Gå til innhold

Nordmenn er svært naive når det kommer til datasikkerhet i utlandet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

– Én av tre nordmenn er for eksempel lite bevisste på hvilke datanettverk de kobler seg på i utlandet, for eksempel på flyplasser, sier han. Clementz nevner blant annet pålogging på nettbank på offentlige nettverk som en risiko.

– Det finnes enkle måter å registrere tastetrykkene dine. Selv om tilgangen til nettbanken din er kryptert, vil ikke det hjelpe deg.

Dette gir ikke mening. Hvorfor vil ikke kryptering hjelpe deg?

Ser man derimot på konteksten i den originale artikkelen det linkes til, gir det straks mer mening.

Også bruk av nettkafeer i utlandet, er en potensiell risiko, mener Clementz.

– Jeg ville ikke brukt nettkafeer i utlandet til for eksempel å logge på nettbank, sier han.

– Det finnes enkle måter å registrere tastetrykkene dine. Selv om tilgangen til nettbanken din er kryptert, vil ikke det hjelpe deg.

Kildeartikkelen bør kanskje gjengis korrekt?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Herregud for et høyt tall. Dette nekter jeg å tro at er noen sannhet i det hele tatt!!

Ifølge Bjarne Malmedal, seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring, får mellom 50 og 60 prosent av ansatte i norske bedrifter opplæring i datasikkerhet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Herregud for et høyt tall. Dette nekter jeg å tro at er noen sannhet i det hele tatt!!

Kommer an på definisjonen. En mail til alle ansatte med "Nå må dere huske på å være forsiktig med passordene deres" kan vel regnes som opplæring i datasikkerhet?  ;-D

Lenke til kommentar

Definisjonsspørsmål. Alle bedrifter bør ha en sikkerhetsinstruks, sikkerhetsinstruksen bør inneholde instrukser om sikker bruk av data, alle ansatte skal i utgangspunktet lese denne. Ikke akkurat som å ta et kurs, men kan krysses av som dekket. 

Lenke til kommentar

Det er ikke vi som er naive, det er staten som ikke innfører det vi trenger å lære i skolen. Det er viktigere å lære om algebra og diktanalyse enn datasikkerhet.

Nja, jeg har oppfattet det som om skolen har gjort framskritt der de siste årene. Problemet er at det tar en generasjon før det slår ut på arbeidsplasser og rundt omkring ellers. Undersøkelser viser at ungdommen generelt er mye flinkere med datasikkerhet enn foreldrene.

At mange er naive, det er det ingen tvil om, det viser antall bedragerisaker rundt om kring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Det er ikke vi som er naive, det er staten som ikke innfører det vi trenger å lære i skolen. Det er viktigere å lære om algebra og diktanalyse enn datasikkerhet.

Nja, jeg har oppfattet det som om skolen har gjort framskritt der de siste årene. Problemet er at det tar en generasjon før det slår ut på arbeidsplasser og rundt omkring ellers. Undersøkelser viser at ungdommen generelt er mye flinkere med datasikkerhet enn foreldrene.

At mange er naive, det er det ingen tvil om, det viser antall bedragerisaker rundt om kring.

Har du en sånn undersøkelse å vise til? For dette har jeg liten tro på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...