AnonymDiskusjon Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Hei Lurte på noen kloke hoder her. Fikk idag brev at politiet ønsker registrere meg i identitetsregisteret. Grunnlaget for dette er at jeg gjorde et lovbrudd som kan medføre frihetsstraff. Selve lovbruddet er at jeg kjørte 126km/t på en motorvei med 100km/t fartsgrense. Sist jeg sjekket medfører ikke dette fengsel? Jeg mistet førerkortet midlertidig på grunn av prikker, men fikk tilbake førerkortet flere måneder siden. Saken har vært ute av verden lenge, og nå ønsker dem plutselig å bruke dette for å få meg i identitetsregisteret? Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Anonymous poster hash: e0381...4ba Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 (endret) Trodde det måtte kvalifisere til minst 60 dager ubetinget fengsel eller minst seks måneder ubetinget fengsel for registrering av DNA. Endret 25. juli 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2018 Det trodde jeg også, sist jeg sjekket kvalifiserer ikke 26kmt fartsovertredelse til fengsel i det hele tatt. Anonymous poster hash: e0381...4ba Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Dette ville jeg spurt en advokat om. Du får vel en gratis konsultasjonstime, bare velg en advokat. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2018 Hvis man er i etterforskningsregisteret ifm en sak som blir etterforsket - kan de kun bruke DNA der til den aktuelle saken, eller eventuelt andre saker og? For eksempel, hvis jeg er i etterforskningsregisteret på grunn av narkotika, og jeg noen år siden har stjålet noe, vil DNA spor der da også komme opp? Anonymous poster hash: e0381...4ba Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 (endret) Alt kommer opp. De søker på alt. Men det som er komisk er at fravær av DNA ikke frikjenner en. Har du en boks gummihansker for å pusse våpen med hjemme så er du et kriminelt geni som har unngått å etterlate DNA, i følge påtalemyndighet. Men det der høres ut som peanøtter. Endret 25. juli 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Dette har jeg jo i likhet med mye annet heller ikke greie på, men jeg mener at det må da allikevel gå an å finne fram til hvilke rettsregler som gjelder. Det som jeg kan finne, som umiddelbart, det er Straffeprosesslovens § 158: https://lovdata.no/NL/lov/1981-05-22-25/§158 Det ser vel ut som om man i første omgang kan nekte i forhold til politiet, som så må få en rettslig kjennelse for innhenting av DNA. For å kunne få en slik kjennelse så må vel en misstanke være godt nok begrunnet. Politiregisterloven § 12 ser også ut til å være en lovhjemmel. https://lovdata.no/NL/lov/2010-05-28-16/§12 Det refereres også til Straffelovens § 29. https://lovdata.no/NL/lov/2005-05-20-28/§29 Det var ikke lett å finne noe om hvilken straff som gjelder for fartsovertredelser, men Wikipedia er forhåpentligvis noenlunde riktig: https://no.wikipedia.org/wiki/Fartsgrenser_i_Norge Det ser jo ikke ut som om 26 kmt over kan gi fengsel. Gir man en frivillig DNA prøve så gjør man vel det. Hvis man ikke gir en slik frivillig DNA prøve, så kreves det vel formodentlig en godt nok begrunnet misstanke, "om noe annet" slik at man kan oppnå en rettslig kjennelse. Ingen ulempe om svaret utdypes litt av noen som har litt mer greie på disse tingene enn meg. Endret 26. juli 2018 av arne22 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Fikk idag brev at politiet ønsker registrere meg i identitetsregisteret. Politiet kan ønske hva de vil ... uten at du trenger å bry deg. Hvilke trusler fremsetter de? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Med mindre det kommer en rettslig kjennelse. Da kan DNA prøve om nødvendig hentes ut med makt. Ellers ikke. (Straffeprosesslovens § 158) Da må man jo ellers være "misstenkt". Endret 26. juli 2018 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå