Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøler til neste bygg spotted in the wild.

Blir luftkjøler neste gang på meg også. Det som er synd med den nye sorte D15, er at den har samme symetriske heatpipes som den gamle. Noe som betyr at kjøleren kommer VELDIG nær skjermkortet i slot 1! Da jeg brukte den gamle D15 selv på min X99 plattform, så måtte jeg sette skjermkortet i slot 3... Funka greit siden jeg fikk 16 lanes uansett til skjermkortet slik. Verre blir det på mainstream plattformer som Z390 eller X570 der får man bare 8 lanes på samme måte. Noe å tenke på.

Noe Noctua burde ha gjort var å basere de nye sorte kjølerene på designet til D15S, som har asymetrisk design på sine heatpipes. Da skal det funke greit med skjermkort i slot 1. Derfor blir nok heller gamle Noctua D15S eller U12A bedre valg - man kan jo bare bytte ut viftene på dem med de sorte viftene... Blir ikke helt samme som all-black menne.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøler til neste bygg spotted in the wild.

Jeg kiket på den for et par dager siden og ville finne ut prisen på en "LTT edition"...med frakt, toll, moms, skatter og importavgifter samt en liten kostnad for selve produktet kom jeg til rundt 1200 Kr. totalt. :|

Jeg endte opp med en be quiet! Dark Rock 4. Noe dårligere enn en Noctua U12S (ca. 2°C under last @ stock / ~5°C ved OC), men ser meget pen ut.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Er det faktisk noe å hente på 9900KF satt opp mot en 9900K?

Slik jeg har forstått det så sparer man litt strøm ved ikke å ha noen integrert grafikkbrikke (who cares), samt får noe bedre termiske egenskaper siden det ikke er noen iGPU som også skal ha sin del av kjølingen.

Men tilsier denne termiske forbedringen at man i praksis faktisk kan overklokke merkbart høyere? Jeg tviler, ihvertfall med tanke på 24/7 PCer (slik som min egen i praksis er).

Jeg har allerede bestemt meg for en 9700K (med mindre 10K-serien kommer og er ute en stund før jeg kjøper), da min bruk trenger ikke så mange kjerner, men jeg har kikket på 9900K / KF av ren nysgjerrighet.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg endte opp med en be quiet! Dark Rock 4. Noe dårligere enn en Noctua U12S (ca. 2°C under last @ stock / ~5°C ved OC), men ser meget pen ut.

Du har Noctua U12A som er bedre enn U12S da.

Er det faktisk noe å hente på 9900KF satt opp mot en 9900K?

Nei. Vent heller på 9900KS isåfall. 9700K er bra også ja, men om du spiller Battlefield 5, så er 9900K bedre der (eller kommende 9900KS).

Lenke til kommentar

Du har Noctua U12A som er bedre enn U12S da.

Som heller ikke er i svart farge. Må tilstå at jeg har syndet her og gått for det estetiske fremfor ytelse. Prisen for en U12A er også høyere.

Vurderte en periode U12S + Noctua Chromax, men også der ville prisen nærme seg 1000-lappen totalt, noe som er mer enn hva jeg vil betale for en luftkjøler.

Selv om jeg gjerne skulle en gang sett hva slags ytelse jeg kunne fått fra en Thermalright TRUE Copper med 2 stk. Noctua iPPC NF-F12 2000 (har 115x-adapter brakett).

Nei. Vent heller på 9900KS isåfall. 9700K er bra også ja, men om du spiller Battlefield 5, så er 9900K bedre der (eller kommende 9900KS).

KS var en ukjent versjon for meg, så takk for den. Er fortsatt i boksen på CPU og hovedkort, så jeg skal gjøre flere undersøkelser før jeg tar en endelig avgjørelse. Ser pr. nå på Gigabyte Aorus Master eller Asrock TaiChi + 9700K.

Jeg spiller ikke Battlefield 5 - og jeg vet dette er et spill som liker flere kjerner - så den er grei. Et "nytt" spill for meg er Dying Light, og det er omtrent der jeg ligger årsmessig på spillkalenderen.

For å være helt ærlig, så vet jeg ikke helt hva jeg skal med en ny PC ennå, annet enn "jeg har lyst på en".

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Har også satt meg i ventekøya på 9900KS, da er man hvertfall garantert 5GHz på alle kjerner med cherrypicked chips. Men spørsmålet er om det blir uhorvelig dyrt.

Ryktet sier ~599 dollar for 9900KS. Garantert 5.0 Ghz om du har god nok kjøling. Vil påstå at en 280/360mm AIO er det minste du bør ha.

Lenke til kommentar

Jeg fant ikke så mye på 9900KS...hva er den vs 9900KF? Er forskjellen kun at KS er cherrypicked?

9900KF har ikke integrert GPU del. 9900KS er bare bedre binnede 9900K som har høyere klokkehastigheter fra fabrikk for base clock og boost (4.0 base og 5.0 all-core clock). Vanlig 9900K blir varm nok som den er, så som jeg sier 9900KS krever god kjøling om man ønsker at boost skal holde seg.

Lenke til kommentar

Ryktet sier ~599 dollar for 9900KS. Garantert 5.0 Ghz om du har god nok kjøling. Vil påstå at en 280/360mm AIO er det minste du bør ha.

Har du litt ventilering i kabinettet duger Noctua 15 og BeQuit DRP4 uten problemer til 5GHz :) Skal man "bare" kjøre 5GHz på en 9900KS bør man undervolte litt i tillegg, da synker fort temp med 5-15C under last.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så kommer det ann på om man skal spille dataspill med 9900k eller spille prime95 hele dagen. Ganske forskjell i temperatur.

Det gjør det, men selv under de mest krevende scenarioene er det mye mindre forskjell på AIO og en god luftkjøler enn hva mange tror såfremt det er litt sirkulasjon i kabinettet: https://www.techpowerup.com/review/scythe-fuma-2-dual-tower-cpu-cooler/6.html Med en i7 8700K på 4.8GHz i Aida FPU ligger den beste vannkjøleren de har testa på 84C vs 87C på Cryorig Ultimate og 88C på Noctua D15 og BeQuiet DRP4. D15 og DRP4 er også betydelig stillere selv med 100% vifte enn så og si alle vannkjølerne. Men hipsterne vil vell ha vannkjøling uansett fordi det er "bezzt" :D

Lenke til kommentar

Det gjør det, men selv under de mest krevende scenarioene er det mye mindre forskjell på AIO og en god luftkjøler enn hva mange tror såfremt det er litt sirkulasjon i kabinettet: https://www.techpowerup.com/review/scythe-fuma-2-dual-tower-cpu-cooler/6.html Med en i7 8700K på 4.8GHz i Aida FPU ligger den beste vannkjøleren de har testa på 84C vs 87C på Cryorig Ultimate og 88C på Noctua D15 og BeQuiet DRP4. D15 og DRP4 er også betydelig stillere selv med 100% vifte enn så og si alle vannkjølerne. Men hipsterne vil vell ha vannkjøling uansett fordi det er "bezzt" :D

Flaskehalsen i den testen er at cpu ikkje er delidda ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...