Gå til innhold

Ny oppkjøring etter promilledom

Kjersti

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal ha ny oppkjøring etter en promilledom hvor jeg var uten førerkort i 1 år. Før det har jeg kjørt prikkfritt i 30 år. Ny gruer jeg skikkelig. Jeg har hatt 3 kjøretimer, og kjørelæreren sa at jeg kjørte vakkert. Det var beroligende der og da, men nå kommer nervene skikkelig. Ikke minst fordi jeg har hørt at en del sensorer er ekstra strenge ved ny oppkjøring. Er det noen andre her som har lignende erfaring?

Forøvrig - jeg har tatt med dom, jeg har angret, men jeg har sonet ferdig. Jeg trenger ingen kommentarer om at jeg er dårlig menneske. 

Gode råd, andres erfaringer som har vært i lignende situasjon, setter jeg pris på. Jeg skal kjøre opp på Hafslund fredag denne uka. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke bekymre deg for at sensoren skal ta deg. Og du trenger ikke kjøre som en prins heller. Småfeil uten stor alvorlighetsgrad smyger ofte gjennom fingrene. De skal se på og vurdere helheten av kjøringen. Tviler i tillegg på at de vet hvorfor du mistet sertifikatet. Men på det får noen korrigere meg om det ikke stemmer.. 

Siden du har hatt sertifikatet i en liten mannsalder har du garantert jobbet opp noen småfeil som kjørelærer helt sikkert har påpekt. Bare tenkt på disse, pluss godt og tydelig speilbruk, blinking og sjekk av blindsone. 

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bekymre deg for at sensoren skal ta deg. Og du trenger ikke kjøre som en prins heller. Småfeil uten stor alvorlighetsgrad smyger ofte gjennom fingrene. De skal se på og vurdere helheten av kjøringen. Tviler i tillegg på at de vet hvorfor du mistet sertifikatet. Men på det får noen korrigere meg om det ikke stemmer.. 

Siden du har hatt sertifikatet i en liten mannsalder har du garantert jobbet opp noen småfeil som kjørelærer helt sikkert har påpekt. Bare tenkt på disse, pluss godt og tydelig speilbruk, blinking og sjekk av blindsone. 

Takk for kloke ord. Noen småfeil har jeg blitt bevisst på, særlig knyttet til speilbruk/blindsone i rundkjøringer. Men jeg har øvd. Jeg skal forsøke og ikke henge meg opp i negative tanker som gir dårlig mestringstillit :-)

Lenke til kommentar

Sensorer skal være upartiske og nøytrale. Det er de ikke hvis de kjenner bakgrunnen din. Tror du kan ta det helt med ro, og at det du har hørt er en myte. Er nok heller det som joker sier, at folk som må ta lappen på ny etter mange år, har en del uvaner. Samtidig er det nok mange som tar lett på det, "jeg kan jo kjøre". Kombinert kan de to tingene fort gi en opplevelse av streng sensor.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sensorer skal være upartiske og nøytrale. Det er de ikke hvis de kjenner bakgrunnen din. Tror du kan ta det helt med ro, og at det du har hørt er en myte. Er nok heller det som joker sier, at folk som må ta lappen på ny etter mange år, har en del uvaner. Samtidig er det nok mange som tar lett på det, "jeg kan jo kjøre". Kombinert kan de to tingene fort gi en opplevelse av streng sensor.

Takk for svar. Jeg håper du har rett i at sensor skal være nøytrale. Jeg har forøvrig forsøkt å tenke motsatt av at "jeg kan jo kjøre". Jeg har øvd mye, og jeg har øvd på å rette opp mine uvaner. Samtidig opplever jeg at jeg er trygg i trafikken. Men jeg føler nærmest panikk med tanke på ny oppkjøring... Hadde samme følelse til teoriprøven, men den gikk veldig bra. Det er nok viktig å jobbe med ro og unngå panikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ettersom du har kjørt i 30 år, og har både justert uvaner du har lagt deg til, og oppdatert deg på endringer i regelverket siden sist du kjørte opp, går dette helt flott. Slapp av, bidra til en god tone i bilen, og vær observant og forutseende når du kjører. Konsentrer deg om kjøringen, og ikke skravle for mye med sensor (om andre ting enn kjøring og trafikk).

Lenke til kommentar

For min del var det å skravle mye med sensor positivt. Jeg måtte ta opp igjen oppkjøring etter å ha mistet lappen, dette er veldig mange år siden nå, men det å ha en god tone med sensor er jo ikke dumt :)

Mistet lappen grunnet råkjøring i ungdomstida, ikke promille :)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Altså, på oppkjøring kvelte jeg motoren midt i et (lite trafikkert) kryss fordi jeg overreagerte på et skilt og trodde det ikke var lov å kjøre inn der. Startet motoren og kjørte en annen vei enn den sensor ville og fortsatt bestod jeg. Sensor sa at den helhetlige kjøringen min var veldig bra så feilen jeg begikk helt på slutten var ikke stor nok til stryk og var veldig fornøyd med den helhetlige kjøringen.

Du trenger nok ikke bekymre deg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...