Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen mulighet for å dra inn luft i bunn ? Uansett, en løsning som det Nizzen foreslår her er jo til det bedre ?

EDIT: Sjekke kabinettet ditt nå, PSU tar jo opp plass i bunn selvsagt.

Kan anbefale ett Kraken sett, har god erfaring med X62 og X73 fra disse i hvertfall :) 

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er sweet spot for å "overklokke" 9900k med tanke strømforbruk, varme og FPS in game? 
Blir jet-motor når de ML140 viftene begynner kjører på 2000rpm ettervert, har en Corsair H115i RGB PLATINUM 280mm.

Bør jeg sette HT OFF og øke klokkfrekvensen til 4,9 ghz all core? Vil dette mulig senke strømforbruket og holde FPS?

Spiller bare  Warzone og Fortnite.
Mb er et Asus z390 Maximus XI Extreme, og kjører 16gb Gskill på 4000 mhz CL 17-17-17-37. RTX 2080

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Jdyver said:

Hva er sweet spot for å "overklokke" 9900k med tanke strømforbruk, varme og FPS in game? 
Blir jet-motor når de ML140 viftene begynner kjører på 2000rpm ettervert, har en Corsair H115i RGB PLATINUM 280mm.

Bør jeg sette HT OFF og øke klokkfrekvensen til 4,9 ghz all core? Vil dette mulig senke strømforbruket og holde FPS?

Spiller bare  Warzone og Fortnite.
Mb er et Asus z390 Maximus XI Extreme, og kjører 16gb Gskill på 4000 mhz CL 17-17-17-37. RTX 2080

Kjør cpu så høyt du klarer med 1.2v ved load.

Deretter overklokker du minnet så høyt du klarer. Altså "tweak" minnet. Du vil få mere spillytelse av å ha "max" tweaket ram enn 200mhz mere på core ;)

Hvilket skjermkort har du egentlig?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (3 timer siden):

Kjør cpu så høyt du klarer med 1.2v ved load.

Deretter overklokker du minnet så høyt du klarer. Altså "tweak" minnet. Du vil få mere spillytelse av å ha "max" tweaket ram enn 200mhz mere på core ;)

Hvilket skjermkort har du egentlig?

Da tenker du å sette HT OFF?

Har prøvd meg på 4133 CL 17 og 4000 CL 16 tidligere når pcen var ny. Men kan prøve igjenn når jeg har en mere stabil OC på cpu (ikke stock som justerer hastighet)

Kjører 4000 MHz CL 17 på 1.430 V. (er B-die brikker 4299 cl19)

Har MSI 2080 gaming x, men tenker forberede pcen til 3080 :) Har en 3440x1440p 144hz skjerm jeg ikke får utnyttet p.d.d.


 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fått på plass nye vifter og en Corsair icue h100i. Tok en stress test i prime95, et eller annet med 15 workers :p Besto den og maks temp var 90C. Er dette et godt resultat? Problemet var at jeg hadde en billig Cpu kjøler fra komplett som kun var en vifte og PCen bråkte helt sykt og jeg lå oppe på 85c når jeg spilte ganske krevende spill. Jeg har ikke GPU akkurat nå så får ikke testet i spill men veldig spent hvordan det vil funke. Eneste endringen jeg vurdere å gjøre er å fjerne den kjølepastaen som allerede var på å bruke en ny som jeg venter på i posten, vet ikke hvor bra den pastaen som allerede er satt på er.

Endret av Raul07
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Raul07 said:

Eneste endringen jeg vurdere å gjøre er å fjerne den kjølepastaen som allerede var på å bruke en ny som jeg venter på i posten, vet ikke hvor bra den pastaen som allerede er satt på er.

Når du setter på en ny CPU kjøler skal du alltid fjerne den gamle pastaen. Bruk isopropanol, så ren som mulig, og helst med papir som ikke loer noe særlig. 90C grader med Prime95 er bra, men var det med 9900K på 4.7 Ghz allcore eller var det ved 3.6 Ghz baseclock?

Lenke til kommentar

Jeg fjernet selvsagt den gamle pastaen men det var allerede kjølepasta på den nye kjøleren jeg kjøpte, den jeg bruker akkurat nå. Vet ikke om det er best å fjerne den og sette på en egen. Det er 3.6 men den gikk rett i boost mode med en gang jeg begynte de testene og da lå den på 4.7.

 

Har muligens gjort en feil også, jeg har innstallert sånn at fra Cpu så er det første radiatoren så viftene. Ser på bildet til nizzen over så er det viftene og så radiatoren. Jeg er ingen ekspert på dette, første gang jeg gjør dette.

Endret av Raul07
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Raul07 said:

Så hva gjør jeg feil?

Ta flere bilder av hvordan det ser ut i kabinettet ditt du og legg 2-3 av dem her som viser kjøleoppsettet (CPU og kabinett vifter).

En annen ting, Prime95 med AVX på skaper MYE mer varme enn noe spill du spiller, så ikke legg for mye vekt på Prime95. Kjør heller Blender Open Data eller AIDA64 sin stresstest du :)

 

Lenke til kommentar

Ingen åpenbare feil der. Det å putte viftene på radiator på andre siden til å blåse PÅ den kan du jo forandre på, men tviler forskjellen vil være så stor. Ser at bak vifta di drar luft inn i kabinettet, dette kan hjelpe CPU, men du drar mye støv inn da siden det ikke er filter der.

Har du satt pumpa i din AIO på full guffe? Det kan hjelpe på temps. Custom vifte profil på radiator viftene også.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Betroz said:

Ingen åpenbare feil der. Det å putte viftene på radiator på andre siden til å blåse PÅ den kan du jo forandre på, men tviler forskjellen vil være så stor. Ser at bak vifta di drar luft inn i kabinettet, dette kan hjelpe CPU, men du drar mye støv inn da siden det ikke er filter der.

Har du satt pumpa i din AIO på full guffe? Det kan hjelpe på temps. Custom vifte profil på radiator viftene også.

Jeg har ikke rørt noen innstillinger på verken vifter eller AIO. Så det vil ikke være verdt det å bytte om radiator og viftene. Bare ser på manual bilder så viser den jo at viftene skal blåse luft på radiator og ikke sånn som jeg har montert. Siden det åpenbart ikke er spesielt bra som du skrev 4 poster opp ? Jeg kan også bytte om at viften foran drar luft inn og viften bak drar luft ut om det er noe som vil hjelpe. Den fremme på kabinettet har også et filter. 

Endret av Raul07
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Raul07 said:

Siden det åpenbart ikke er spesielt bra som du skrev 4 poster opp ?

Jeg mente at 90C grader ved 3.6 Ghz og lav volt, ikke er spessielt bra temp.

Det er vel ikke så komplisert å ta ut radiator og bytte om på viftene er det vel. Du kan gjøre det samtidig med å bytte kjølepasta.

Lenke til kommentar
Just now, Betroz said:

Jeg mente at 90C grader ved 3.6 Ghz og lav volt, ikke er spessielt bra temp.

Det er vel ikke så komplisert å ta ut radiator og bytte om på viftene er det vel. Du kan gjøre det samtidig med å bytte kjølepasta.

Enig i det at hvis den kun kjørte 3.6 GHz og lav volt. Men fulgte med under testen og da lå de på 4.7 GHz gjennom den stress testen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...