foenix Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Jeg kom over denne siden med flere valgmuligheter og lurte på om noen her på forumet har erfaring med noen av disse. Hvilken av disse bør man evt. gå for? Endret 26. juli 2018 av dagfinn99 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Tok en kjapp chat med de. Og fikk dette svaret. Hva nå det betyr? Please note that as a regulated broker, following the MiFID II we are required to report all transactions on financial instruments admitted for trading in a regulated market or trading venue within the EU to CySEC as our home regulatory authority . Spurte om skatt, fikk svar at det må du spør den lokale skattemyndigheten om. Du skylder ingen skatt til Kypros ihvertfall. Men jeg vil tro at det er enklere å bare ha en norsk konto i form av Aksjesparekonto (ASK). Litt kjedeligere med ASK på utvalg enn om du åpner en forsikringsbasert konto (Link) i Norge. No. There are trading costs applicable, which are part of our trading conditions and available on our website and platform. However, tax to profits of such nature can be only applied by your country of residence. Det går an å få et dokument som viser fortjeneste fra dem. Men du må høre med den norske Skatteetaten om et slikt dokument er tilstrekkelig: Yes, the Balance confirmation letter shows the total deposits, withdrawals and total PNL in the account for a certain period. The document can be provided upon request and is free of charge Skatterapportering er ofte "a pain in the ass". Dersom Skatteetaten skulle kreve at du fin-innrapporterer hver bidige handel, utbytte, kurtasje med mere. Derfor er det mye enklere å forholde seg til en Aksjesparekonto. Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt i tråden. Men tenker at det skattemessige forholdet mellom deg og den norske stat er det viktigste en må få klarlagt. Om du da ikke håper å skli forbi med svart økonomi her da. Verdt å sjekke litt mer om dem: https://www.markets.com/no/support-center Pluss laste ned dokumentet i PDF, dette: https://content.markets.com/pdf/en/investment-services-agreement.pdf Endret 26. juli 2018 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Ellers så er det lett å se seg blind på doble bunner Lett å tro du ser noe som egentlig ikke er der. En dobbel bunn formasjon er motsatt i forhold til en dobbel topp formasjon. En dobbel bunn er et kjøpssignal som forteller at en lengre fallende trend er i ferd med å brytes til fordel for en stigende trend. Kjøpssignalet dobbel bunn formasjon angir som dobbel topp også hvor langt en kurs kan stige. Også her er det viktig å tenke på at kjøpssignalet er for en mellomlang til lang tidshorisont, slik at potensialet for kursstigning ofte er større en hva den tekniske formasjonen gir uttrykk for. Det betyr at det også for dobbel bunn formasjoner er smart å følge med på potensielle trender. Lenke til kommentar
G Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) For å sette det litt på spissen, så koster et av verktøyene som proffene benytter, da det som du finner nedenfor i lenkene. Så hvordan kan det ha seg at de andre du har kommet over gir noe vekk gratis på www.markets.com. Hva er haken? https://www.infrontfinance.com/buy/ Her dersom du kjøper det via f.eks. Nordnet https://www.nordnet.no/tjenester/analyse-og-verktoy/handelstjenester.html#infront Endret 26. juli 2018 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Her er en annen utenlandsk en som koster penger. Se på detaljbetalingene her også for forskjellige moduler. Jeg er styggt redd for at det ikke finnes noen "gratis lunsj" jeg: https://www.prorealtime.com/en/prices Lenke til kommentar
foenix Skrevet 27. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2018 For å sette det litt på spissen, så koster et av verktøyene som proffene benytter, da det som du finner nedenfor i lenkene. Så hvordan kan det ha seg at de andre du har kommet over gir noe vekk gratis på www.markets.com. Hva er haken? https://www.infrontfinance.com/buy/ Her dersom du kjøper det via f.eks. Nordnet https://www.nordnet.no/tjenester/analyse-og-verktoy/handelstjenester.html#infront Hvordan er programmet fra Nordnet? Gir det en pålitelig analyse? Jeg vet at mange BI-studenter prøver teknisk analyse noen år etter studiene før de finner ut at det ikke har noen verdi. Er det forøvrig noen forskjell på påliteligheten mellom indekser og enkeltaksjer? Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Infront som linket ovenfor er greit nok til aksjeanalyse i hvert fall. Jeg har ikke prøvd det gjennom Nordnet, men regner med det er samme greia. 100kr mnd er en grei deal, og dersom man uansett bruker Nordnet burde det være en nobrainer. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 27. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2018 Infront som linket ovenfor er greit nok til aksjeanalyse i hvert fall. Jeg har ikke prøvd det gjennom Nordnet, men regner med det er samme greia. 100kr mnd er en grei deal, og dersom man uansett bruker Nordnet burde det være en nobrainer. Jeg bruker heller ikke Nordnet, men Netfonds, men ønsker ikke å kaste bort tid og penger på dette dersom det ikke gir sikre resultater. Så jeg må nok ha dokumenterte fakta før jeg evt. går i gang med dette.. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 (endret) Jeg bruker heller ikke Nordnet, men Netfonds, men ønsker ikke å kaste bort tid og penger på dette dersom det ikke gir sikre resultater. Så jeg må nok ha dokumenterte fakta før jeg evt. går i gang med dette.. "Sikre resultater" som i at du "kommer til å tjene penger på dette"? Det vil du aldri finne. Infront er bra nok og har de data du trenger for å drive teknisk analyse, men hvor mye/lite penger du tjener kommer kun til å avhenge av flaks og dine egne ferdigheter. Ps: Jeg har liten tro på teknisk analyse, i alle fall den varianten som kun innebærer å stirre på en graf, tegne linjer og beregne helt enkle nøkkeltall. Endret 27. juli 2018 av Papegøye 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 (endret) Du spør helt feil person dagfinn99. Jeg er like interessert i å kunne gjøre det bra, og å ha de riktige verktøy. Googlet litt og kom over en som har en haug med guider. Så tok for meg en guide for bollinger band. Saken er den at vedkommende hadde sansen for et par bollinger-scenarioer. Det var å handle innenfor båndene, men så er det slik at du på sikt er dømt å mislykkes med denne strategien. Han innrømmet selv at han som nybegynner mange ganger hadde gått i fellen for å forlate en aksje for tidlig, istedetfor å vente litt på verifikasjon. Så en kan gå glipp av store oppsider. Og en kan garantert havne i uføret når markedet går nedover. Men en kan forutse litt, men langt i fra alt som vil skje. Det å være i markedet er jo en risiko i seg selv. Så skrev han at du må passe deg for å penger på konto til å dekke belåning, sånn at du ikke overbelåner deg. Det beste er naturligvis å ikke belåne om du har nok penger. Om du da ikke liker den ekstra store risikoen. Rammer deg også om du short-handler en del. Et av scenarioene hans med bollinger bands, var å finne en aksje som det var begynt å gå litt trått for. At den handler sideveis i lengre tid. Her likte han å kjøpe seg inn og selge seg ut hele tiden (om en er daytrader da) basert på bollingerband. Men metoden er sikkert ikke særlg spennende for de som liker mye spenning skrev han. Og dette var kun litt av det jeg husker fra hva han skrev om bollinger bands. Han konkluderte med at bollinger bands "kun" er et verktøy for å måle volatiliteten for en aksje. At du behøver å se på mer enn bollinger bands når du bruker dem til å bedømme markedet. Han var til og med litt i tvil på hvordan trader-folk anså bollinger bands som et bra verktøy basert på den manglende litteraturen om det. Unnskyld, jeg leste om det før kl 02 i natt, så tar en del fra hukommelsen nå. Jeg kan nesten ikke en dritt om teknisk analyse. Men skulle gjerne ville ha lært meg mer. Som en vanlig mann i gata, som liker å følge litt med på aksjemarkedet. Det er forresten ikke helt sant at jeg har likt å følge med på aksjer hele tiden alltid. Jeg har nylig gått i fellen å ha kjøpt en aksje for altfor mange måneder siden som jeg hadde litt tro på. Basert på en "hunch" kun. Dårlig strategi. Kjøpte den altfor dyr. Så gikk aksjen nedover. Også ble jeg så lei av å kikke på den aksjen at jeg lot den bare være i mitt eie i over et år (long). Og den lå nede i kurs leenge. Plutselig ble det litt positiv aktivitet i aksjen forut for en kvartalsrapport. Da tenkte jeg at jeg burde selge meg ut. Jeg gjorde blunderen å selge meg ut for tidlig, nær kun ørlite ovenfor det jeg hadde kjøpt den for. I dagene som kom så gikk jeg glipp av 45 - 50 % oppside videre (minst). Nå har den kjølnet litt, men holder seg rundt disse 50 % oppsiden. Jeg tenkte jo som så at når rapporten forelå så var den kanskje ikke positiv nok til å løfte aksjen til himmels, men at det kunne være reddende for meg forut for kvartalsrapporten. Jaja man lærer litt av sånt. Jeg tror det å ha hatt bollinger bands kunne ha hjulpet litt med timingen. Ihvertfall mye bedre enn det psykologiske panikken som hadde satt seg i meg. Ville jo ut, og det lyktes jeg jo med, men gikk glipp av mye penger der også. Jeg har pr. i dag ikke abonnement på noe i fra Nordnet en gang. Men begynner å vurdere om jeg kanskje egentlig burde ha hatt et minimumsopplegg ala kr 99 pr mnd. Det er jo kun tilsvarende en kurtasje eller litt over det der, dersom man har Aksjesparekonto-kurtasje. Nå ser jeg at det koster 36 dollar å dekke equities fra det verktøyet som han egentlig prøver å pushe. Han skrev jo så fornuftig virket det som. Så det var jo litt hjelp i bare det han skrev da. Men hva vet vel jeg, som den aksjeamatøren jeg er? https://tradingsim.com/free-trial/ Her skrev han om bollinger bands. Så får "ekspertene" på dette forumet fortelle om han fortalte nok på en ordentlig nok måte. Eller om han skrev det på en måte for å lokke folk inn? https://tradingsim.com/blog/bollinger-bands/ Sånn da har jeg på en måte sluppet "meg" litt ut av sekken med min innrømmelse. Men, jeg er ikke helt idiot heller. Nå har jeg på en måte over noen år snappet til meg litt lærdom. Den siste hendelsen var tidlig i juli, hvor jeg bommet styggt på å selge meg ut av aksjen. Endret 27. juli 2018 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå