarer ikke å finne hvor jeg leste/hørte dette.) Før eller senere vil det nok bli en vanligere og vanligere situasjon. Og det gir jo utslag andre veien også: Du kan jo ikke installere Windows 95, 98 eller XP på enkelte "ny hardware"-plattformer. Jeg tror til og med det gjelder Windows 7, i enkelte tilfeller. Men det blir jo å stange hodet i veggen dersom Windows insisterer på å forsøke å oppgradere til nyeste versjon, med det resultat at den må gi opp hver bidige gang. Finnes det en teller som gjør at en gir seg etter tre (fem? ti?) forsøk? 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Bare å plage vettet av Microsoft Support ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå