Dubious Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Skal alle kjøre elbil, så må vi bygge kjernekraftverk 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Skal alle kjøre elbil, så må vi bygge kjernekraftverk Basert på? 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Basert på? Er en artikkel her hvor vi importerer atomkraft fra Tyskland, og hvor mange % av Norge kjører elbil nå? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Er en artikkel her hvor vi importerer atomkraft fra Tyskland, og hvor mange % av Norge kjører elbil nå? Og den saken har ingenting med elbiler å gjøre, Norge er og har vært netto eksportør. Vi mangler ikke kraft her til lands, men noen ganger havner vi lavt på spenning og andre ganger havner vi høyt og pumper ut. Problemet vi ser disse dager omhandler vann, både her hjemme og i resten av EU.. Igjen, hvor er begrunnelsen? 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Og den saken har ingenting med elbiler å gjøre, Norge er og har vært netto eksportør. Vi mangler ikke kraft her til lands, men noen ganger havner vi lavt på spenning og andre ganger havner vi høyt og pumper ut. Problemet vi ser disse dager omhandler vann, både her hjemme og i resten av EU.. Igjen, hvor er begrunnelsen? Du fikk den nettopp, vi mangler strøm i Norge, uansett hvordan du vrir på det Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Du fikk den nettopp, vi mangler strøm i Norge, uansett hvordan du vrir på det Nei, det er ingenting i den artikkelen som omhandler elbil. En kan like gjerne skylde på vannkoking. Du er klar over at det er nesten en "nullutgift" i å drive en elbil, sant? Når en trekker i fra energi for å produsere drivstoff så havner en tilnærmet ned i 0. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Syntes at CO2 avgift på el biler burde justeres når de kjøres på tysk brunkull. Vi får jo dritten fra el produksjonen som sot, aske syre som regner ned på oss. Vi bør begrense strømforbruk nå magasin er tomme. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Å? De aller fleste har infrastrukturen som trengs i det daglige hjemme. For de som ikke har muligheten må en såklart gjøre tiltak. Det er helt klart muligheter for å øke på med elbiler, men folk må legge om vanene sine, lade hjemme og ikke ruge på hurtigstasjonene. Heldigvis bygges det massivt ut om dagen. Men å kutte tvert, det går ikke på grunn av en mengde ting som person økonomi m.m. Det overrasker meg hvor hardt mange tviholder på det de allerede har, de er ikke åpen for å se hvordan nye ting fungerer selv om potensialet er stort. De fleste tror fortsatt på gamle løgner og fordommer om elbiler, da stort sett de bilene som hadde blybatterier. Utviklingen siden den gang er stor. Elandelen nå er vel rundt 20 %. Altså 80 % av bilene selges fortsatt med forbrenningsmotor, det er et svært høyt tall selv om kjøps og bruksavgifter på fossile biler er betydlige. Juksehybridene drar seg unna det meste av avgifter dog. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Det overrasker meg hvor hardt mange tviholder på det de allerede har, de er ikke åpen for å se hvordan nye ting fungerer selv om potensialet er stort. De fleste tror fortsatt på gamle løgner og fordommer om elbiler, da stort sett de bilene som hadde blybatterier. Utviklingen siden den gang er stor. Elandelen nå er vel rundt 20 %. Altså 80 % av bilene selges fortsatt med forbrenningsmotor, det er et svært høyt tall selv om kjøps og bruksavgifter på fossile biler er betydlige. Juksehybridene drar seg unna det meste av avgifter dog. Ja, det er veldig rart. Men det er ekstreme fordommer og missinformasjon ute å går. Så jeg skjønner det litt også. Men det er synd, de aller fleste hadde klart meg med hvilken som helst elbil i dag, med litt ekstra innsats på de lange turene, men det får en "betalt for" i bøtter og spann igjennom eierskapet av bilen. Jeg prøver iallefall å låne vekk min bil til de som er nysgjerrige på hvordan elbil livet er, de aller fleste opplever en positiv erfaring:) Men, jeg prøver ikke å si alt elbil er for alle. For noen er det for mye bryderi, og for noen/mange er det fortsatt kostbart pga det fortsatt er nytt og en må handle nyere biler. Bare for å ha sagt det liksom:) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Nei det passer ikke for alle, det er mange hensyn å ta og mye å sette seg inn i noe ikke alle er interessert i. Noe må man ha igjen for de timene med lesing og tilpasning man driver med, det er en del. Når jeg forteller folk at jeg kjører 10 mil for 20 kroner i strøm, og ingen årsavgift, ingen bompenger. Da blir de stille. Og dette fullstendig lydløst og uten turtall, gir og clutch. Faktisk er det sånn at hvis noen hadde gitt meg sin fossile bil gratis, OG betalt drivstoff for meg, så hadde det fortsatt ikke lønt seg for meg. Dette pga ingen årsavgift og bompenger, omtrent ikke vedlikehold og lavt verditap. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Alt dette er greit. Er du trygdet er det OK å ha el bil. Problemet er at om du må lade på en ladestasjon så løper kostnaden. Jeg måtte lade ca en halvtime hver dag for å komme meg hjem. Dette er tid jeg ellers kunne vert på jobb. Det bety ca 150kr PR dag i 220 dager i året. Ca 33000 kr. Skal jeg på biltur blir etappene korte og overnattinger flere. Flere ladeopphold med kostnader til mat og underholdning. Dessuten trenger jeg hengerfeste et par ganger i måneden. Å leie bil 24 ganger i året koster fort 12-24 000 kr. Så jeg tar meg ikke råd til el bil. Mye billigere å kunne fylle tanken på 2 min å kjøre videre. Å kjøre 600 km på 8 timer koster meg 550kr. I forhold til ekstra overnatting 1500kr og div måltider er bensinkostnaden absolutt den laveste. El biler er egnet som nummer to bil og over korte avstander. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Alt dette er greit. Er du trygdet er det OK å ha el bil. Problemet er at om du må lade på en ladestasjon så løper kostnaden. Jeg måtte lade ca en halvtime hver dag for å komme meg hjem. Dette er tid jeg ellers kunne vert på jobb. Det bety ca 150kr PR dag i 220 dager i året. Ca 33000 kr. Skal jeg på biltur blir etappene korte og overnattinger flere. Flere ladeopphold med kostnader til mat og underholdning. Dessuten trenger jeg hengerfeste et par ganger i måneden. Å leie bil 24 ganger i året koster fort 12-24 000 kr. Så jeg tar meg ikke råd til el bil. Mye billigere å kunne fylle tanken på 2 min å kjøre videre. Å kjøre 600 km på 8 timer koster meg 550kr. I forhold til ekstra overnatting 1500kr og div måltider er bensinkostnaden absolutt den laveste. El biler er egnet som nummer to bil og over korte avstander. Hvilken bil kjørte du som måtte lades hver dag på hurtigladere? Elbil passer ikke for alle, men for de aller fleste. De bilene som kommer nå og er på markedet allerede har gjerne 5-10 ganger så mye rekkevidde som gjennomsnitt kjørelengde pr dag. Da kan en lade når en handler om en ikke har mulighet til å gjøre det hjemme. Kan en det så blir det helt problemfritt. Men kjører en langt, ofte og gjerne drar på noe så er det absolutt veldig begrenset i dag. Men at det kun er for uføretrygdede og nummer to bil blir bare tøys, jeg er verken av delene og er på 3 året uten ett snev av problemer. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. august 2018 Del Skrevet 3. august 2018 De som er "dødsdømt" er vel de som utelukkende satser på EL. Fossilprodusentene går med milliardoverskudd. Jeg har 2 elbiler og har kun hatt EL siden 2018 og ser frem til VW, BMW osv lanserer elbilene de idag bruker overskuddet fra fossilsalget på å utvikle. Tesla ser ikke så dødsdømt ut for meg. Tvert imot drar de bare lenger og lenger ifra de andre bilprodusentene. Man skulle tro at fossilbilprodusentene brukte overskuddet til å satse på elbil, men det gjør de tydeligvis ikke. Og da risikerer de å bli utkonkurrert. De som ikke kommer seg på elbil-toget nå vil gå konkurs. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. august 2018 Del Skrevet 3. august 2018 (endret) Tesla ser ikke så dødsdømt ut for meg. Tvert imot drar de bare lenger og lenger ifra de andre bilprodusentene.Man skulle tro at fossilbilprodusentene brukte overskuddet til å satse på elbil, men det gjør de tydeligvis ikke. Og da risikerer de å bli utkonkurrert. De som ikke kommer seg på elbil-toget nå vil gå konkurs. Har du noe som helst som underbygger den påstanden? Endret 3. august 2018 av U0RPREN6 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. august 2018 Del Skrevet 3. august 2018 Underbygger hvilken påstand? At andre produsenter ikke satser på elbil? Det gjør de da åpenbart ikke når de ikke engang gidder å produsere særlig mange av dem. Det er bare Nissan som har et greit volum, og der tar det opptil fem måneder før man får bilen. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. august 2018 Del Skrevet 3. august 2018 Du sier at bilfabrikanter som ikke kaster seg på elbiltoget vil gå konkurs. Hvor har du det fra? Skal Norge redde alle bilfabrikanter? El biler et nisje produkt for de fleste fabrikantene. I beste fall vil el biler i noen markeder kunne erstatte småbiler med diesel motor fordi disse blir for dyre å gjøre rene . 1 Lenke til kommentar
Aim insect oil Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Og den saken har ingenting med elbiler å gjøre, Norge er og har vært netto eksportør. Vi mangler ikke kraft her til lands, men noen ganger havner vi lavt på spenning og andre ganger havner vi høyt og pumper ut. Problemet vi ser disse dager omhandler vann, både her hjemme og i resten av EU.. Igjen, hvor er begrunnelsen? Du fikk den nettopp, vi mangler strøm i Norge, uansett hvordan du vrir på det Energiselskapene er faktisk uenige med deg, men de tar kanskje feil? https://www.ge.no/geavisa/elbiler-bruker-knapt-strom innlegget til Gudbrandsdal energi tar også for seg hvor mye mere strøm vi hadde brukt dersom alle biler var elektriske. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Du sier at bilfabrikanter som ikke kaster seg på elbiltoget vil gå konkurs. Hvor har du det fra? Skal Norge redde alle bilfabrikanter? El biler et nisje produkt for de fleste fabrikantene. I beste fall vil el biler i noen markeder kunne erstatte småbiler med diesel motor fordi disse blir for dyre å gjøre rene . Norge skal ikke redde alle nei. Elbiler er fremtiden, og historien er full av etablerte selskaper som innser for sent at produktene deres er utdaterte. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Ja! Og VW, BMW, Mercedes og de fleste andre kommer til å gå samme veien. Lederne i selskapene er så dumme at de ikke skjønner noe selv de største idiotene her på forumet har skjønt for lengst. De bare tviholder på fossilteknologi og håper på det beste. Når nysalg av fossilbiler blir forbudt i 2025 er det for sent. Men er fordel er at Tesla kan kjøpe opp fabrikker i verden for en slikk og ingenting på konkurssalg. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Ja! Og VW, BMW, Mercedes og de fleste andre kommer til å gå samme veien. Lederne i selskapene er så dumme at de ikke skjønner noe selv de største idiotene her på forumet har skjønt for lengst. De bare tviholder på fossilteknologi og håper på det beste. Når nysalg av fossilbiler blir forbudt i 2025 er det for sent. Men er fordel er at Tesla kan kjøpe opp fabrikker i verden for en slikk og ingenting på konkurssalg. Vet ikke om dette er ironi eller 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå