GamEpaL Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 (endret) Hei, faren min gikk bort for en stund siden og jeg sitter med noen spørsmål angående arv. Moren min døde for over 20 år siden og da fikk vi ungene ikke arv etter henne. Faren min giftet seg på nytt, noen år senere. Faren min eide da huset og hun leide leilighet før hun flyttet inn til faren min. Hun hadde gjort opp sin arv når hennes mann hadde dødd. Hva er regelen for arv og hvor kan man få vite om dette. Jeg vil ikke mase på familie om dette, da penger og arv er et sårbart tema. Hva kan skifterettet/tingrettet opplyse meg om? Jeg håper noen kan svare og hvis du ønsker å spørre meg, så send gjerne et spørsmål. Hilsen meg Endret 25. juli 2018 av GamEpaL Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Tingretten kan svare på det meste, men sjelden at man tar det over telefon. I utgangspunktet kunne du/dere krever arv etter din mor i det han giftet seg på nytt. Du skal likevel arve av din mors del, men deler av den arven tilfaller din far. I tillegg skal hans nye kone også arve etter din far. Som ansatt i tingretten (en av de større) så er erfaringen at man kommer lengst ved å sende en Mail til tingretten med alle spørsmål, så får man ogaå de beste svarene slik at konsulentene kan drøfte med en dommer. Anonymous poster hash: e57d2...d89 Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Antar dere samtykket skriftlig til at deres far kunne gifte seg på nytt uten å skifte boet etter deres mor? Hvis ikke er det skjedd en alvorlig feil et eller annet sted. Å ta med seg uskiftet bo inn i et nytt ekteskap gjør ting meget vanskelig. Vil derfor oppfordre dere til å vurdere offentlig skifte. Tar litt tid og koster en del. Alternativet er advokatbistand og privat skifte. Men, de fleste problemer kan løses ved å prate sammen - så den vegringen dere har for å snakke sammen om penger og arv ville jeg lagt fra meg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Samtykke til uskifte med ny ektefelle skal være skriftlig - hvis ikke får man ikke giftet seg, jf. ekteskapsloven § 8 annet ledd (for tyve år siden første ledd). For tyve år siden var det imidlertid den enkelte vigsler (ikke folkeregisteret, som i dag) som vurderte dette, og der kan det ofte ha vært så som så med prøvingen. Konsekvensene av å gifte seg på nytt er at retten til uskifte faller bort (arveloven § 23). Da kan du kreve morsarv og boet skiftet. Hvis det er gått tyve år kan imidlertid denne retten falle bort ved at du har forholdt deg passiv. Tingretten kan fortelle deg om hvordan dødsboet etter mor er avklart - om det er overtatt i uskifte eller ble skiftet med en gang. Tingretten vet ikke om et uskiftet bo senere er skiftet privat, dette kan gjenlevende ektefelle selv gjøre, og det er ingen meldeplikt til tingretten om dette. Hvis mor og far var relativt unge og uformuende kan far ha vært enearving. Vigsleren (eller folkeregisteret etter 2003) har kanskje kopi av de opplysninger som ble gitt da far og stemor giftet seg. Tingretten vil ha kopi av skiftesakene etter far og mor. 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 Samtykke til uskifte med ny ektefelle skal være skriftlig - hvis ikke får man ikke giftet seg, jf. ekteskapsloven § 8 annet ledd (for tyve år siden første ledd). Hvem gir samtykket om barna er umyndige på tidspunktet for nytt ekteskap? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå