Gå til innhold

style.css

Anbefalte innlegg

Noen spørsmål dukker opp når jeg leser om CSS..

Utdrag fra en style.css fil;

.text {
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 11px;
color: #2A2A2A;

Hva skal jeg da skrive i HTML-koden for å få disse verdiene..? En ting til; Det er nevnt 3 (4?) forskjellige skrifttyper, hvilken får man om man skriver ".text"..?

Edit: Blir det rett om man skriver <.text>hei hopp</.text> ?

Hva bruker man <p> </p> til..?

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dobbeltsikring med andre ord.. Fan gleder meg til i morgen.. Da er det slutt på alle prøver (bortsett fra en norsk heldag) og juleferie.. Da blir det mye PHP, HTML, CSS, PhotoShop og FrontPage (ja jeg bruker FP, kanskje litt lurt å bruke notepad til kodene)..:)

Lenke til kommentar
Dobbeltsikring med andre ord.. Fan gleder meg til i morgen.. Da er det slutt på alle prøver (bortsett fra en norsk heldag) og juleferie.. Da blir det mye PHP, HTML, CSS, PhotoShop og FrontPage (ja jeg bruker FP, kanskje litt lurt å bruke notepad til kodene)..:)

Bruk heller DW! Dreamweaver støtter CSS fullt ut, på alle mulige måter, i motsetning til FrontPage. :)

Lenke til kommentar
En ting til; Det er nevnt 3 (4?) forskjellige skrifttyper, hvilken får man om man skriver ".text"..?
Du får en font i kombinasjon med de fontene.

En font i kombinasjon?

Du får den første på listen browseren støtter. Hvis den ikke har installert den første, går den automatisk over til den andre. Osv... Helt til det ikke er flere igjen, da velger den standardskrift.

Lenke til kommentar
En font i kombinasjon?

Du får den første på listen browseren støtter. Hvis den ikke har installert den første, går den automatisk over til den andre. Osv... Helt til det ikke er flere igjen, da velger den standardskrift.

det gjør det ja? damit det visste jeg ikke. Når jeg la sammen noen fonter så fikk jeg en kombinasjons resultat, muligens jeg ikke har sett på det ordentlig. Men sweeet!

Lenke til kommentar
det gjør det ja? damit det visste jeg ikke. Når jeg la sammen noen fonter så fikk jeg en kombinasjons resultat, muligens jeg ikke har sett på det ordentlig.

En kombinasjon? :laugh:

Det hadde tatt seg ut, ja... Bare tilfeldige bokstaver med tilfeldig tekst, ja... Da er det kult med "prioritert liste", som det kalles, ja...

La meg sitere noen som ikke har peiling.

The font-family property is a prioritized list of font family names and/or generic family names for an element. The browser will use the first value it recognizes.

There are two types of font-family values:

family-name: The name of a font-family, like "times", "courier", "arial", etc.

generic-family: The name of a generic-family, like "serif", "sans-serif", "cursive", "fantasy", "monospace".

Note: Separate each value with a comma, and always offer a generic-family name as the last alternative.

Note: If a family-name contains white-space, it should be quoted. Single quotes must be used when using the "style" attribute in  HTML.

Inherited: Yes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...