Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K

Anbefalte innlegg

Selv mainstream plattformen har nok PCIe baner til å kunne kjøre 16X til ett skjermkort + ett PCIe lydkort som 4X. Det er når man har 2 skjermkort ting blir annerledes.

Er du skråsikker på det? Mente at det nederste pcie sporet på mange hk gav x4 til PCH, og skal funke fint for et lydkort. Populerer man dette skal det ikke redusere båndbredden på skjermkortet.

Mulig dere har rett, men i følge tabellen på denne siden så bruker sporene baner direkte til CPU.

https://www.anandtech.com/show/13135/more-details-on-intels-z390-chipset-exposed

Det kan tenkes at det nederste sporet deler baner med en m.2 slot også. Det gjør det på mitt hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du skråsikker på det? Mente at det nederste pcie sporet på mange hk gav x4 til PCH, og skal funke fint for et lydkort. Populerer man dette skal det ikke redusere båndbredden på skjermkortet.

Dette mener jeg også stemmer. Derfor er det viktig å sette lydkortet i x4 portern, og ikkje i x16 (x8 eletrisk) porten.

Lenke til kommentar

Tok en test her. GPU i øverste spor og en PCIe SSD i nederste, på ASRock Z370 Extreme 4.

Skjermkortet kjører på x16, ingen endring der. 

SSD'en ser ut til å få nesten full pupp den også, men jeg får litt mindre enn hva jeg  forventer på write-speed. Jeg får 580-610 MB/sec på write men skulle nok ligget nærmere 670 - 700.

Read-speed er helt som forventet. Dette er forøvrig en gammel OCZ Revodrive X2.

(Hvilken SSD-test er det dere foretrekker btw?).

Så, hvis man klarer 600/800 MB/Sec W/R på PCIe til brikkesettet så skulle man vel klare et lite lydkort også.

Lenke til kommentar

m2 bruker da chipset, akkurat som andre slotene utenom 2 og 4, right? (chipset 24 lanes)

Så setter du GPU til så vil de kjøre via chipset 4x speed, sånn jeg har forstått det. (spor 6 blir det da) Samme gjelder alle andre enheter du setter på dette sporet.

Endret av nagina
Lenke til kommentar

Var vel opprinnelig 1700 som var 8 kjerner til "folket" når du fikk den for 2990kr ikke lenge etter den kom ut :D Takk og lov for at AMD er litt tilbake i gamet igjen, ellers hadde vi sikkert ikke sett 8c/16t i mainstream linjen til Intel på evigheter. Må likevel si at jeg syntes 5200kr er nokså mye for nettopp for å være mainstream. Fikk min 8700k for 2600kr så kommer ikke til å bytte i denne omgang, men super spent på å se hvordan de leverer overklokkingsmessig spesielt om de kommer soldered.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...