Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Mulig skjult problem på badet?

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har akkurat vært på visning på en leilighet jeg syns er ganske fin. Det eneste jeg stusser litt ved er en mulig feil på badet. Det ser strøkent ut med unntak av at en flis inntil veggen i dusjhjørnet ser ut til å ha hevet seg en millimeter i et hjørne. Mot den andre flisen har det der oppstått en liten sprekk i fugen. Kan dette tyde på et større problem med badet?

Har lagt ved et bilde.

Edit: skriveleif og dårlig formulering pga. av mobil-innlegg.

post-68016-267443_thumb.jpeg

Endret av janingar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvilsomt. Bank forsiktig på flisa med bilnøkkelen eller knoken. Høres det hult ut, er den enten lagt feil av en lærling og limet under har ikke fått skikkelig feste, eller det kan være en som tenkte det ville gå bra og tok en snarvei. Kan ha vært noe rester fra betong eller membran hvis det var smøremembran, slik at flisa ligger på en kul og ikke får kontakt med limet.

Fugen kan ha blitt lagt slik, og tørket og sprukket over tid. Siden flisa ligger høyere, og det da blir større mengde fugemasse der, så sprekker den lettere over tid. Særlig hvis det er varmekabler, og enda særligere hvis fugemassen ble tørket med varmeovn for å fremskynde tørken.

Det -kan- være noe annet, men hva det skulle være, klarer jeg ikke å forestille meg. Hvis det er fuktproblemer, vil ikke dette bli et resultat av det. I så fall blir jeg svært overrasket.

Hvis det er en feillagt flis, kan den få ligge, eller byttes. Da med risiko for å bryte membranen, så dette må gjøres av fagperson som skriver under på at han eller hun tar på seg ansvaret ved eventuell brudd i membran. De kommer klart nok til å smøre ny membran der, men det blir en svekkelse, og vanskelig å legge ny flis riktig. Men med erfaring og godt håndlag er det mulig.

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for svar  :)

Boligen det er snakk om ligger ute på Finn: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=124380828&fks=124380828. Leiligheten er 1 av 4 i en korsdelt firemannsbolig. Oppført i 2011. Fra huset var nytt og fram til nå har leiligheten vært bebodd av en enslig eldre kvinne.

Om sprekken:

Jeg banket ikke på den, men tråkket hardt på den noen ganger for å se om jeg kunne føle bevegelse eller høre noe lyd. Jeg klarte ikke merke noe bevegelse i den eller lyd. Har snakket med en slekning som er tømrer, han tror det kan være et begynnende fuktproblem som har fått underlaget til å svelle og dermed løftet flisen. Prospektet har ingen tilstandsrapport, bare en veldig enkel verdi- og lånetakst. I praksis tar den for seg kun størrelse og beliggenhet. Absolutt ingen rom er mer enn kastet et blikk på.

Jeg nevnte den sprekken for megler i går. Skal snakke med han i dag og be om at badet blir grundig undersøkt av fagkyndig person før jeg eventuelt vurderer å legge inn bud. Jeg har heldigvis ingen hast med å skaffe meg bolig og dropper glatt å legge inn bud dersom jeg er beskymret for tilstanden.

EDIT:

Leiligheten ble solgt for prisantydning. Jeg la ikke inn noe bud. Takk for innspill.

Endret av janingar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...