MrMidget Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Kjøpte nettopp en 240MM Be quiet silent loop vannkjøler..Håper denne holder til i9! I et fractal design r6 bur Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Kjøpte nettopp en 240MM Be quiet silent loop vannkjøler..Håper denne holder til i9! I et fractal design r6 bur Så lenge du ikke overklokker så burde det duge. 1 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 (endret) Nå får kanskje loopen kjørt seg litt. ?? Kyrre sin gml. MO-RA3 420 får vise hva den er god for. Har dual D5 pr idag, har også XTX360 og XTX480 liggende, men tvilsomt at de hadde hatt noe effekt. Endret 22. oktober 2018 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Så lenge du ikke overklokker så burde det duge. Serriøst? Skal en liquid cooler som vanligvis koster 1600kr ++ ikke være god nok for overklokking? Hørres jo sykt ut.. MÅ du ha en 360MM liquid vifte for å kjøle en overklokka i9? Lenke til kommentar
magnusavr Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 Serriøst? Skal en liquid cooler som vanligvis koster 1600kr ++ ikke være god nok for overklokking? Hørres jo sykt ut.. MÅ du ha en 360MM liquid vifte for å kjøle en overklokka i9? Tviler jeg sterkt på at en må ha. Skal vel ikke kjøre prime95 hele dagen? Skulle tro 240/280mm holder lenge. Spørs vel hvor hardcore den overklokken skal være Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Aldri overklokket selv så satser på disse AI overklokkingene til hovedkortene gjør susen jeg Lenke til kommentar
magnusavr Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 (endret) Aldri overklokket selv så satser på disse AI overklokkingene til hovedkortene gjør susen jeg Faren er vel at de muligens setter høyere volt enn nødvendig for din chip (igjen mere varme). Dette så de skal være sikre på at de fleste klarer det... Da tror jeg heller at jeg hadde prøvd å skrudd på MCE (Multi core enhancment) slik at alle kjernene går på 5GHz. Så eventuelt økt volten med 10mV hvis det var ustabilt. Øk med 10mV hver gang det eventuelt er ustabilt helt til det er stabilt. Endret 22. oktober 2018 av magnusavr Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Aldri overklokket selv så satser på disse AI overklokkingene til hovedkortene gjør susen jeg Da blir det nok alt for varmt ja. Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Aldri overklokket selv så satser på disse AI overklokkingene til hovedkortene gjør susen jeg Ikke bruk de faste overklokkemodusene.. de setter altfor høy volt. Enable MCE og la brikken kjøre turbo selv.. enkelt og greit Lenke til kommentar
Jdyver Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Vi gjør vel det. Men som HU sa i videoen så gjorde Linus egentlig ikke noe feil. CPUen holder seg fremdeles innenfor Intels "Processor Base Frequency" (3.6 GHz) og "Max Turbo Frequency" (~5 Ghz) med 95W TDP som mål. Problemet er vel de varierende resultatene som f.eks Linus fikk (struping til 4.2 GHz 8c/16t ved maks last + mindre strøm og varme) mens HU og andre fikk noe ganske annet (4.7Ghz 8c/16t ved maks last + mer strøm og varme). Har Intel valgt kunstig lav TDP for at de skal støtte flere hovedkort? De har jo økt både Mhz, antall kjerner (i forhold til 8 serien) men likevell beholdt samme TDP uten å gjøre 9 serien mer strømeffektiv. HU synest det var sjokkerende at TDPen på 9900k var samme som 8700k, som de også synest var (for) lav da den kom. Kan i hvertfall virke som Intel har strukket 95W TDPen ganske langt og det kan tyde på at mange med rimeligere hovedkort ikke vil klare Max Turbo Frequency. Linus bruker et Asus maximus XI Hero i sin test, har ikke dette MoBo til 3500kr bra nok VRM? Ettersom HU snakker ned VRM til XI Hero kortet? (har selv kjøpt dette i påvente av i9) Lenke til kommentar
experten Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 https://semiaccurate.com/2018/10/22/intel-kills-off-the-10nm-process/ Kan se ut som det blir lenge til 9. generasjon blir erstattet 1 Lenke til kommentar
Kl3v Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 (endret) Under-spesifisert spørsmål. Det kommer ann på hva din definisjon av OK er. Det kommer ann på om du skal kjøre dette stock eller ha 4.7+ ghz på alle kjerner. Det kommer ann på hva last prosessor blir utsatt for. Oooog det kommer ann på hva ambient er i rommet dette skal stå i. ? 4.7 på alle kjerner og ved gaming+streaming godt ventilert rom. Ca 20 grader tenker jeg. Ok er en temp som ikke er skadelig for cpuen over tid. Endret 22. oktober 2018 av Kl3v Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 https://semiaccurate.com/2018/10/22/intel-kills-off-the-10nm-process/ Kan se ut som det blir lenge til 9. generasjon blir erstattet Stoler aldri på noe derfra. Når det er sagt, så ville det ikke overraske meg om det tar litt lenger tid enn vanlig før vi ser neste toppchip. Altså 14mnd++ (høhø). Det kan ironisk nok være et argument for å kjøpe 9900K i seg selv. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Serriøst? Skal en liquid cooler som vanligvis koster 1600kr ++ ikke være god nok for overklokking? Hørres jo sykt ut.. MÅ du ha en 360MM liquid vifte for å kjøle en overklokka i9? Disse AIO som uinnvidde kaller vannkjøling gir ofte knapt bedre ytelse enn en (stor) luftkjøler. Ta de 1600 kr som du tror er mye og begynn og kjøp kvalitets deler til en custom loop og se hvor langt du kommer. Hint: Det blir fort femsifret og i tillegg bør man ha et kabinett som er godt tilpasset og romslig for den bruk. 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Disse AIO som uinnvidde kaller vannkjøling gir ofte knapt bedre ytelse enn en (stor) luftkjøler. Ta de 1600 kr som du tror er mye og begynn og kjøp kvalitets deler til en custom loop og se hvor langt du kommer. Hint: Det blir fort femsifret og i tillegg bør man ha et kabinett som er godt tilpasset og romslig for den bruk. Rart at en AIO ikkje er god nok for 9900k overklokket, når jeg har X62 AIO på 7900x 10core @ 4800mhz... Kjekt å vite 3 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 (endret) Kraken x62 er faktisk ikke så dum nei, bruker en selv og er veldig nøgd med den. Deliddet CPU riktig nok Endret 22. oktober 2018 av Mala 2 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Rart at en AIO ikkje er god nok for 9900k overklokket, når jeg har X62 AIO på 7900x 10core @ 4800mhz... Joda, men bare forum stabil OC Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 (endret) Linus bruker et Asus maximus XI Hero i sin test, har ikke dette MoBo til 3500kr bra nok VRM? Ettersom HU snakker ned VRM til XI Hero kortet? (har selv kjøpt dette i påvente av i9) Vel, om jeg var deg, så ville jeg gått for et annet HK, med mindre du ønsker å kjøre CPU'en i henhold til Intel spec? I praksis betaler du i så fall ~6000 kroner for en 9900K som strengt tatt knapt er over, om i det hele tatt, 2700X ytelse når det kommer til produktivitets formål. 9900K vil riktignok fremdeles være overlegen i de fleste spill, om du spiller på lav nok oppløsning, og med kraftig nok skjermkort. Når det gjelder Maximus XI Hero, så ser det ut som at Asus har "glemt" å bruke riktig kontroller til VRM. kontrolleren som står på nå, er ikke i stand til å kontrollere 10 faser, som det jo faktisk er/kunne vært på Hero. Den støtter bare 8+0 faser. Og mangler dermed evnen til å kontrollere de 2 fasene som brukes til IGP. Løsningen? Gjøre de 8 fasene til CPU om til 4 schvære faser i stedet. Det kan være en cash grab, eller en engineering tabbe der de har copy pastet BOM for et billigere HK. Hvem vet? HK er uansett ikke verdig Maximus navnet. Kanskje Rev.2 blir det? Kommer an på hvor høyt folk skriker tipper jeg.. Denne "generasjonen" er det faktisk Gigabyte som har de beste rimelige hovedkortene. Alle kortene med "Aorus" i navnet kommer med 12 faser utenom ITX kortet som ikke har plass, og toppmodellen som faktisk har 16, samme som MSI's Godlike til ~6000 Kr her i Norge. Komponentene er neppe de samme dog. Når det er sagt, så kan du dersom du liker å fidle rundt i BIOS eller XTU, fjerne TDP begrensningene som ligger i Hero kortet. Men med så dårlig kontroll som man får med bare 4 faser, vil det bli varmere enn nødvendig, og frekvens på CPU vil kanskje ikke komme like høyt som med et "ordentlig" HK. Edit: Alle Maximus kortene er visstnok 4 fase kort, unntatt "Gene" og "Extreme".. Endret 25. oktober 2018 av Gabri3L 2 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 (endret) Tja, med den utrolige raytracing støtten som muligens dukker opp en gang og 1080p som kommer tilbake for fullt på PC-plattformen er vel kanskje ikke 9900K så dumt Jeg tenker 8700K holder koken i noen år til.. Endret 23. oktober 2018 av Mala Lenke til kommentar
Jdyver Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Denne "generasjonen" er det faktisk Gigabyte som har de beste rimelige hovedkortene. Alle kortene med "Aorus" i navnet kommer med 12 faser utenom ITX kortet som ikke har plass, og toppmodellen som faktisk har 16, samme som MSI's Godlike til ~6000 Kr her i Norge. Komponentene er neppe de samme dog. Når det er sagt, så kan du dersom du liker å fidle rundt i BIOS eller XTU, fjerne TDP begrensningene som ligger i Hero kortet. Men med så dårlig kontroll som man får med bare 4 faser, vil det bli varmere enn nødvendig, og frekvens på CPU vil kanskje ikke komme like høyt som med et "ordentlig" HK. Edit: Alle Maximus kortene er visstnok 4 fase kort, unntatt "Gene" og "Extreme".. Etter jeg leste om de 4 fasene på Hero i går frister det litt å bytte Hero i Asus Extreme eller GB Master. Skal i utgangspunktet kun spille på pcen, men skal ikke ha en cpu frekvens som peaker under 4,7 ghz når 9900k har en out of boxs boost frekvens på 4,7 for 8-core Har ikke tenkt å overklokke 9900k men kan øke TDP, og tenker overklokke 16gb med 4266mhz ram til 4266mhz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå