Harald Brombach (digi.no) Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Microsoft lover færre omstarter på upassende tidspunkter.Windows Update skal bli mindre plagsom 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Det har Microsoft ikke forstått før nå...? 5 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Jeg koblet meg til mobilen via usb-deling av mobilnettet, og satte tilkoblingen til "metered" i Windows, og likevel begynte den å dra data som om det var selveste Messias i andre enden av snora. Da var det bare å paniske nappe ut kontakten og starte Linux. For noen utrolige duster. 7 Lenke til kommentar
covah Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Jeg koblet meg til mobilen via usb-deling av mobilnettet, og satte tilkoblingen til "metered" i Windows, og likevel begynte den å dra data som om det var selveste Messias i andre enden av snora. Da var det bare å paniske nappe ut kontakten og starte Linux. For noen utrolige duster. Windows laster ned kritiske patcher også på forbruksmålt tilkobling... 1 Lenke til kommentar
LordCrc Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Trenger da ingen maskinlæring for dette. Det passende tidspunktet er når jeg, brukeren, velger å restarte. Windows 8.1 fungerte helt fint sånn. Skrudde man av eller restartet, tok den oppdateringer som ventet, med mindre man eksplisitt sa "nei, ikke i kveld kjære". 6 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Når vil jeg ha oppdateringer? Når det passer MEG. Minn meg gjerne på det -- med ikke-intrusive påminnelser. "Vil du installere oppdateringene NÅ med en gang eller vil du installere innen 24 timer?" "Nei" "Det angitte tidspunktet er ugyldig." "..." ...det at windows faktisk "tror" at de kan installere oppdateringer på din PC innen et tidsrom på 24 timer... Det er min PERSONLIGE COMPUTER. Vel. Når laptopen ligger avslått under sofaen i ett år, hvordan føles DET microsoft? Hæ? Hvem bestemmer når oppdateringene skal skje igjen? https://imgur.com/gallery/tk82c 7 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) En enklere framgangsmåte er å spør brukeren før man stenger PC ned for dagen, eller setter den i dvale, om at det passer med en treg oppstart som har oppdateringsinnstallasjon innbakt neste gang. Det samme spørsmålet bør komme når man starter PC, om det passer nå. Brukeren må tvinges å svare på det spørsmålet. Og dersom PC skulle stenge av ymse andre grunner, så bør ikke Windows ta det for gitt at et ubesvart hint om innstallering gir rett til å oppdatere der og da. Kode dette inn Microsoft så har dere gitt brukeren en valgmulighet ihvertfall. Liker ikke denne maskinlæringsovervåkningen like godt jeg. Endret 26. juli 2018 av G 2 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 ...det at windows faktisk "tror" at de kan installere oppdateringer på din PC innen et tidsrom på 24 timer... Det er min PERSONLIGE COMPUTER. Når er det et problem at PC-en installerer oppdateringer innenfor 24 timer? Du må jo sove en gang, er det ikke bare å sette opp maskinen til å installere oppdateringer i tidsrommet 0200 - 0600 eller noe sånt? OBS! Jeg har aldri fått noen irriterende melding om oppdateringer fra Windows 10, så jeg ser kanskje ikke problemet her? 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 OBS! Jeg har aldri fått noen irriterende melding om oppdateringer fra Windows 10, så jeg ser kanskje ikke problemet her? Samme her - eller for å være ærlig - jeg ble irritert en gang da jeg trykket avslutt og oppdater - og jeg ikke rakk bussen (neste gikk et kvarter senere). Men jeg kunne ha valgt bare avslutt - så irritasjonen var selvforskyldt. Men jeg har på 4 maskiner aldri vært plaget av oppdatering og restart som ikke har passet. 2 Lenke til kommentar
covah Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Enig med siste taler. Har satt opp en aktivitetsperiode under Windows Update, så vet Windows når jeg vanligvis bruker PC-en. Har ikke blitt forstyrret av dette på LENGE. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Når er det et problem at PC-en installerer oppdateringer innenfor 24 timer? Du må jo sove en gang, er det ikke bare å sette opp maskinen til å installere oppdateringer i tidsrommet 0200 - 0600 eller noe sånt? OBS! Jeg har aldri fått noen irriterende melding om oppdateringer fra Windows 10, så jeg ser kanskje ikke problemet her? Hvis du for eksempel holder på med en krevende oppgave i et 3d-program, og har tidligere erfaringer med at windows-update oppdateringer fucker opp noe i systemet som gjør at skjermkortet ditt slutter å virke -- ikke mindre enn 3 ganger på like mange år, med Windows 10, eller kjører en handelsrobot som må kjøre 24 timer hver dag og bare ha nedetid noen timer på tirsdagen... Eller driver med rendering, eller konvertering av en ekstrem lang video, og ikke aner når du faktisk kommer til å sove. Eller du faktisk har en familie som også skal bruke PC-en etter du har vært oppe hele natten, eller du skal jobbe hele dagen og bruke PC-en til å spille musikk hele kvelden natten, også mens du sover... eller det er tordenvær. Eller du vet at strømmen skal være borte fordi du erstatter hovedlinjen inn til huset den dagen. Eller du skal skru av strømmen fordi du skal på ferie, og PC-en sitt batteri skal holde hele bilturen mellom Bergen og Oslo -- helst uten å kaste bort batteri og en halvtime av to timer batteritid på en jævla oppdatering. Eller om PC-en er bitchen min og ikke har den minste ting å si om når eller hvilken oppdateringer jeg skal installere, fordi jeg faktisk ikke gidder det dritet med automatiske oppdateringer, og slår av automatiske oppdateringer i registry -- men må irritere meg olivengrønn over at det ikke finnes en standard funksjon i kontrollpanelet for avanserte brukere. ... Antall ganger Windows bare har sluttet å virke helt av seg selv eller på grunn av sikkerhetssvakheter i løpet av mitt liv: 0 Antall ganger Windows Update har fucket opp PC-ene mine gjennom tidene ved å erstatte fungerende spesialtilpassede drivere med nye drivere som ikke egentlig fungerer, sluttet å virke på grunn av kompabilitetsproblemer som oppstår etter oppdatering, sluttet å virke fordi det er gjort 1000 oppdateringer og windows ikke klarer å rydde opp etter seg ordentlig : Minst 10 Ett annet konkret eksempel er størrelsen på Windows-mappen min, som nærmet seg 50 gigabyte, på grunn av at windows sin system32 TrustedInstaller mappe ikke slettet gamle drivere, mens windows plent NEKTER deg å slette filer derfra -- mens PC-en kan slutte å virke hvis du sletter feil filer med brute force. Det var som å desarmere en bombe: nvidiaxya1: 730 mb nvidiaaxy2: 730 mb nvidiabcx3: 730 mb nvidiaxzy4: 730 mb nvidiazaz5: 730 mb ... og ti flere, og sletter du feil, så ryker skjermkortet frem til du klarer å få windows update til å fikse problemet helt selv, fordi windows klarer ikke lengre gjenkjenne skjermkortet som hardware helt av seg selv lengre uten filene. 7.3 gigabyte med bare skjermkort-drivere. 15 ekstra gigabyte med unødvendige drivere -- mange av dem på grunn av at Windows ikke fjerner drivere som ikke er i bruk fra TrustedInstaller, fordi EN OPPDATERING MED FEIL ble installert, en feil som Windows ikke klarte å rette opp på alle PC-er. Blant annet min relativt nye laptop. Sist sluttet begge guttene mine sine PC-er å virke samtidig, fordi Windows 10 sluttet sin støtte til Intel HD Graphics 3000, som det dedikerte grafikkortet deres også trengte for å kjøre spill; Spillene starter med HD Graphics 3000, og feiler fordi skjermkortet ikke fungerer til å kjøre launcheren til spillet -- selv om spillet selv kjører på dedikert grafikkort. Det tok bokstavelig talt åtte måneder å reparere PC-ene deres, og de kunne ikke spille favorittspillet sitt, Minecraft, med mer enn 1-10 FPS, og de måtte bruke min laptop til å spille på, slik at brukstiden på min laptop var nær 24 timer i døgnet. En gang kjørte windows update på min Surface Pro 4 over 10 timer uten tegn til å stoppe, låst på 34% i mange timer. Det var litt kjedelig, fordi det er skole-PC-en min, og jeg måtte bruke penn og papir, og bruke timer på å føre det inn på PC-igjen. Flere ganger har windows update kjørt i flere timer på grunn av uforutsette problemer. Etter tusener av oppdateringer, så begynner filsystemet å bli så belastet av rester og windows sine egne halvtomme colaflasker og foreldreløse referanser i registeret og manglende start-up-filer og så mange start-up-filer og script og manglende programmer og feil at du MÅ kjøre en disk-wipe og fersk installering for at den skal kjøre knirkefritt igjen. Og slik forsvinner plutselig den bildemappen fra sommerferien som du glemte å laste opp til fotoknudsen, og alle bildene av verdens vakreste lettkledde damer, som du bare ikke giddet å kopier, men savner i årevis etter. Derfor liker jeg å vente på samlede store og viktige oppdateringer, i stedet for å installere hver eneste mikrooppdatering som skal fikse sikkerhetshull i Internet Explorer / Edge ti ganger i året... Jeg liker også å høre på musikk mens jeg sover alene hjemme. Kanskje jeg laster ned en torrent-fil på over 30 gigabyte, med få delere. Kanskje jeg kjører en minecraft-server for guttene mine, mens de holder på med passiv mob-farming. Kanskje JEG har spillmaraton. Kanskje jeg skal skrive en oppgave med leveringsfrist, og har lyst å bruke hvert sekund av de siste 36 timene frem til levering på å forsikre meg om at kvaliteten er optimal. Kanskje jeg er stresset foran eksamen, trenger alt som ligger på PC-en 100% og ikke har råd til å risikere at PC-en ikke starter på nytt etter en tilfeldig oppdatering. Kanskje jeg vet at oppdateringen inneholder feil som kommer til å bli hotfixet etter et par dager, men simpelthen ikke ønsker å installere en oppdatering med kjente feil... --- --- --- For all del. Windows kan anbefale oppdateringer på det sterkeste, og foreslå å planlegge oppdateringer. Men jeg vil gjerne at Windows skal la meg be Windows holde godt kjeft og bare gjøre jobben sin i bakgrunnen og la meg styre alle oppdateringer, helst med mindre enn 5 tastetrykk fra første gang windows update kjører, eller aller helst under installeringen / oppsettet av windows. Endret 26. juli 2018 av Red Frostraven 7 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Når er det et problem at PC-en installerer oppdateringer innenfor 24 timer? Du må jo sove en gang, er det ikke bare å sette opp maskinen til å installere oppdateringer i tidsrommet 0200 - 0600 eller noe sånt? OBS! Jeg har aldri fått noen irriterende melding om oppdateringer fra Windows 10, så jeg ser kanskje ikke problemet her? Jeg har opplevd en gang at den spurte/maste om omstart som passet særdeles dårlig - siste dagen før masteroppgaven skulle leveres. Utenom det har jeg samme erfaringer som deg. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Jeg opplevde én gang for mye at når jeg slo på PC'en og det hastet å sjekke noe, så sto den og spant i en halvtime med "Vent, Windows oppdateres"... Da koker det, for det er faktisk ingen måte å "hoppe" til skrivebordet! Man må vente! Så nå redigerer jeg host-filen, med 0.0.0.0 på alle windows update URL'er. Et par ganger i året, når jeg er i god-hjørnet, så lar jeg den ringe hjem og oppdatere. Men aldri på egenhånd lenger! 3 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Linux hadde en bedre løsning, avslutt knappen ble rød når det var en oppdatering som trengte en restart, thats it. Så da var det bare å gi den en restart når du var ferdig og du var oppe og gikk igjen. 4 Lenke til kommentar
threeeyes Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 maskinlæring, som bedre skal kunne forutse når det rette tidspunktet for en automatisk omstart vil være. ha, lykke til, som om det vil hjelpe! Hvordan kan det forutse graden av viktigheten FØR det skjer, spesielt når brukeren ikke har mulighet til å tagge hvilke programmer som er "hellig", slik at Windows-update holder seg i sjakk inntil dette programmet avsluttes? Ingen som reagerer på elefanten i rommet; dette likner på datainnsamling, der de skal forutsi ditt brukermønster, toalettvaner og mat/drikke-vaner? 3 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Ingen som reagerer på elefanten i rommet; dette likner på datainnsamling, der de skal forutsi ditt brukermønster, toalettvaner og mat/drikke-vaner? Hele samfunnet går i den rettningen dessverre. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Når er det et problem at PC-en installerer oppdateringer innenfor 24 timer? Du må jo sove en gang, er det ikke bare å sette opp maskinen til å installere oppdateringer i tidsrommet 0200 - 0600 eller noe sånt? Du spøker, ikke sant? Det er et problem fordi alle programmer, spill og dokumenter man har oppe lukkes, så man ikke kan fortsette der man slapp. Dokumenter er kanskje lagret, men ikke om de er åpne, hvor de er på skjermen, osv... Mappene man hadde oppe forsvinner. Man kan være midt i et spill som kun kan lagres på checkpoint, man kan være i en debugger-session med programmet på pause. Er dette virkelig ukjent for deg, som har gjennomgående nærmest uendelig teknisk kunnskap om en datamaskin, helt ned på mikronivå? For øvrig har mange maskinen på soverommet, og ønsker ikke viftestøy når de skal sove. 4 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Når er det et problem at PC-en installerer oppdateringer innenfor 24 timer? Du må jo sove en gang, er det ikke bare å sette opp maskinen til å installere oppdateringer i tidsrommet 0200 - 0600 eller noe sånt? OBS! Jeg har aldri fått noen irriterende melding om oppdateringer fra Windows 10, så jeg ser kanskje ikke problemet her? Hvis du for eksempel holder på med en krevende oppgave i et 3d-program, og har tidligere erfaringer med at windows-update oppdateringer fucker opp noe i systemet som gjør at skjermkortet ditt slutter å virke -- ikke mindre enn 3 ganger på like mange år, med Windows 10, eller kjører en handelsrobot som må kjøre 24 timer hver dag og bare ha nedetid noen timer på tirsdagen... Eller .......................... Kan foreslå Windows Server på dedikert maskinvare (fysisk eller virtuell). Det gjør underverker for å offloade massevis av tjenester og ikke minst load både på cpu, ram og disker bort fra f.eks en laptop. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Longshot deluxe, men hadde vært fint om Windows kjørte i "to utgaver". Altså at man har 2 separate kernels som kan lastes. Da kan sekundær kernel2 oppdateres i f.eks en VM, mens man jobber på kernel1. Når man vet at kernel2 faktisk klarer å boote etter oppdateringen, så kan bruker få beskjed om å reboote ved anledning og at kernel2 da blir lastet. Så kan kernel1 kjøres opp i VM og oppdateres tilsvarende...... 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 (endret) Longshot deluxe, men hadde vært fint om Windows kjørte i "to utgaver". Altså at man har 2 separate kernels som kan lastes. Da kan sekundær kernel2 oppdateres i f.eks en VM, mens man jobber på kernel1. Når man vet at kernel2 faktisk klarer å boote etter oppdateringen, så kan bruker få beskjed om å reboote ved anledning og at kernel2 da blir lastet. Så kan kernel1 kjøres opp i VM og oppdateres tilsvarende...... Nja, må jo være hackerens drøm om de kan får overta spakene på når kernel 1 og kernel 2 skal få kjøre. Windows er jo hackerens drøm uansett med sin bloated og lite sikre tilnærming til datasikkerhet ?? Likevel så har alle lært seg å like å bruke Windows. Er som at de har begynt med å selge deg harde narkotiske stoffer istedetfor at du starter på lettere stoffer. Man blir delvis forelsket i GUI og alt lettvintheten med dobbeltklikking. Endret 27. juli 2018 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå