Marvil Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 (endret) Noen spørsmål dukker opp når jeg leser om CSS.. Utdrag fra en style.css fil; .text { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; color: #2A2A2A; Hva skal jeg da skrive i HTML-koden for å få disse verdiene..? En ting til; Det er nevnt 3 (4?) forskjellige skrifttyper, hvilken får man om man skriver ".text"..? Edit: Blir det rett om man skriver <.text>hei hopp</.text> ? Hva bruker man <p> </p> til..? Endret 15. desember 2003 av Marvil Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 For å skrive med den tekst-typen, skriver du for eksempel: <p class="text"> HER KOMMER TEKSTEN DIN </p> Skrifttypen blir Verdana, men om Verdana ikke er installert på pc'en, bruker man verdana i stedet, og så Helvetica osv. Tror jeg iaffal. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Blir det rett om man skriver <.text>hei hopp</.text>Nei. <p> er taggen for avsnitt (paragraph). Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 15. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2003 Dobbeltsikring med andre ord.. Fan gleder meg til i morgen.. Da er det slutt på alle prøver (bortsett fra en norsk heldag) og juleferie.. Da blir det mye PHP, HTML, CSS, PhotoShop og FrontPage (ja jeg bruker FP, kanskje litt lurt å bruke notepad til kodene).. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Dobbeltsikring med andre ord.. Fan gleder meg til i morgen.. Da er det slutt på alle prøver (bortsett fra en norsk heldag) og juleferie.. Da blir det mye PHP, HTML, CSS, PhotoShop og FrontPage (ja jeg bruker FP, kanskje litt lurt å bruke notepad til kodene).. Bruk heller DW! Dreamweaver støtter CSS fullt ut, på alle mulige måter, i motsetning til FrontPage. Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 En ting til; Det er nevnt 3 (4?) forskjellige skrifttyper, hvilken får man om man skriver ".text"..? Du får en font i kombinasjon med de fontene. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 En ting til; Det er nevnt 3 (4?) forskjellige skrifttyper, hvilken får man om man skriver ".text"..? Du får en font i kombinasjon med de fontene. En font i kombinasjon? Du får den første på listen browseren støtter. Hvis den ikke har installert den første, går den automatisk over til den andre. Osv... Helt til det ikke er flere igjen, da velger den standardskrift. Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 En font i kombinasjon? Du får den første på listen browseren støtter. Hvis den ikke har installert den første, går den automatisk over til den andre. Osv... Helt til det ikke er flere igjen, da velger den standardskrift. det gjør det ja? damit det visste jeg ikke. Når jeg la sammen noen fonter så fikk jeg en kombinasjons resultat, muligens jeg ikke har sett på det ordentlig. Men sweeet! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 det gjør det ja? damit det visste jeg ikke. Når jeg la sammen noen fonter så fikk jeg en kombinasjons resultat, muligens jeg ikke har sett på det ordentlig. En kombinasjon? Det hadde tatt seg ut, ja... Bare tilfeldige bokstaver med tilfeldig tekst, ja... Da er det kult med "prioritert liste", som det kalles, ja... La meg sitere noen som ikke har peiling. The font-family property is a prioritized list of font family names and/or generic family names for an element. The browser will use the first value it recognizes. There are two types of font-family values: family-name: The name of a font-family, like "times", "courier", "arial", etc. generic-family: The name of a generic-family, like "serif", "sans-serif", "cursive", "fantasy", "monospace". Note: Separate each value with a comma, and always offer a generic-family name as the last alternative. Note: If a family-name contains white-space, it should be quoted. Single quotes must be used when using the "style" attribute in HTML. Inherited: Yes Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 hmm det var til og med nyttig for meg. Takker Toolshed! (by the way, aldri lest enn CSS tutorial, bare prøvd meg frem!) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 hmm det var til og med nyttig for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå