Gå til innhold

Statlig norsk selskap kjøper kraftverk i Uganda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"SN Power er 100 prosent eid av Norfund, et statlig norsk selskap som er en del av norsk utviklingspolitikk."

Håper ikke dette er en investering for å tjene penger.
Norge bør være konsekvent i sin politikk når det er snakk om et land sine naturressurser.
Vi ønsker å ha eierskapet til vannkraften i Norge selv, og det samme ønsker nok andre land også.

Endret av aanundo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi ønsker å ha eierskapet til vannkraften i Norge selv, og det samme ønsker nok andre land også.

Du leste ikke hele artikkelen før du kastet deg over kommentarfeltet, med andre ord.

"Etter planen skal kraftverket overføres til den ugandiske staten i 2043", står det. Om 25 år, altså.

Lenke til kommentar

Du leste ikke hele artikkelen før du kastet deg over kommentarfeltet, med andre ord.

"Etter planen skal kraftverket overføres til den ugandiske staten i 2043", står det. Om 25 år, altså.

Men frem til 2043, er det Norge eller Uganda som tjener mest penger på kraftverket?

Lenke til kommentar

Uganda tjener snaut 3 milliarder kroner i år, kraftkundene skal (etter planen) få billigere strøm, og jeg aner ikke hvor store inntekter SN Power kommer til å få fram til 2043.

Men etter det jeg forstår er denne dealen et ledd i en refinansiering (inkl. sletting av gjeld) som vil bety lavere elkraftpriser for Uganda, så jeg kan ikke helt se hvor det store stygge problemet ligger her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uganda tjener snaut 3 milliarder kroner i år, kraftkundene skal (etter planen) få billigere strøm, og jeg aner ikke hvor store inntekter SN Power kommer til å få fram til 2043.

Men etter det jeg forstår er denne dealen et ledd i en refinansiering (inkl. sletting av gjeld) som vil bety lavere elkraftpriser for Uganda, så jeg kan ikke helt se hvor det store stygge problemet ligger her.

Blackstone er et amerikansk investeringsselskap som oljefondet er eier av (kommer ikke frem i denne artikkel men andre). Ugandiske myndigheter får nok lite av disse pengene i transaksjonen. Nå er dette en refinansiering som på sikt gir billigere strøm, så åpner det et til med norske interesser også i høst når overføringslinjer til nettet er klart https://www.bistandsaktuelt.no/nyheter/2018/uganda-norske-investorer-bygger-kraftverk-pa-rekordtid/

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Om noe av Nilen hadde blitt ført direkte fra Lake Kyoga til Lake Albert, ett fall på, tja ca 1000m, så hadde det ikke vært snakk om "usle" 25MW, men kanskje 10-100 ganger så mye strøm. Da hadde vi virkelig hjulpet landet og regionen.

Lenke til kommentar

Hva med heller å investere i søppelforbrenningsanlegg hver de 10 største elvenes utløp og samlet søppelet som flyter der som drivstoff? Både hindret plast å nå havet og fått produsert strøm. Så kunne man fått bedre renovasjon og hindret søppelet å havne i elva i utgangspunktet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om noe av Nilen hadde blitt ført direkte fra Lake Kyoga til Lake Albert, ett fall på, tja ca 1000m, så hadde det ikke vært snakk om "usle" 25MW, men kanskje 10-100 ganger så mye strøm. Da hadde vi virkelig hjulpet landet og regionen.

Om hele fallet ble lagt i rør er det mulig Murcishon Falls National Park hadde fått en knekk av den redusert vannføringen. Ganske usikker på om det er en god løsning.

Lenke til kommentar

Kraftverket er på 250 MW og ikke 25 MW - viktig å få presisjonen godt innenfor dekaden...

Ja, dette må være feil. 25MW kan umulig være Uganda største kraftverk.

Fra wiki:

«Megawatt med symbol MW er ein SI-avleidd eining for effekt som svarar til ein million (10’6) watt. Ein MW tilsvarar 1360 hestekrefter. Effekten til dei elektriske generatorane til kraftverka vert ofte målt i MW. Til dømes har Kvilldal kraftverk installert generatorar som kan yte opptil 1240 MW; det er størst i Noreg.»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...