Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier nekter bilvask

Anbefalte innlegg

Kom over denne på en side, og ingen kommer fram til et svar.

Enkelt og greit - a leier kjellerleilighet hos b, og eneste som står i kontrakten er at a disponerer biloppstillingsplass ute. a får tydeligvis ikke lov å vaske bilen sin av b etter å ha blitt kjefta noen ganger.

Hva sier loven her? Det står ingenting annet i kontrakten.

Anonymous poster hash: 4d47b...33c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg kan se er begrunnelsen at huseier frykter det går i grunnvannet samt skader asfalten hans.

Jeg ser ingen poeng med å krangle med huseier. Da huseier gir en god begunnelse for hvorfor de ikke ønsker det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Teknisk sett er vell all bilvasking brudd på forurensningsloven, sjølv om ein så langt ikkje har eksplisitt forbud eller fokus på dette i Norge.

Eventuelle miljøskader i grunnen vil være grunneigarens ansvar å rydde opp i.

Når det er sagt så har ikkje utleiger adgang til å sette andre ordensreglar enn vanlege ordensreglar og rimelige påbud etter husleigelova.

Eg er veldig i tvil om eg synes dette er noke som utleigaren kan sette forbud mot, all den tid at privatvasking av bil er vanleg i Norge, og heller ikkje i praksis straffbart.

Hadde utleigaren derimot lagt ned forbud mot bilvask på grunn av at det påfører eigendommen skadar, så ville eg ansett dette som eit rimelig påbud. Asfalten tek fort skade av avfettning, og hageplanter har sjeldan godt av å bli vatna med kjemikaliar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vel ikke sett noen grunn til å krangle med huseier om slikt småtteri. Bedre å ha et greit forhold.

En liten avsporing: Huseier vasket halve bilen min for noen uker siden (med vilje), da den stod ved siden av hans da han vasket sin. Min var skitten, så jeg måtte vaske andre halvparten skulle det ikke se for teit ut. Hva hadde dere gjort da?

• Liker 1
Lenke til kommentar

En liten avsporing: Huseier vasket halve bilen min for noen uker siden (med vilje), da den stod ved siden av hans da han vasket sin. Min var skitten, så jeg måtte vaske andre halvparten skulle det ikke se for teit ut. Hva hadde dere gjort da?

Snu bilen 180 grader og vente på neste gratisvask?

• Liker 8
Lenke til kommentar

Hadde vel ikke sett noen grunn til å krangle med huseier om slikt småtteri. Bedre å ha et greit forhold.

Jeg er ikke kjent med den aktuelle situasjonen og legger kun ut fra en annen side jeg leste diskusjonen, så kan ikke si noe om akkurat denne.

Dog, hadde jeg likt å kunne vaske bilen min og holde på som jeg vil når jeg først disponerer oppkjørselen.

Det er riktig det man sier med godt forhold til huseier, men hvor skal en sette streken i mange tilfeller? Det er tross alt mange huseiere som tror leietaker bare er en kunde, men i realiteten når man leier ut noe disponerer man det ikke lenger siden en leier ut alle rettigheter.

Lenke til kommentar

Hadde skitnet til halve bilen til huseier.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kjent med den aktuelle situasjonen og legger kun ut fra en annen side jeg leste diskusjonen, så kan ikke si noe om akkurat denne.

Dog, hadde jeg likt å kunne vaske bilen min og holde på som jeg vil når jeg først disponerer oppkjørselen.

Det er riktig det man sier med godt forhold til huseier, men hvor skal en sette streken i mange tilfeller? Det er tross alt mange huseiere som tror leietaker bare er en kunde, men i realiteten når man leier ut noe disponerer man det ikke lenger siden en leier ut alle rettigheter.

Som mangeårig både leietager og utleier så tenker jeg at ting aldri kan bli optimalt for begge parter og at det alltid finnes noe det går an å krangle om. Men i det lange løp tjener begge på å være litt smidige.

Tenker utleier på deg som en kunde, si blidt hei hver gang du møter møter ham/henne, slå av en prat ved anledning og bli litt kjent. Da er det ofte mye vanskeligere for utleier å være hensynsløs evt tankeløs ved neste korsvei men har lettere for å involvere deg i evt endringer eller problemstillinger.

Når det gjelder den halvvaskede bilen: huseier er en litt surrete pensjonert advokat, så sa jeg takk og smilte og vasket resten senere. Men hadde jeg hatt en kliss ny eller spesiell bil hadde jeg nok kanskje bemerket at jeg gjerne ville ta hånd om det selv neste gang.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Vasket han fysisk halve bilen din, eller var det mer et resultat av at han vasket sin, at vann som en sideeffekt havnet på din bil? Høres veldig rart ut at han tar seg rett til å vaske sin bil, og samtidig nekter deg å vaske din. Da er ikke forurensning problemet.

Spør han i en melding (skriftlig) om disse tingene uten å være uhøflig. Vær saklig. Rapportér deretter tilbake hit.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Vasket han fysisk halve bilen din, eller var det mer et resultat av at han vasket sin, at vann som en sideeffekt havnet på din bil? Høres veldig rart ut at han tar seg rett til å vaske sin bil, og samtidig nekter deg å vaske din.

Du snakker nå om to forskjellige personer/situasjoner...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...