scuderia Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Det burde du være! Dette ser ut som 8700K lanseringen om igjen, men om mulig enda verre. Apple har lagt beslag på nærmere 1/3 av Intels kapasitet, som er grunnen til at Intel sliter med å levere. I tillegg er 9900K en svært stor (relativt sett), og høyt binnet CPU. Og om du har fulgt med i denne tråden så må du nesten ha fått med deg hvor mange som har sagt de skal ha den, selv når de visste den ville komme på over 5000 Kr. Med mindre folk er blakke grunnet 2080Ti innkjøp, så ryker nok de få 9900K'ene som blir tilgjengelig ganske kjapt de også.. Yup, de som vil ha denne bør bestille ASAP.. tilgjengeligheten kommer til å droppe som en stein og prisene til å stige som en heliumballong på 17 mai. SLik det ser ut nå vil ikke Intel på dreis på produksjonen sin før 2020.. 8700k ligger nå å flyter rundt 500€ og stiger fortsatt Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Skjønner ikke helt hva Intel driver med nå altså.. 9900K kommer til å bli den råeste gaming CPU'en som er mulig å kjøpe for øyeblikket. Punktum! Likevel har Intel gått ut og kjøpt seg en "real world" "tredje parts" "study" av 9900K mot andre CPU'er. Og resultatene er all over the place, men ikke minst, grovt villedende. Foreløpig er det bare PCGamesN jeg vet om som har bitt på, ihvertfall til en viss grad. Men om flere kjøper dette, så kan det bli stygt. Her er selve "rapporten". HWUB har allerede ettergått et par av spillene, og kommer nok med en video i løpet av et par timer. Det de "proffe" "tredje parts" testerne har gjort, er å belemre 2700X med 64GB dual rank minne med CL19. Det aller aller verste man kunne gjort mot en stakkars Ryzen 2! Det merkelige er at i worst case scenarioer (for 2700X), så er jo 9900K ~20% raskere i 1080p med 1080Ti, om vi ikke regner med titler som CS:GO. Men det var altså ikke nok, de tar i stedet og nerfer 2700X så til de grader at de kan hevde ~50% raskere gaming ytelse i stedet. Blir spennende å se hvem som biter på om ikke annet.. Tror jeg vet om et par her på forumet.. Meningen med dette er ikke å øke salget av 9900k siden de vet at den kommer til å selge ut uansett. Eneste formålet er å hindre folk i å kjøpe AMD cpu'er og her biter folk på som bare det 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 (endret) Meningen med dette er ikke å øke salget av 9900k siden de vet at den kommer til å selge ut uansett. Eneste formålet er å hindre folk i å kjøpe AMD cpu'er og her biter folk på som bare detDe som vil ha det raskeste til spill, vet hva de skal kjøpe. De spiller Cinebench r15 hele dagen, vet også hva de skal kjøpe Mange folk er dumme, men langt ifra alle Med 2080ti så er vi allerede cpubound i 3440x1440 inoen titler, selv i 4k (BF 1). Heldigvis funker både Ryzen og TR veldig bra i BF, så nok fps får jeg. I noen titler virker det som at Ryzen blir sabotert med anti Amd kode, fordi det gir ikkje noe mening at ytelsen skal være vesentlig dårligere enn Intel. Endret 9. oktober 2018 av Nizzen Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Meningen med dette er ikke å øke salget av 9900k siden de vet at den kommer til å selge ut uansett. Eneste formålet er å hindre folk i å kjøpe AMD cpu'er og her biter folk på som bare det Vel, jeg husker ikke i farta navnet på butikken. Men det er snakk om en tysk webshop mener jeg, som har ført statistikk over solgte CPU'er siden de startet for 11 år siden (igjen, synes jeg å huske). Mener de har solgt ~1,5 millioner CPU'er siden de begynte. I september hadde AMD nå ~65% markedsandel hos dem. Om dette er likt ellers i verden, så er det klart Intel svetter, ikke bare litt. Men denne "rapporten"... Det kan kjapt straffe seg for dem, om folk vender seg mot dem når de opplever at Intel rett ut lyver for å forsøke å holde kunder tilbake.. Time will shåo.. 1 Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 De som vil ha det raskeste til spill, vet hva de skal kjøpe. De spiller Cinebench r15 hele dagen, vet også hva de skal kjøpe Mange folk er dumme, men langt ifra alle Med 2080ti så er vi allerede cpubound i 3440x1440 inoen titler, selv i 4k (BF 1). Heldigvis funker både Ryzen og TR veldig bra i BF, så nok fps får jeg. I noen titler virker det som at Ryzen blir sabotert med anti Amd kode, fordi det gir ikkje noe mening at ytelsen skal være vesentlig dårligere enn Intel. Som sagt, 9900k kommer til å selge ut uansett men problemet til Intel er at de nå ikke klarer å lage nok chipper til å dekke etterspørselen og da er det på tide med dirty play. AMD leverer nå på ytelse i forhold til pris så mye bedre enn Intel at det nesten blir dumt så for alle som ikke har ubegrenset budsjett så burde valget være enkelt. For de 1% (Nizzen her inkludert) av pc kjøpere som skal ha det raskeste uansett så er valget enkelt (Intel) men for resten 99% så burde også valget være enkelt (AMD). Med de markedsandeler som AMD nå begynner å få så tror jeg vi får se mindre og mindre av tilfeller hvor AMD blir aktivt sabotert. På den andre siden, med Intel og Nvidia sin tidligere oppførsel så vet man aldri. 2 Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 (endret) tuptup Endret 9. oktober 2018 av scuderia Lenke til kommentar
CavemaNz Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Vel, jeg husker ikke i farta navnet på butikken. Men det er snakk om en tysk webshop mener jeg, som har ført statistikk over solgte CPU'er siden de startet for 11 år siden (igjen, synes jeg å huske). Mener de har solgt ~1,5 millioner CPU'er siden de begynte. I september hadde AMD nå ~65% markedsandel hos dem. Om dette er likt ellers i verden, så er det klart Intel svetter, ikke bare litt. Men denne "rapporten"... Det kan kjapt straffe seg for dem, om folk vender seg mot dem når de opplever at Intel rett ut lyver for å forsøke å holde kunder tilbake.. Time will shåo.. https://www.reddit.com/r/Amd/comments/9jxw2s/new_data_from_german_retailer_mindfactoryde_amd/ Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Kanskje en verdig oppgradering fra 6700K? Når kommer hovedkortene for salg? Må jo bli fiffi oppgradering med nytt minne, hk og 9900K sammen med et 2080ti Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 (endret) Kanskje en verdig oppgradering fra 6700K? Når kommer hovedkortene for salg? Må jo bli fiffi oppgradering med nytt minne, hk og 9900K sammen med et 2080ti Masse z390 hk på lager @ komplett.no https://www.komplett.no/search?q=Z+390 Endret 9. oktober 2018 av Nizzen Lenke til kommentar
CavemaNz Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Kanskje en verdig oppgradering fra 6700K? Når kommer hovedkortene for salg? Må jo bli fiffi oppgradering med nytt minne, hk og 9900K sammen med et 2080ti Husk at kjernene i 9900K er 99% like 6700K, så det er totalt bortkastet i mine øyne. Samme IPC og samme arkitektur. Hadde glatt venta på Zen 2 på 7nm neste år, evt Intel Ice Lake med ny arkitektur og 10nm mot slutten av 2019. Hvis Intel får ordnet 10nm da, stor hvis.. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 https://www.reddit.com/r/Amd/comments/9jxw2s/new_data_from_german_retailer_mindfactoryde_amd/ Ah, takk for link. Jeg husket visst bittelitt feil. Siden 2011, ikke 11 år siden. Og ~1,2 mill CPU'er i statistikken.. Husk at kjernene i 9900K er 99% like 6700K, så det er totalt bortkastet i mine øyne. Samme IPC og samme arkitektur. Hadde glatt venta på Zen 2 på 7nm neste år, evt Intel Ice Lake med ny arkitektur og 10nm mot slutten av 2019. Hvis Intel får ordnet 10nm da, stor hvis.. Vel, det er som Nizzen sier; enkelte spill virker nesten som om de har anti AMD kode i seg. Skal man ha det beste som finnes av gaming CPU, om det er på grunn av CPU arkitektur... Eller andre faktorer, så er det Intel som gjelder... Under bestemte forhold da... Nå ser vi 8700K oppe i 4000 Kr, og da blir ikke 5700 Kr for 9900K så fryktelig galt i forhold. Begge deler er jo litt uhørt, men det er en premium man må ut med for å få "The besht of the besht of the besht" (-El Nacho). Jeg har tro på Zen 2, det rapporteres at de treffer "on target" med sine målsetninger. Men vi snakker jo om et stykke inn i fremtiden. Og der 9900K knapt kan forbedre ytelsen over 8700K i de oppløsningene som er mest aktuelle. Så vil nødvendigvis det samme være tilfellet for Zen 2 over 9900K, selv om Zen 2 innfrir. Vi kommer i samme situasjon igjen; der vi må ned i kunstig lave oppløsninger for å kåre en "vinner". For meg er det egentlig bare strømforbruk/varme som er det virkelige problemet med 9900K. Og fikser man det, så er det ikke noen grunn til å la den være, dersom man ønsker å ta seg råd til den. Spill vil neppe få bruk for 12 kjerner med det første, så 9900K er en CPU man kan leve med lengee.. Vel, ihvertfall så lenge HK ikke eksploderer. 6700K blir jo allerede slått av i5 8400 i en del titler, så å ønske å oppgradere nå er sånn sett forståelig. Ikke at det er nødvendig da, dersom man spiller i høy nok oppløsning. Men når sant skal sies vet jeg ikke om jeg kan telle på en hånd hvor ofte jeg har oppgradert ut av nødvendighet. 1 Lenke til kommentar
CavemaNz Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Zen 2 er en ny arkitektur kontra Zen+. Mtp hvor mye de klarte å forbedre fra Zen til Zen+, har jeg gode forhåpninger om at Zen 2 vil være en betydelig forbedring. Det er garantert mer å hente fra dette designet kontra hva Intel har gjort med Skylakekjernen de siste årene. Ice Lake og ny arkitektur skulle jo vært lansert for ei god stund siden. Tror ikke det er for mye å forvente 10% bedre IPC på Zen 2. Om de samtidig klarer å få frekvensen opp på 4.8GHz med 7nm prosessen sin, så skal Intel få litt å jobbe med. Håper samtidig at Ice Lake blir en suksess når den endelig lanseres, vi trenger konkurranse! 2 Lenke til kommentar
nagina Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Skal bli Nice med 4800mhz brikker og z390? 9300k til 149$ med samme spes som 6700k, føler man man må upgrade ? Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Masse z390 hk på lager @ komplett.no https://www.komplett.no/search?q=Z+390 Se der ja. Var ingen igår når jeg sjekket. Vurderer egentlig å smelle til på hk, minne og 9900K. Føler jeg har ruget på 6700K lenge nok nå 1 Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Maximus Hero og 9900k bestilt. 2 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Nytt om den Intel kjøpte "rapporten" for de som er interessert. Som det fremgår av White paper jeg linket til på forrige side, så benyttet Principled Technologies "Game mode" for ThreadRipper og 2700X. Det var snilt gjort i TR sitt tilfelle, for 2700X... Not so much. Det skrur nemlig av den ene CCX'en! De har altså i praksis gjort 2700X om til en 1500X, og så "belastet" den med dual ranked minne med CL19. Så WOW!! 9900K er altså inntil 50% raskere enn en 1500X med piece of shit RAM i "medium" preset, i 1080p, med et 1080Ti... Who would ha thunk? 4 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 (endret) Som sagt; det er feil i den videoen til HWUB. Det er ikke RAM timingen som nerfer 2700X, men "Game Mode" i "Wattman""Ryzen Master". For ThreadRipper hjelper det på fps, da man skrur av CCX'ene som ikke er koplet direkte til RAM en zeppelin die (og da muligens 2 av minnekanalene også om jeg ikke husker feil), og dermed senker inter core latency. På 2700X, skrur "Game mode" også av halve CPU'en (en CCX). Men man går jo da ned fra 8 til 4 kjerner. Edit: Eller er den oppdatert nå videoen? Endret 10. oktober 2018 av Gabri3L Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Det som er rart at man trenger ikkje "rapporten" for å vite at 9900k er raskere enn 2700x OG dyrere. Man får det man betaler for. 9900k med 4400/4600mhz tweaked ram og overklokket cpu/NB, så er det nesten feige lag. Billig blir det ikkje, men det er ikkje meningen heller. Best koster nesten alltid mest. 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Best koster nesten alltid mest. Hmm da trenger jo ikke du kjøpe deg en 9900K da siden du har en 7980XE fra før... Siden best koster mest mener jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå