Gå til innhold

Mer enn doblede inntekter for Tesla i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Økonomien til Tesla er likevel langt fra optimal. Mandag ble det kjent at selskapet er i pengenød og ber noen av underleverandørene om å betale tilbake noe av det de allerede har fått for sine produkter"

Det har ikke blitt kjent at selskapet er i "pengenød". Om man skal holde seg til fakta så vil dette avsnittet skrives noe ala:

"Økonomien til Tesla er likevel langt fra optimal. Mandag ble det kjent at selskapet har bedt noen av underleverandørene om å betale tilbake noe av det de allerede har fått for sine produkter, og enkelte eksperter mener at dette kan tyde på at selskapet er i pengenød."

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette gjelder pågående prosjekter. Det ble ikke kjent at Tesla er i pengenød, dette er bare en påstand og synsing fra WSJ sin side. Grei måte å få aksjekursen til å gå ned ikke sant? Forhandlinger med leverandører er helt vanlig og ikke noe spesielt for Tesla, bare blir gjort til noe stort fordi dette er Tesla.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

"Økonomien til Tesla er likevel langt fra optimal. Mandag ble det kjent at selskapet er i pengenød og ber noen av underleverandørene om å betale tilbake noe av det de allerede har fått for sine produkter"

 

Det har ikke blitt kjent at selskapet er i "pengenød". Om man skal holde seg til fakta så vil dette avsnittet skrives noe ala:

 

"Økonomien til Tesla er likevel langt fra optimal. Mandag ble det kjent at selskapet har bedt noen av underleverandørene om å betale tilbake noe av det de allerede har fått for sine produkter, og enkelte eksperter mener at dette kan tyde på at selskapet er i pengenød."

Hilsen diskusjon.nos økonomi-ekspert.

Lenke til kommentar

Dette gjelder pågående prosjekter. Det ble ikke kjent at Tesla er i pengenød, dette er bare en påstand og synsing fra WSJ sin side. Grei måte å få aksjekursen til å gå ned ikke sant? Forhandlinger med leverandører er helt vanlig og ikke noe spesielt for Tesla, bare blir gjort til noe stort fordi dette er Tesla.

 

Ifølge "eksperten" det vises til i artikkelen stemmer ikke det:  "Men det betegnes som svært uvanlig at slike utspill er tilbakevirkende." Tesla i Norge kan nok ikke sammenlignes med Tesla i USA, det har vært mye negativ omtale om Tesla og deres krangling med lavtlønnede ansatte og at pengebrenningen deres ikke kan fortsette i samme tempo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er svar fra Tesla angående denne saken:

"“Negotiation is a standard part of the procurement process, and now that we’re in a stronger position with Model 3 production ramping, it is a good time to improve our competitive advantage in this area. We’re focused on reaching a more sustainable long term cost basis, not just finding one-time reductions for this quarter, and that’s good for Tesla, our shareholders, and our suppliers who will also benefit from our increasing production volume and future growth opportunities. We asked fewer than 10 suppliers for a reduction in total capex project spend for long-term projects that began in 2016 but are still not complete, and any changes with these suppliers would improve our future cash flows, but not impact our ability to achieve profitability in Q3. The remainder of our discussions with suppliers are entirely focused on future parts price and design or process changes that will help us lower fundamental costs rather than prior period adjustments of capex projects. This is the right thing to do.”"

 

Og Elon Musk på twitter:

"Only costs that actually apply to Q3 & beyond will be counted. It would not be correct to apply historical cost savings to current quarter."

Lenke til kommentar

Ifølge "eksperten" det vises til i artikkelen stemmer ikke det: "[/size]Men det betegnes som svært uvanlig at slike utspill er tilbakevirkende."[/size] Tesla i Norge kan nok ikke sammenlignes med Tesla i USA, det har vært mye negativ omtale om Tesla og deres krangling med lavtlønnede ansatte og at pengebrenningen deres ikke kan fortsette i samme tempo.

Tesla i Norge driver kun med salg og service. Regnskapet inngår også i det som Tesla, Inc. rapporterer kvartalsvis. Endret av tlwrtpmc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endret hva?

Endret utsagnet, om enn bare for å gjemme seg bak WSJ. Nå sier de ikke at Tesla er i pengenød lengre, de sier at WSJ sier at Tesla er i pengenød.

 

Så klart, spør man WSJ om de sier at Tesla er i pengenød, så vil de si "nei, vi bare fikk en uttalelse fra en ekspert, og han sa at Tesla var i pengenød". Og spør man eksperten, så vil han si "nei, jeg sa ikke at Tesla var i pengenød, jeg sa bare at dette var en handling som kunne være en indikasjon på at selskapet kunne være i pengenød. Hvordan WSJ brukte uttalelsen min får stå på deres regning."

 

Ved å peke på hverandre kan de unngå å måtte stå ansvarlig for uttalelsene sine.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ved å peke på hverandre kan de unngå å måtte stå ansvarlig for uttalelsene sine.

 

Morsom med denne Tesla-menigheten.  At Tesla er i alvorlig pengenød kan enkelt leses utifra regnskabstallene som er off. tilgjengelig informasjon.  Med den sist publiserte kontantbeholdningen og med forutsatt samme burnrate som de forrige mange kvartaler, så sier det seg selv at med mindre noget helt ekstraordinært skjer, må de igjen hente penge før slutten av året. 

 

Det er også svært uvanlig å kreve tilbake penge fra sine underleverandører uten der har vært noe feil med leveransene, selvom Tesla-menigheten påstår noe annet. 

 

Og nå driver Tesla og fyrer tusenvis av medarbeidere, noe som selvsagt isolert set kan hjelpe på burnraten på kort sigt, men resultatet er ofte litt som å pisse i buksa. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Morsom med denne Tesla-menigheten.  At Tesla er i alvorlig pengenød kan enkelt leses utifra regnskabstallene som er off. tilgjengelig informasjon.  Med den sist publiserte kontantbeholdningen og med forutsatt samme burnrate som de forrige mange kvartaler, så sier det seg selv at med mindre noget helt ekstraordinært skjer, må de igjen hente penge før slutten av året. 

 

Det er også svært uvanlig å kreve tilbake penge fra sine underleverandører uten der har vært noe feil med leveransene, selvom Tesla-menigheten påstår noe annet. 

 

Og nå driver Tesla og fyrer tusenvis av medarbeidere, noe som selvsagt isolert set kan hjelpe på burnraten på kort sigt, men resultatet er ofte litt som å pisse i buksa. 

 

Regnskapene ser bare på fortiden. Og ja, det er ingen tvil om at om fortiden var fasiten på fremtiden, så ville Tesla vært i snarlig pengenød.

 

Men Tesla har mangedoblet produksjonen av Model 3 fra Q1, som endrer det økonomiske bildet fullstendig fra Q1. Lager man en økonomisk modell der man faktisk forsøker å modellere pengesituasjonen utover i tid, så er det lite som tyder på at Tesla er i pengenød. Og selskapet selv sier at de forventer profitt og positiv kontantstrøm i Q3 og Q4. (Hvis man ser på kalenderen kan man se at man allerede er inne i Q3, altså om det selskapet sier stemmer, så kan man forvente at pengebeholdningen øker, ikke minker. Det er det motsatte av å være i pengenød.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regnskapene ser bare på fortiden. Og ja, det er ingen tvil om at om fortiden var fasiten på fremtiden, så ville Tesla vært i snarlig pengenød.

 

Men Tesla har mangedoblet produksjonen av Model 3 fra Q1, som endrer det økonomiske bildet fullstendig fra Q1. Lager man en økonomisk modell der man faktisk forsøker å modellere pengesituasjonen utover i tid, så er det lite som tyder på at Tesla er i pengenød. Og selskapet selv sier at de forventer profitt og positiv kontantstrøm i Q3 og Q4. (Hvis man ser på kalenderen kan man se at man allerede er inne i Q3, altså om det selskapet sier stemmer, så kan man forvente at pengebeholdningen øker, ikke minker. Det er det motsatte av å være i pengenød.)

 

Jaja, men det er jo alt sammen kun spekulasjon inntil vi får se de faktiske regnskabstallene og seriøse finansanalyser må naturligvis ta utgangspunkt i de faktiske tallene vi kjenner og ikke lade som om firmaet ikke eksisterte før neste kvartal der alt angivelig blir fryd og gammen.  

 

Uavhengig av om man tilbeder Musk eller ikke, vil det være klokt å huske på at Tesla først på det seneste har begyndt å få konkurrence og at byggekvaliteten på bilerne fortsatt er helt på bunn.  Nå som konkurrentene kommer på banen med biler av høyere kvalitet som ikke trenger stå på verksted i flere måneder, vil det kun være den eksisterende menigheten igjen til å kjøpe bilene.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du må tåle å bli arrestert når du kommer med ting som ikke er sant. Overskriften her er «sensasjonell» mens i teksten fremgår det at de driver med «negotionations». Dette er ikke det samme som å kreve tilbake. Å kreve penger tilbake for noe man har kjøpt er en totalt annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Endret utsagnet, om enn bare for å gjemme seg bak WSJ. Nå sier de ikke at Tesla er i pengenød lengre, de sier at WSJ sier at Tesla er i pengenød.

 

Så klart, spør man WSJ om de sier at Tesla er i pengenød, så vil de si "nei, vi bare fikk en uttalelse fra en ekspert, og han sa at Tesla var i pengenød". Og spør man eksperten, så vil han si "nei, jeg sa ikke at Tesla var i pengenød, jeg sa bare at dette var en handling som kunne være en indikasjon på at selskapet kunne være i pengenød. Hvordan WSJ brukte uttalelsen min får stå på deres regning."

 

Ved å peke på hverandre kan de unngå å måtte stå ansvarlig for uttalelsene sine.

Heldigvis vet du bedre! ?

 

Forferdelig at MSM skal drive med korrekte analyser som ødelegger for favoritt-selskapet vårt!

Lenke til kommentar

Får håpe Tesla Norge bygger EK. Det vil de trenge de kommende årene. Nå kommer alle de store aktørene med sine elektriske premiumbiler. Teslas salg vil implodere. Audi, Mercedes, BMW, Jaguar og resten av verdeseliten kommer nå med biler som er bedre og billigere. Hva skal Tesla da gjøre. De kan ikke senke prisene. De taper mer penger i kvartalet enn Zimbabwe går i underskudd allerede. Tesla er konk om 3 år og går over til å være en ren batterileverandør, om de er heldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...