Gå til innhold

Windows Update skal bli mindre plagsom

Anbefalte innlegg

Likevel så har alle lært seg å like å bruke Windows. Er som at de har begynt med å selge deg harde narkotiske stoffer istedetfor at du starter på lettere stoffer. Man blir delvis forelsket i GUI og alt lettvintheten med dobbeltklikking.

Det er ikke noe mindre lettvint på Linux. Men endel programmer og spill er ikke tilgjengelig på linux.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du spøker, ikke sant? Det er et problem fordi alle programmer, spill og dokumenter man har oppe lukkes, så man ikke kan fortsette der man slapp. Dokumenter er kanskje lagret, men ikke om de er åpne, hvor de er på skjermen, osv... Mappene man hadde oppe forsvinner. Man kan være midt i et spill som kun kan lagres på checkpoint, man kan være i en debugger-session med programmet på pause. Er dette virkelig ukjent for deg, som har gjennomgående nærmest uendelig teknisk kunnskap om en datamaskin, helt ned på mikronivå?

For øvrig har mange maskinen på soverommet, og ønsker ikke viftestøy når de skal sove.

Autolagring/recover har eksistert i alle brukbare kontorprogrammer i lang tid, husker fortsatt at Word 2003 åpnet opp autorecover da PC-er kræsjet. Alle nettlesere har fanegjenoppretting, historikk, og bokmerker. Sjekker jeg AutoCAD, Photoshop, MATLAB, og så videre finner jeg lett ut at de har en automatisk hurtiglagring.

Mulig du har såpass god hukommelse at du lar maskinen stå over natten midt under debugging, men jeg ville nå gjort meg ferdig, skrudd av, og startet opp maskinen dagen etterpå. Erfaringsmessig finner jeg også løsninger raskere og lettere om jeg legger meg normalt og starter på nytt dagen etter.

Hvis maskinen er på soverommet skrur du den av når du legger deg, ellers risikerer du alltid at viftehastigheten kjører opp, det er mer enn Windows Update som kjører i bakgrunnen og kan belaste maskinen i dag.

En annen ting som kan være lurt å tenke på: de aller fleste lagringsmedier, strømforsyninger, og andre komponenter i en PC har en levetid oppgitt i antall driftstimer, og med mindre du kjører ECC-minne, RAID1/5, og kjører backup på maskinen hver dag bør du la maskinen være av den tiden du ikke bruker den. SSD-er går også i stykker av og til, det er ikke bare harddisker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis maskinen er på soverommet skrur du den av når du legger deg, ellers risikerer du alltid at viftehastigheten kjører opp, det er mer enn Windows Update som kjører i bakgrunnen og kan belaste maskinen i dag.

Enda en som ikke har skjønt greia, og tror man belaster PCen bare fordi man vil fortsette der man slapp. Det er et par stykker i hver eneste tråd om Windows update.

Når man er ferdig for dagen, trykker man på HIBERNATE. Nei, man belaster ikke komponentene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en som ikke har skjønt greia, og tror man belaster PCen bare fordi man vil fortsette der man slapp. Det er et par stykker i hver eneste tråd om Windows update.

Når man er ferdig for dagen, trykker man på HIBERNATE. Nei, man belaster ikke komponentene.

Selvfølgelig belaster ikke dvalemodus komponentene, men det er ikke et standardvalg i Windows 8 eller 10, så jeg har ikke brukt det på mange år.

Ikke alt det ta lang tid å starte opp maskinen om man skrur den av heller i dag så lenge man har en SSD

Lenke til kommentar

Det er ikke noe mindre lettvint på Linux. Men endel programmer og spill er ikke tilgjengelig på linux.

Jeg forstår at med dobbelt-klikking finnes og det at Linux også utvikler seg. Men de har en litt annen tilnærming på en del ting i Linux, som gjør det litt mer vennlig for de som liker Command-prompt / Terminal (Win / Linux tilsvarende tilgang).

En kan sikkert lære seg å like Linux. Det har liksom aldri blitt noe av for min del. Mest pga. at jeg ikke liker lange kommandostrenger med tilhørende prefikser som man må sette for å finspisse kommandoen.

Men det blir litt sånn mye av <kommando> -u -l -r [blahblah:blahblah] /p /s /e <rot/folder/folder>

Så en ny streng og en ny streng av kommandospråk for å oppnå en eller annen oppdatering, kompilering eller hva det måtte være som er nødvendig for å vedlikeholde Linux. Enkelte ting må jo strengt tatt fremdeles gjøres via terminalen på Linux. Unnskyld min unøyaktige kommando-syntax.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vel. Når laptopen ligger avslått under sofaen i ett år, hvordan føles DET microsoft?

Hæ?

Microsoft meldte nylig om en omsetning på 110 milliarder USD for de foregående 12 måneder, det høyeste de noen gang har har oppnådd, og en fortjeneste på 30 milliarder USD, så jeg tror kanskje ikke de er så plaget av at PC'en din har ligget avslått.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har PRO på alle mine PC'er, og det er kun derfra jeg kjenner til Win-update problemet.

Hvis det er verre på Home, så Gud hjelpe dem!

Da burde du sette deg inn i hvordan du kan få full kontroll over Windows Update med Windows 10 Pro, fremfor å jamre i kommentarfeltene. Men, det kommer vel an på hva du er ute etter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da burde du sette deg inn i hvordan du kan få full kontroll over Windows Update med Windows 10 Pro, fremfor å jamre i kommentarfeltene. Men, det kommer vel an på hva du er ute etter.

Som du ser av mitt innlegg litt lenger oppe i tråden, så har jeg funnet ut av det. Men uten slik inngripen som jeg har gjort, er det jo faktisk ikke mulig å hindre oppdatering fullstendig. Bare tvinge den til nattestid, eller utsette inntil 35 dager (såvidt jeg husker).

Ingen av de to alternativene er godt nok for meg, da jeg kan komme til å trenge PC'en om natten også.

Mange operativsystemer klarer utmerket godt å oppdatere uten å hindre normal bruk av enheten, så det burde Microsoft jobbe mot de også.

Håper du holdt ut enda litt "jamring"  ;)

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du klarer altså ikke finne 5 minutter i løpet av en måned der Windows kan restarte for å skyfle inn noen oppdateringer?

Joda det kan jeg, noe jeg også skrev i mitt første innlegg  :)

Men jeg kan ikke risikere å bli stående å vente på min egen PC når ting er kritisk, så jeg har sørget for at jeg velger når det skal gjøres.

Det kan ta mye mer enn 5 minutter med "blåskjerm" under oppstart, er nå min erfaring.

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du diskuterer med personen som aldri har oppdatert sin iPhone 6 fordi de nyere oppdateringene gjør mobilen hans tregere (og hindrer uventede avslutninger når batteriet ikke klarer å levere nok strøm)
Lenke til kommentar

Windows 10 oppdaterings-pause funksjonen er ikke pålitelig!

Jeg har en maskin med driverproblemer for grafikkortet. Forsøk på å slette grafikkortdriveren fullstendig fra Enhetsbehandling resulterer i (som det skal) at Windows Basic Driver (som stort sett kun er en enkel VGA driver fra Microsoft) blir aktivert. Det som er problemet, er at Windows ganske raskt (og helt automatisk) reinstallerer den "oppdaterte" driveren, som forårsaker feilen.

Å sette Windows oppdatering på "pause" hjelper ingenting. Det eneste som nytter er å slå av internett tilgangen fullstendig. Da slutter Windows å oppdatere, og jeg kan gjøre det JEG ønsker, nemlig å installere en korrekt driver.

Overnevnte viser helt tydelig at "pause" funksjonen i Windows dessverre ikke er til å stole på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å sette Windows oppdatering på "pause" hjelper ingenting. Det eneste som nytter er å slå av internett tilgangen fullstendig. Da slutter Windows å oppdatere, og jeg kan gjøre det JEG ønsker, nemlig å installere en korrekt driver.

Overnevnte viser helt tydelig at "pause" funksjonen i Windows dessverre ikke er til å stole på.

Setter du nettverksforbindelsen din til en forbruksmålt tilkobling, lastes ikke drivere ned.  Da laster Windows update bare ned kritiske sikkerhetsoppdateringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...