Redaksjonen. Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Forskere med ny innsikt i mekanisme som bremser for litium-luft-batterier.Ny oppdagelse kan bidra til batterier med fem ganger så mye energi Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 (endret) Bra. Vi trenger bedre batterier hvis elbiler skal velges av flere enn kortkjørings-bilister. Og det er bra den redusert ledeevnen bare har skjedd med noen få el-sykler. "Men litiumperoksid har en tendens til å bygge seg opp på katoden. Dette reduserer ledeevnen, og fører til at cellen slutter å fungere, noe som har vist seg å kunne skje på en håndfull ladesykler." Endret 24. juli 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Leser jo nyheter hele tiden om ting som skal "løse" batteriproblemene. Blir aldri noe ut av de virker det som. Samme med kreftmedisin. Jeg forstår at det er vanskelig og vet mange av utfordringene man kan møte på senere, men artiklene burde kanskje påpeke hvor ofte slike nyvinninger dukker opp. 5 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Bra. Vi trenger bedre batterier hvis elbiler skal velges av flere enn kortkjørings-bilister. Og det er bra den redusert ledeevnen bare har skjedd med noen få el-sykler. "Men litiumperoksid har en tendens til å bygge seg opp på katoden. Dette reduserer ledeevnen, og fører til at cellen slutter å fungere, noe som har vist seg å kunne skje på en håndfull ladesykler." Tja kjørt nesten 700Km i dag forbausende lett. Har ikke Tesla, men en rekkevidde som matcher. Batteriene er faktisk allerede gode nok allerede, ingen grunn til å vente med å kjøpe en. 4 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Bra. Vi trenger bedre batterier hvis elbiler skal velges av flere enn kortkjørings-bilister. Og det er bra den redusert ledeevnen bare har skjedd med noen få el-sykler. "Men litiumperoksid har en tendens til å bygge seg opp på katoden. Dette reduserer ledeevnen, og fører til at cellen slutter å fungere, noe som har vist seg å kunne skje på en håndfull ladesykler." Så du har altså et kjøremønster som tilsier at det ikke finnes el-biler som duger til ditt bruk? Du kjører altså ofte mer enn 400 km i strekk uten stopp. Og stopper du har ikke tid til å bruke en halvtime før du igjen kjører noe 400+km? Og dette gjør du så ofte at at en elektrisk Jaguar eller Tesla ville vært en byrde for deg? 5 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Bra. Vi trenger bedre batterier hvis elbiler skal velges av flere enn kortkjørings-bilister. Og det er bra den redusert ledeevnen bare har skjedd med noen få el-sykler. "Men litiumperoksid har en tendens til å bygge seg opp på katoden. Dette reduserer ledeevnen, og fører til at cellen slutter å fungere, noe som har vist seg å kunne skje på en håndfull ladesykler." Så du har altså et kjøremønster som tilsier at det ikke finnes el-biler som duger til ditt bruk? Du kjører altså ofte mer enn 400 km i strekk uten stopp. Og stopper du har ikke tid til å bruke en halvtime før du igjen kjører noe 400+km? Og dette gjør du så ofte at at en elektrisk Jaguar eller Tesla ville vært en byrde for deg? Eller en LEAF, eller Kona, eller Niro, eller en Zoe... Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Leser jo nyheter hele tiden om ting som skal "løse" batteriproblemene. Blir aldri noe ut av de virker det som. Det dukker stadig opp forbedringer, men de er sjeldent i form av store omveltninger, selv da vi byttet fra nikkel til litium var det ingen enorm omvelting, kun en gradvis forbedring. Batteriutvikling står ikke stille, de har holdt et tempo på 6-8% årlig forbedring på kapasitet og pris i lange tider. Det føles aldri som noen revolusjon, men det betyr faktisk en dobling av kapasitet på et tiår. Nye forskningsresultater virker gjerne dramatiske, men det tar gjerne 5-10 år fra de første gjennombruddene i en lab kommer til kommersielle celler kan lages, og innen da er gapet mindre til det de erstatter. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Godt innlegg og jeg er helt enig. Problemet er: Det føles aldri som noen revolusjon, men det betyr faktisk en dobling av kapasitet på et tiår. Det føles ikke ut som en revolusjon, men alt for ofte så legger media fram det som om det skulle være en revolusjon. Nå er ikke denne artikkelen blant verstingene heldigvis, men når avisartikler oppfordrer til begeistring tidlig så blir vanlige folk skuffet når det likevel tar mange år før det skjer noe med det. Ikke noen forferdelig stor sak, men noe som kan være irriterende ved nye funn. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 (endret) Så du har altså et kjøremønster som tilsier at det ikke finnes el-biler som duger til ditt bruk? Du kjører altså ofte mer enn 400 km i strekk uten stopp. Og stopper du har ikke tid til å bruke en halvtime før du igjen kjører noe 400+km? Og dette gjør du så ofte at at en elektrisk Jaguar eller Tesla ville vært en byrde for deg? Elbiler som går langt nok til at langturer kan gjøre uten noe videre problem koster mye. Hvis jeg gjør et nøkternt regnetykke på egen bruk ser jeg at en elbil vil spare meg for ca 10000 kr årlig. Dette inkluderer en del lengre turer (men ikke ukentlig). Med en antatt avskriving på 8% årlig betyr det at rent økonomisk kan en elbil forsvares dersom den ikke koster mer enn 125000 kr mer i innkjøp. Jeg finner imidlertid at en elbil som kan brukes til det jeg gjør uten obskønt mye ladepauser på langturer vil koste 7-800000 ++, men jeg kan finne andre biler som gjør jobben (med tilsvarende eller bedre standard) for <500000 (Ny), men da ikke BEV. At man kan lage noe som teknisk gjør jobben er ikke tilstrekkelig, pris er også et kriterie som må med, og slik sett er IKKE elbiler i nærheten av å være konkurransedyktige uteover noen ganske spesifikke use caser* enda. Selv i Norge med alle incentivene som vi har. *) I hovedsak de som sparer mye mer på bomveier og drivstoff, de som ikke trenger rekkevidde, og de som uansett ville måttet gå opp i 7-800000 prisklassene av andre grunner (plass etc) Endret 25. juli 2018 av sverreb 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Det føles ikke ut som en revolusjon, men alt for ofte så legger media fram det som om det skulle være en revolusjon. Å håpe på at media skal slutte å hype er nok litt fåfengt. En skulle tro de fleste har lært at avisoverskrifter er som regel overdrivelser nå? Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 2500km rekkevidde på Tesla hadde vært passe for de fleste Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Dette er svært lovande, men elbilar er ikkje det fyrste eg tenkjer på. Litium-luft kan overgå Jet-A1 i nyttbar energi pr kg, når du tek omsyn til den høgare verknadsgrada for batteri og elmotor vs turbofan. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå