Gå til innhold

Kjøpe utenlandske aksjer

sam11net

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med å kjøpe utenlanske aksjer?

Jeg har kontaktet Nordnet, Netfonds og DNB Markets.
Ingen av de lar meg eie utenlandske aksjer i mitt eget navn, alle har aksjene registrert i depo kontoer, de står som eier i aksjeboken til hvert selskap.

Jeg forstår at jeg som norsk statsborger, eier de norske aksjene i mitt eget navn, men er det slik at jeg må være britisk statborger for å f.eks. eie aksjer kjøpt på LSE i mitt eget navn? 

Hadde igrunn lyst til å bruke et norskt meglerfirma, men det begynner jo å se svart ut.

Noen som kan anbefale etutenlandsk meglerfirma som lar meg eie aksjer i mitt eget navn?

Jeg forstår dette koster noen tusen, men det gjør ingenting. 
Det forventet jeg, men at de ikke tilbyr denne tjenesten i det hele tatt synes jeg er rart. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mange markeder når det gjelder fixed income, så er det slik at verdipapirregistrene (Central Securities Depositories, CSDs) ikke tilbyr kontoer til end-investors, kun til depotbanker og andre participants. Så dersom det er tilsvarende for aksjer som for obligasjoner, så ville det beste du kunne håpe på i disse markedene være at du blir registrert som eier hos din meglers depotbank, og sjelden direkte i verdipapirregistrene.

Jeg er mest kjent med infrastrukturen for fixed income, så hører gjerne om det skulle vise seg å være annerledes for aksjer. Hvorfor er det viktig for deg å være registrert direkte i aksjeboken (eller verdipapirregisteret)?

Lenke til kommentar

Med ASK i DNB har jeg nå klart og handle på NASDAQ-børsen, så det er absolutt mulig.

Takk for svar, men det er ikke selve handelen jeg strever med. 

I mange markeder når det gjelder fixed income, så er det slik at verdipapirregistrene (Central Securities Depositories, CSDs) ikke tilbyr kontoer til end-investors, kun til depotbanker og andre participants. Så dersom det er tilsvarende for aksjer som for obligasjoner, så ville det beste du kunne håpe på i disse markedene være at du blir registrert som eier hos din meglers depotbank, og sjelden direkte i verdipapirregistrene.

Jeg er mest kjent med infrastrukturen for fixed income, så hører gjerne om det skulle vise seg å være annerledes for aksjer. Hvorfor er det viktig for deg å være registrert direkte i aksjeboken (eller verdipapirregisteret)?

Må jeg ha en grunn?

Det er en ting jeg har lyst å gjennomføre, og lære. 

Jeg forstår jo at dette er teknisk mulig, alle verdens investorer er jo eier i alle slags selskaper på kryss av lande grenser. Jeg har ingen problemer med å betale dyrt for dette. Jeg sliter bare med å finne en megler som i det hele tatt vill gi meg et tilbud, selv om jeg informerer dem at jeg er forberedt på å betale.

Endret av sam11net
Lenke til kommentar

Det er litt lettere å gi et klart svar på spørsmålet ditt, hvis det er klart hva formålet ditt egentlig er. 

Infrastrukturen i markedet er mange steder ikke lagt opp til at det er den endelige investoren som står som eier hos verdipapirregistrene, siden alt oppgjør går via depotbanker og meglere. Selv om det er depotbanken eller megleren din som står som eier av aksjen i verdipapirregisteret så er det likevel du selv som er den juridiske eieren av aksjen med alle rettigheter og plikter det medfører. Internasjonalt er det kun unntaksvis at enkeltindivider registreres i verdipapirregisteret slik som i Norge. 

Endret av Papegøye
Lenke til kommentar

Det er litt lettere å gi et klart svar på spørsmålet ditt, hvis det er klart hva formålet ditt egentlig er. 

Infrastrukturen i markedet er mange steder ikke lagt opp til at det er den endelige investoren som står som eier hos verdipapirregistrene, siden alt oppgjør går via depotbanker og meglere. Selv om det er depotbanken eller megleren din som står som eier av aksjen i verdipapirregisteret så er det likevel du selv som er den juridiske eieren av aksjen med alle rettigheter og plikter det medfører. Internasjonalt er det kun unntaksvis at enkeltindivider registreres i verdipapirregisteret slik som i Norge. 

Formålet er å få navnet mitt i aksjeboken til et selskap.

Har sett meg ut NYSE og LSE, for å kjøpe aksje der. 

Jeg er igrunn ikke ute etter et svar, men hjelp. 

Siden jeg har prøvd selv, med å kontakte DNB Markets, Nordnet og Netfonds direkte, men de vil/kan ikke hjelpe meg. 

Jeg ser etter en megler, som kan gjøre dette for meg mot betaling.

Kanskje må jeg sikte meg inn på veldig små foretak (meglere) som ikke har så mange regler for å maksimere profitt mot arbeid.

Så er åpen for all hjelp og forslag.

Lenke til kommentar

I teorien skal det være mulig å åpne segregerte kontoer for end-investors både hos CREST (verdipapirsentralen i UK) og DTCC (USA), men det er ikke noe krav at meglerne gjør dette. Det absolutt vanligste er omnibus-kontostrukturer. For meglerne medfører det som regel en ekstra kostnad med å åpne egne kontoer for hver kunde, så jeg blir overrasket hvis det finnes noen tilbud for små investorer. 

Er det noen grunn til at det er viktig å være registrert i "aksjeboken" til et selskap?

Lenke til kommentar

I teorien skal det være mulig å åpne segregerte kontoer for end-investors både hos CREST (verdipapirsentralen i UK) og DTCC (USA), men det er ikke noe krav at meglerne gjør dette. Det absolutt vanligste er omnibus-kontostrukturer. For meglerne medfører det som regel en ekstra kostnad med å åpne egne kontoer for hver kunde, så jeg blir overrasket hvis det finnes noen tilbud for små investorer. 

Er det noen grunn til at det er viktig å være registrert i "aksjeboken" til et selskap?

Jupp, CREST var det jeg så etter.

Nå trenger jeg bare å finne et meglerhus som tilbyr den tjenesten jeg etter spør og ønsker meg som kunde. 

Googlet litt, og fant Euroclear UK.  https://www.euroclear.com/dam/Brochures/Personal-membership-EUI.pdf

Si gjerne ifra om du vet om noen andre. 

Tenk å ha navnet ditt i aksjeboken til Spotify, Apple, Tesla og Facebook :) 

Endret av sam11net
Lenke til kommentar

Du kan sjekke Clearstream også, og eventuelt internasjonale banker som også driver med depotbanktjenester slik som Citi, JPMorgan etc. Jeg aner ikke hvilke tjenester disse tilbyr til privatpersoner, men verdt å sjekke ut. Jeg hører gjerne hvilke kostnader de skal ha for å tilby dette.

Jeg tror forresten at de fleste børsnoterte selskaper ikke har en tradisjonell aksjebok, men kun har eierne sine registrert i verdipapirregistre.

Lenke til kommentar

Ja, du vil bli innkallt til årsmøte som vel er det du muligens er interessert i?

Igrunn ikke, jeg vil at dersom en søker opp selskapet, så vises mitt navn som aksjeeier, og ikke meglerfirma sin depo konto.

Innkallt til årsmøte blir du også om meglerfirma har mine aksjer på depo konto deres.

Lenke til kommentar

Igrunn ikke, jeg vil at dersom en søker opp selskapet, så vises mitt navn som aksjeeier, og ikke meglerfirma sin depo konto.

Innkallt til årsmøte blir du også om meglerfirma har mine aksjer på depo konto deres.

Ok, jeg tror ikke TDAmeritrade bruker noen "Intermediary Depositories" eller gjør dette selv. Dog, det er ett såvidt teknisk konkret spørsmål at du nesten må sjekke direkte med dem.

Lenke til kommentar

Ok, jeg tror ikke TDAmeritrade bruker noen "Intermediary Depositories" eller gjør dette selv. Dog, det er ett såvidt teknisk konkret spørsmål at du nesten må sjekke direkte med dem.

Ja, derfor søker jeg noen som har gjort dette før.

Begynner å bli lei av å kontakte forskjellige meglerhus.

Men takk for tips. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...