NTB - digi Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Lyttertallene for radio har stupt.Senterpartiet vil skru på FM-nettet igjen Lenke til kommentar
Populært innlegg potetskrell Skrevet 25. juli 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juli 2018 Aldri hørt mer på radio enn nå som DAB kom. Savner ikke 3 kanaler og skurring. 18 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Det er vel bedre å senke NRK lisensen litt istedet siden det er et mindre behov for radio? 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Faller Skrevet 25. juli 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juli 2018 Aldri hørt mer på radio enn nå som DAB kom. Savner ikke 3 kanaler og skurring. For folk som er interessert i musikk og tilhørende kvalitet er DAB en katastrofe. Utgangspunktet med digital overføring virket lovende, men når resultatet er at musikken er komprimert til et nivå som ligger under FM-radioen, så skjønner jeg at folk mister interessen. 34 Lenke til kommentar
Populært innlegg bubba477 Skrevet 25. juli 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juli 2018 Ingen skam å snu. I dette tilfellet har de desverre falt ned stupet før de bestemte seg for å snu... 20 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Er ikke bare å skru på FM-nettet igjen. Blir heller å gjenoppbygge FM-nettet i såfall. Vedlikeholdet av sendere ble gjort med tanke på stenging og noen sendere er vel tatt ned eller oppgradert til DAB. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Vidar Frislid Skrevet 25. juli 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juli 2018 ...oppgradert til DAB...? Det viktigste er å få P1 tilbake på fm inkl trafikkmeldinger til GPS. Også få bort de idiotiske begrensningene som lokalradioer har for å få sende på fm med sitt eget utstyr. I praksis er det sånn at har de for mange lyttere får de ikke lov å sende for å beskytte p4/radionorge/nrk. Og å få nye konsesjoner er helt uaktuelt selv om det er plass til ca 100 kanaler på fm i hvert område. 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Tor C Skrevet 25. juli 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juli 2018 Er ikke bare å skru på FM-nettet igjen. Blir heller å gjenoppbygge FM-nettet i såfall. Vedlikeholdet av sendere ble gjort med tanke på stenging og noen sendere er vel tatt ned eller oppgradert til DAB. DAB-folka har gjort alt de kan for å sørge for at FM blir sabotert, og blir vanskeligst mulig få igang igjen på nasjonalt plan. De har gitt bort mange sendere til andre land gratis. Utstyr som altså var for dårlig for Norge.... 14 Lenke til kommentar
Populært innlegg Herr Akkar Skrevet 25. juli 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juli 2018 Hva er galt med NRK? Her er det virkelig et sprik mellom det som gjøres og det flertallet ønsker. Selv om det er tvungen betaling til NRK kan vi tydeligvis ikke bestemme hva de skal gjøre for oss. Nøkkelpersoner i NRK må da være påvirket av lobbying eller korrupsjon fra DAB-lobbyen, for her er det noe særdeles galt. "... løsningen for å få lyttertallene opp er overgangen til DAB" --- WTF! Hvor er virkelighetsoppfattelsen. 14 Lenke til kommentar
Populært innlegg benjamin84 Skrevet 25. juli 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juli 2018 Har ikke hørt mer enn 5 minutter på norsk radio siden FM nettet ble slukket. Radio ble kun brukt i bilen, og ingen av bilene våre har DAB. Løsningen ble derfor nettradio, og da har jeg plutselig tilgang til hele verdens radiokanaler. P3 kan ikke helt måle seg med Radio1 for å si det slik... Det skal forøvrig nevnes at DAB dekningen fortsatt er for dårlig, kjørte med lånt bil fra Tvedestrand til Drammen forrige helg og mistet signal i hver eneste tunnel langs E18. Nei, her har NRK skutt seg selv i foten. 19 Lenke til kommentar
Populært innlegg M.H Skrevet 25. juli 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juli 2018 Jeg bor på bygda, og her er det hvertfall slik at straks strømmen går mister man DAB-signalene. Det er ikke noe batteribackup overhodet. FM funket i hvertfall ved strømbrudd. 14 Lenke til kommentar
Populært innlegg Gjest mrpc Skrevet 25. juli 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juli 2018 Dårlig lydkvalitet når man hører på DAB, er som å høre på en 32kbs mp3 fil. 13 Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Hva er galt med NRK? Her er det virkelig et sprik mellom det som gjøres og det flertallet ønsker. Selv om det er tvungen betaling til NRK kan vi tydeligvis ikke bestemme hva de skal gjøre for oss. Nøkkelpersoner i NRK må da være påvirket av lobbying eller korrupsjon fra DAB-lobbyen, for her er det noe særdeles galt. "... løsningen for å få lyttertallene opp er overgangen til DAB" --- WTF! Hvor er virkelighetsoppfattelsen. Usann propaganda bør ikke være noe nytt fenomen for nordmenn 5 Lenke til kommentar
torole Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Utrolig at dette fikk skje... Eneste landet i verden som har skrudd av FM til fordel for DAB. Men trua det har de.. Jaggu!!! Spotify, nettradio eller tilsvarende er jo dampveivals for DAB. Ingen som husker når Telenor dro igang ISDN-eventyret og resten av verden ventet på ADSL. Hurra for Norge 9 Lenke til kommentar
Snabel@ Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Aldri hørt mer på radio enn nå som DAB kom. Savner ikke 3 kanaler og skurring. For folk som er interessert i musikk og tilhørende kvalitet er DAB en katastrofe. Utgangspunktet med digital overføring virket lovende, men når resultatet er at musikken er komprimert til et nivå som ligger under FM-radioen, så skjønner jeg at folk mister interessen. Det er det DUJMMESTE utsagnet jeg har hørt.. jeg er sjeleglad for ar radio 's' ene er borte og at det faktisk er litt trøkk i lyden. Lenke til kommentar
Populært innlegg s13 Skrevet 25. juli 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juli 2018 Er ikke bare å skru på FM-nettet igjen. Blir heller å gjenoppbygge FM-nettet i såfall. Vedlikeholdet av sendere ble gjort med tanke på stenging og noen sendere er vel tatt ned eller oppgradert til DAB. Helt riktig, Norkring har stresset med å fjerne mest mulig av FM utstyret. Muligens for å hindre nettop at det skal bli slått på igjen. 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg Faller Skrevet 25. juli 2018 Populært innlegg Del Skrevet 25. juli 2018 Det er det DUJMMESTE utsagnet jeg har hørt.. jeg er sjeleglad for ar radio 's' ene er borte og at det faktisk er litt trøkk i lyden. Etter hva jeg har lest (men som jeg ikke finner igjen), så er sendingene på DAB komprimert til et lavere nivå enn hva komprimeringen var på FM-båndet. Fordelen med et digitalt signal er som du poengterer at S'er og andre lyder blir tydeligere, men når frekvensresponsen på musikken blir smalere enn tidligere, så oppleves ikke lyden som like fyldig. Men strengt tatt gir jeg blaffen fordi jeg bruker streamingtjenester i stedet. 11 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 FM er oppe ennå, så alt de trenger å gjøre er å tillate å sende på nettet igjen... Ingen andre land som har skrudd av FM.. 2 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 FM er oppe ennå, så alt de trenger å gjøre er å tillate å sende på nettet igjen... Ingen andre land som har skrudd av FM.. Nei. Du mener nok lokale privateide sendere. Eksempelvis har NRK demontert og gitt bort store deler av sine FM sendere. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Kunne sendt i hvert fall P1 på FM. Man får jo ikke lenger inn radio på sjøen, noe som er ganske dumt. Det er jo ikke alle som har VHF feks. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå