Redaksjonen. Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Skal være spesielt effektiv, hevder produsenten.Nå har Audi startet produksjon av elbilmotor Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Flott. Gode elektromotorer er viktig for å bygge opp elektrisk transport.Norge har god kompetanse på dette området. Vi har også god kompetanse på aluminium og bildel-produksjon. Og på møbel/sete-produksjon.Kanskje på tide med hel bilproduksjon i Norge også, for eget marked? Nærhet til markedet er viktig. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Dieselmotorene deres skulle vel også være spesielt effektive... Tror ikke på noe fra den kanten før det er målt av en tredjepart. 9 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Flott. Gode elektromotorer er viktig for å bygge opp elektrisk transport. Norge har god kompetanse på dette området. Vi har også god kompetanse på aluminium og bildel-produksjon. Og på møbel/sete-produksjon. Kanskje på tide med hel bilproduksjon i Norge også, for eget marked? Nærhet til markedet er viktig. Et privat firma som forsøker dette i Norge blir nok dessverre skattet konkurs lenge før de er i stand til å produsere nok til å levere et dugelig produkt. 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 (endret) Flott. Gode elektromotorer er viktig for å bygge opp elektrisk transport. Norge har god kompetanse på dette området. Vi har også god kompetanse på aluminium og bildel-produksjon. Og på møbel/sete-produksjon. Kanskje på tide med hel bilproduksjon i Norge også, for eget marked? Nærhet til markedet er viktig. Siden vi ikke produserer biler i Norge kan staten ta enormt mye i avgifter ved import av bil, den dagen en bil blir produsert i Norge må engangsavgiftene settes ned på importerte biler grunnet konkurransehensyn og det tror jeg ikke staten er interessert i. Det har blitt prøvd før en gang, og staten la kjepper i hjulene den gangen. Endret 25. juli 2018 av Nautica 1 Lenke til kommentar
kmlund Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Så lenge de norske bilene får samme avgifter som de importerte kan nok avgiftene bli som de er. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Herregud, vi har enorme avgifter på bensin også, og det klarer vi jammen å lage uten at noen sine hoder eksploderer... Jeg er så dritlei av folk som bruker "OMG SKATT" som et argument for at noe ikke funker uten å faktisk ha noen regnestykker å vise til. 7 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Fine løfter. Nå får vi se om de klarer å følge opp. Jeg leste for eksempel at Jaguars "Tesla-killer" er elendig på langkjøring og har en del problemer relatert til det. Men en gang vil noen sikkert klare noe som kan måle seg med markedsleder. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Fine løfter. Nå får vi se om de klarer å følge opp. Jeg leste for eksempel at Jaguars "Tesla-killer" er elendig på langkjøring og har en del problemer relatert til det. Men en gang vil noen sikkert klare noe som kan måle seg med markedsleder. I følge "mitt" bilverksted, er Jaguar et bilmerke (generelt) som bør ha måned-service istedet for år-service. (?) 1 Lenke til kommentar
frøkenløren Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Siden vi ikke produserer biler i Norge kan staten ta enormt mye i avgifter ved import av bil, den dagen en bil blir produsert i Norge må engangsavgiftene settes ned på importerte biler grunnet konkurransehensyn og det tror jeg ikke staten er interessert i. Det har blitt prøvd før en gang, og staten la kjepper i hjulene den gangen. Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Da er det altså bekreftet at e-Tron Quattro får to motorer, ikke tre. Og følgelig heller ikke 'torque vectoring' (momentstyring/kraftfordeling?) . Sukk.Vil gjerne vite hva for type (topologi) elektromotorer disse er. Varmende karakteristikk som 'spesielt effektiv' biter ikke på meg. Alle gjør hva de kan for å pakke stator tett - det ligger i sakens natur. Jeg må vite hva dette er for motorer, før jeg gjør meg opp en formening. En annen sak er at disse motorene synes være påfallende volumøs. Antar det 'lille' hullet nede til høyre er utgangen for standard diameter drivaksel ut av differensialen. I så fall er den da i forhold store klumpen oppe til venstre i bildet selve motoren, evt. med et planet(reduksjons-)gir hengt på enden. Motorstyring på topp. Lett volumøst. Endret 26. juli 2018 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
frøkenløren Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Engangsavgiften er ikke knyttet til importen, men til første gangs registrering av bilen, så det ville blitt likt for en norskprodusert bil. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Wow! Den motoren der er dritsvær! Hva i all verden skjedde med "vorsprung durch technik"? BMW gruser Audi på motorstørrelse med sin 5. generasjon elmotor som skal i de nye elbilene. Selv den gamle motoren i dagens i3 er mindre. Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Herregud, vi har enorme avgifter på bensin også, og det klarer vi jammen å lage uten at noen sine hoder eksploderer... Jeg er så dritlei av folk som bruker "OMG SKATT" som et argument for at noe ikke funker uten å faktisk ha noen regnestykker å vise til. Realiteten er – som dokumentert årlig av ma. World Economic Forum, IMD og andre – at Norge ikke har spesielt høyere bedriftsbeskatning eller lavere konkurranseevne som andre land. Forskjellen ligger i at Norge har beskatning på utbytte på lik linje med beskatning av lønnet arbeide. Dette er som oftest uakseptabelt for den gruppen formuende mennesker som kunne tenkes drive større bedriftsetablering. Så da emigrerer disse i stedet til land uten slik beskatning, ei heller eiendomsskatt. Slik som USA, et land på randen av borgerkrig, der 10% ultrarike eier mer som resten av befolkningen til sammen og økende. Det interessante er at Trumf'ern nå starter handelskrig på basis av hva han kaller 'urettferdig' handel. I så fall bør også fravær av utbytte- og eiendomsskatt i USA være grunnlag for tollmurer i land som vårt/EU, som faktisk har slik beskatning. Kina orker jeg ikke engang diskutere. 2 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Da er det altså bekreftet at e-Tron Quattro får to motorer, ikke tre. Og følgelig heller ikke 'torque vectoring' (momentstyring/kraftfordeling?) . Sukk. Vil gjerne vite hva for type (topologi) elektromotorer disse er. Varmende karakteristikk som 'spesielt effektiv' biter ikke på meg. Alle gjør hva de kan for å pakke stator tett - det ligger i sakens natur. Jeg må vite hva dette er for motorer, før jeg gjør meg opp en formening. En annen sak er at disse motorene synes være påfallende volumøs. Antar det 'lille' hullet nede til høyre er utgangen for standard diameter drivaksel ut av differensialen. I så fall er den da i forhold store klumpen oppe til venstre i bildet selve motoren, evt. med et planet(reduksjons-)gir hengt på enden. Motorstyring på topp. Lett volumøst. https://serva-ts.com/en/intralogistics/meet-eve/ Vehicle length: 1,441 mm Vehicle width: 897 mm Vehicle height (without carrier): 465 mm Så ser ut som det er litt size på den motoren ja. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 I så fall bør også fravær av utbytte- og eiendomsskatt i USA være grunnlag for tollmurer i land som vårt/EU, som faktisk har slik beskatning. Hvorfor tror du det ikke er eiendoms og utbytteskatt i USA? https://en.wikipedia.org/wiki/Dividend_tax#United_States https://en.wikipedia.org/wiki/Property_tax#United_States Hvis du ser etter en skatteart som norge har men ikke USA er det gjerne formueskatt du må kikke på: https://en.wikipedia.org/wiki/Wealth_tax Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Realiteten er – som dokumentert årlig av ma. World Economic Forum, IMD og andre – at Norge ikke har spesielt høyere bedriftsbeskatning eller lavere konkurranseevne som andre land. Forskjellen ligger i at Norge har beskatning på utbytte på lik linje med beskatning av lønnet arbeide. Dette er som oftest uakseptabelt for den gruppen formuende mennesker som kunne tenkes drive større bedriftsetablering. Så da emigrerer disse i stedet til land uten slik beskatning, ei heller eiendomsskatt. Slik som USA, et land på randen av borgerkrig, der 10% ultrarike eier mer som resten av befolkningen til sammen og økende. Det interessante er at Trumf'ern nå starter handelskrig på basis av hva han kaller 'urettferdig' handel. I så fall bør også fravær av utbytte- og eiendomsskatt i USA være grunnlag for tollmurer i land som vårt/EU, som faktisk har slik beskatning. Kina orker jeg ikke engang diskutere. Ah, derfor alle butikkene i Oslo er lagt ned, altså. 1 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Hvis du ser etter en skatteart som norge har men ikke USA er det gjerne formueskatt du må kikke på: https://en.wikipedia.org/wiki/Wealth_tax Der er selvfølgelig både utbytte- og eiendomsskatt i USA. Jeg satte ting på spissen. Men 'The devil is in the Detail,' herunder alle skjulte subsidier, målrettede skattefradragsposter osv. I tillegg til at nevnte skattesatser allerede i utgangspunktet er noe lavere som i andre vestlige land. Og nå ennå lavere under Trump. Der er også store forskjeller fra stat til stat. Men du har helt rett i at saken ikke er på langt nær så enkel som jeg fremstilte den. Ah, derfor alle butikkene i Oslo er lagt ned, altså. Alle 'Brick & Mortar' butikker verden over er lagt ned. Nettbutikkene har tatt over. Og Jeff Bezos er samtidig blitt verdens rikeste mann. Endret 26. juli 2018 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Wow! Den motoren der er dritsvær! Hva i all verden skjedde med "vorsprung durch technik"? BMW gruser Audi på motorstørrelse med sin 5. generasjon elmotor som skal i de nye elbilene. Selv den gamle motoren i dagens i3 er mindre. Audi skal vel sørge for at også el-bilene deres blir skikkelig understyrte og lager nok derfor motorene ekstra tunge og svære og plasserer de der det normalt ville vært en forbrenningsmotor. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 De prøver vel å gjøre den like upålitelig og kompleks som fossilmotorene så de kan selge nye biler til folk hvert 5. år som de pleier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå