Gå til innhold

Streaming: Oppgradere PC og/eller bygge sekundær-pc?

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg streamer OW på ukentlig basis. Har det meste av settings på low, for å få en ok flyt i spillet, men begynner å kjenne litt på at jeg savner å spille med høy kvalitet. Jeg har ikke satt opp noe spesifikt budsjett for oppgradering / ny ekstra stream-pc, da jeg vil se litt hva de ulike mulighetene er.

Nåværende PC-spec:

• GPU: Nvidia GTX 970
  • PSU: Intel i5-4690K CPU Quad Core 3.5GHz
  • RAM: 16gb
  • Hovedkort: ASUS B85-PRO GAMER
  • Skjerm: 2 skjermer hvor 1 er 120Hz.

Samboeren har oppgradert PCen sin, så jeg har CPU, RAM og hovedkort som jeg kan bruke om jeg bygger en ekstra PC.

Jeg er litt grønn på hva som er best ifht pris og ytelse. Er det noen som har noen gode tips?

EDIT: Skrev PSU i stedet for CPU.

Endret av sofiepett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt tips her ville vært å begynne med å oppgradere GPU, men så er det jo spekulert i at det kommer nye GPUer i august - september, så personlig ville jeg ventet på dem...

Hvilken GPU har evnt samboeren din nå, og hvilket hovedkort har du fått av han (sitter det en CPU i hovedkortet også?)

Lenke til kommentar

Svarer deg dette for å hjelpe deg litt på vei.

Må vite hva RAM (DDR3?) og hovedkort (socket 1150?) du har liggende.

En pc for streaming kan blir da:

Strømforsyning: (du har)

Kabinett: ca 500

Hovedkort: (du har)

CPU: ?

RAM: (du har)

Harddisk: f.eks WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB, kr 439

Video capture card: f.eks AVerMedia Live Gamer Extreme kr 1433, https://www.prisjakt.no/product.php?p=3152097

Eventuelt kunne en kjøp ny cpu, hovedkort og minst 8Gb ram (4 er vist minimum).

Et annet alternativ er å bruke nåværende pc som streamer-pc og kjøpe ny pc som spill pc.

Her er en artikkel:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3299336/building-dedicated-streaming.html

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Video capture card: f.eks AVerMedia Live Gamer Extreme kr 1433, https://www.prisjakt.no/product.php?p=3152097

Eventuelt kunne en kjøp ny cpu, hovedkort og 4Gb ram.

Her er en artikkel:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3299336/building-dedicated-streaming.html

Hvorfor i alle dager skal hun kjøpe 4GB ram?

Og hvorfor anbefaler du ett capture card som vil låse henne til 60hz?

Lenke til kommentar

Om du oppgraderer med nytt hovedkort/ cpu/ ram så kan den greie streaming uten dedikert pc for det.

Edit: Om bare å oppgradere skjermkortet fikser problemet så er jo det den enkleste og beste løsningen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Må legge til at det Capture card (AVerMedia Live Gamer Extreme) som jeg nevnte var bare et eksempel for å se hva det kunne koste. Jeg har ikke noe greie på capture card og ønsker derfor ikke å anbefale noe bestemt kort.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det er nok ikke CPU som holder henne tilbake i dag, og man kan også bruke GPU for å akselerere streamingen slik at det trekker relativt lite CPU kraft.

Det spørs jo også på andre ting, som feks hvilken software man ønsker å bruke til å streame.

Lenke til kommentar

Hei!

Dette er delene jeg har til bruk (klarte å skrive PSU i stedet for CPU tidligere idag).

RAM: 4stk 4GB Hyper X Genesis  KHX1600 DDR3 (https://www.komplett.no/product/812852/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-8gb?noredirect=true%3Fnoredirect)

ASUS: Asus Micro ATX B85 (https://www.komplett.no/product/782480?noredirect=true#)

CPU: Intel i5 4690K Quad core 3.5GHz 1150 socket (https://www.komplett.no/product/817262?noredirect=true)

Jeg bruker per idag OBS til streaming. :)

Lenke til kommentar

Strømforsyning: (ca kr 500)

Kabinett: Et kabinett med plass til microATX hovedkort (ca kr 500)

Hovedkort: Asus Micro ATX B85 (microATX)

CPU:  Intel i5 4690K Quad core 3.5GHz 1150 socket

Skjermkort: trengs ikke, kan bruke integrert grafikk i prosessor

RAM: 4stk 4GB Hyper X Genesis  KHX1600 DDR3

Harddisk: en harddisk (ca kr 500)

Video capture card: ???

Lenke til kommentar

Du bør først oppgradere skjermkortet. Fra 970 må du opp i minst 1070 for at det skal være noe mening i oppgraderingen. Hvis du har mer å svi av kan du vurdere 1070ti eller 1080 hvis du ikke venter på neste generasjon som etterhvert kommer. 

Hvis du tenker det er greit med ekstra CPU kraft ville jeg sett om en overklokk kan gi den ekstra kraften du trenger. Hvis ikke må du bytte hovedkort, cpu og ram. Ettersom du streamer ville jeg da ha vurdert en AMD Ryzen plattform. Du kan bestille ferdige oppgraderingspakker på Komplett feks. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør først oppgradere skjermkortet. Fra 970 må du opp i minst 1070 for at det skal være noe mening i oppgraderingen. Hvis du har mer å svi av kan du vurdere 1070ti eller 1080 hvis du ikke venter på neste generasjon som etterhvert kommer. 

Hvis du tenker det er greit med ekstra CPU kraft ville jeg sett om en overklokk kan gi den ekstra kraften du trenger. Hvis ikke må du bytte hovedkort, cpu og ram. Ettersom du streamer ville jeg da ha vurdert en AMD Ryzen plattform. Du kan bestille ferdige oppgraderingspakker på Komplett feks. 

Dersom jeg skulle oppgradert fra 970 til f.eks 1070ti, hvilket av 1070-kortene burde man velge? Det er så mange varianter, og jeg er ikke kjent med hva som er best til hva. :) Mener forresten å huske at CPUen min allerede er overklokket.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skal hun kjøpe 4GB ram?

Og hvorfor anbefaler du ett capture card som vil låse henne til 60hz?

Vil capture cardet låse meg til 60hz? Vil ikke input bli 120hz når jeg spiller hos meg, mens output til stream bli 60hz ?

Lenke til kommentar

Eventuelt kunne en kjøp ny cpu, hovedkort og minst 8Gb ram (4 er vist minimum).

Et annet alternativ er å bruke nåværende pc som streamer-pc og kjøpe ny pc som spill pc.

Her er en artikkel:

Takk for oversikt :) Har sett litt på dette også, men er usikker på om jeg trenger et capture card? Har sett litt på et av elgato sine, men har hørt at man kan bruke nvidia shadowplay, - men er det noen som vet om det vil fungere bra?

Lenke til kommentar

Vil capture cardet låse meg til 60hz? Vil ikke input bli 120hz når jeg spiller hos meg, mens output til stream bli 60hz ?

Du kan ikke klone en skjerm hvor den ene er 60hz og den andre er 120hz om det var hva du tenkte på, men om det er OBS du bruker så trenger du ikke capturecard, som du nevner selv så fungerer shadowplay bra til basic streaming, men om du skal ha overlays, kamera osv... så er det vell OBS og Xsplit som gjelder

Lenke til kommentar

Ja, men det som er kjekt med OBS er du kan velge "nvenc" encoder framfor "x264", noe som betyr at man bruker GPU framfor CPU.

Jeg gjør dette med 6700k når jeg kjører alt full pupp og tester stream+gaming (max settings), da merker jeg at alle CPU cores og threads går til 100% på CPU, men setter jeg noe load til GPU så går det smoooth.

Trenger ikke ekstra kort eller noe, tror dette er løsningen for deg for denne gangen ^^

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men det som er kjekt med OBS er du kan velge "nvenc" encoder framfor "x264", noe som betyr at man bruker GPU framfor CPU.

Jeg gjør dette med 6700k når jeg kjører alt full pupp og tester stream+gaming (max settings), da merker jeg at alle CPU cores og threads går til 100% på CPU, men setter jeg noe load til GPU så går det smoooth.

Trenger ikke ekstra kort eller noe, tror dette er løsningen for deg for denne gangen ^^

Mer eller mindre dette jeg skrev tidligere, men tror fortsatt en GPU upgrade burde gjøres, gjerne 1070Ti eller lignende

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg nevnte Video capture card var at jeg trodde du ville ta video signal over til en annen pc, for å bruke den til streaming.

Om du kan gjøre det på spill-pc så er det klart både billigere og enklere, og du slipper 2 pc'er.

Delene fra samboers pc er vel på samme nivå som de du har og gir ingen oppgradering av den du har.

Det skal hjelpe å bruke gpu ved å velge "nvenc" som nevnt i post over.

Et nytt skjermkort raskere enn det du har vil hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...