Gå til innhold

Tips til kamera


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har lyst på, selv om jeg ikke trenger. Vurderer å kjøpe noe brukt bare for å ha. Tips til kamera? Eventuell bruk er gatebilder, feriebilder, bilde av statiske motiv.

 

Vil ha kontroll på blender og fokus, eventuelt, så da er det vel snakk om et dSLR eller speilløst. Budsjett ~2000,-

 

Canon 100D, eller Sony A5000 eller Sony a57 eller a58?

Ja? Nei? Hvorfor? Hvorfor ikke?

 

Takk for tips og diskusjon!

Endret av johanf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..........

 

Takk for tips og diskusjon!

 

Det finnes mange kompaktkameraer (kamera hvor linsen ikke kan byttes) som gir deg gode muligheter til å styre blender, lkker tid og til en viss grad fokus manuelt, men lite (nytt) til rundt 2000. Hvis du ikke tror du vil kjøpe noen annen lines enn den som følger med kan et kompaktkmaera være et vel så godt valg som speilløst eller speilrefleks.

 

Alle kameraene du nevner er gode modeller, men vær obs på at Sony A57 og A58 tilhører et system som Sony (nesten) ikke videreutvikler så kjøper du et av disse er det ingen garanti for at du vil finne noe nytt i samme system hvis du ønsker å oppgradere.

 

Sony A5000 tilhører systemet Sony satser på for tiden, men er ikke av de nyeste modellene (derav gunstig pris) og litt eldre Sony-modeler har ikke superrask autofokus, men heller ikke dårlig autofokus. A5000 har ikke innebygd søker, kun LCD-skjermen på baksiden. Noen synes det er en ulempe, mens andre synes det ikke er noe problem.

 

Canon 100D er det minste speilreflekskameraet på markedet, som kan være en fordel. Men vesentlig større enn A5000. Igjen eldre modell og bra pris. Spesielt på video ligger det etter dagens modeller.

 

Personlig synes jeg A5000 og 100D er de beste alternativene av de du nevner. Det ene er speilløst, og det andre speilrefleks så det er ikke lett å si at det ene er bedre enn det andre - mye en smakssak.

 

Du kan sjekke bruktmarkedet, men muligens vanskelig å finne ut av for en som ikke har veldig oversikt. 

Endret av se#
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg A5000 og 100D er de beste alternativene av de du nevner. Det ene er speilløst, og det andre speilrefleks så det er ikke lett å si at det ene er bedre enn det andre - mye en smakssak.

 

Du kan sjekke bruktmarkedet, men muligens vanskelig å finne ut av for en som ikke har veldig oversikt.

Mange takk for utfyllende svar! :)

 

Ja, tenkte å sjekke bruktmarkedet. Jeg trenger ikke et helt nytt kamera, da dette blir veldig hobbybasis og litt sånn dann og vann.

 

Jeg heller litt mot å se om jeg kan finne en god pris på et 100D - hva tenker du (eller noen andre) er en god pris brukt?

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Enig med Frobe, mange veldig "optimistiske" priser å se på bruktmarkedet, og enig at Foto.no ofte er mer realistisk, men det finnes rare tilbud der også. Husk alltid å sjekke bruktpris mot nypris i den grad det finnes, eller nypris på tilsvarende produkt. Og her ligger noe av vanskeligheten - hva er tilsvarende produkt? Selv samme kamera kan selges med ulike standardlinser som gjør det vanskelig å se om det er eksakt likt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Fordelen med Canon "100D" er at det finnes enormt mye brukt utstyr og få tak på, foreksempel objektiver kan du kjøpe/selge/bytte brukt omtrent uten tap. Blir man litt bitt av hobbyen får man fort lyst på og teste forskjellige objektiver for å få forskjellige uttrykk i bildene.

Lenke til kommentar

En ting jeg aldri forstår er hvorfor folk ofte tror at hvis man har et speilrefleks, ser man proffere ut, og tar også bedre bilder (sier ikke at dette er "casen" her). Et godt kompaktkamera kan ta minst (om ikke bedre) bilder en et speilreflekskamera med en "jalla" kit linse. 

 

Fujifilm X100 foreksempel, et av de beste kameraene som noen ganger er produsert (?). Her er et til 3k, men de dukker ofte opp billigere: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124761817 Dette er et kamera med ordentlige manuelle kontroller, og gir fotografen en grunnleggende oppfatning av ISO/Lukker/Blender. 

 

Hvis det virker skremmende med et sånt kamera er Sony RX100 også en god kandidat: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=121369385 (IKKE kjøp dette, på finn.no ligger det en mark II som er 200kr dyrere og det finnes ofte RX100 som er mye billigere en dette kameraet på finn.

 

Canon 100D er et bra kamera, men velg objektiv med omhu og ikke kjøp et med den billigste kit linsa uten stabilisator og med "bråkemotor". 

Lenke til kommentar

En ting jeg aldri forstår er hvorfor folk ofte tror at hvis man har et speilrefleks, ser man proffere ut, og tar også bedre bilder (sier ikke at dette er "casen" her). Et godt kompaktkamera kan ta minst (om ikke bedre) bilder en et speilreflekskamera med en "jalla" kit linse.

Jeg er absolutt ikke helt opptatt av at det skal være speilrefleks (eller Sony SLT), men vil uansett at det skal være en oppgradering fra et mobilkamera. Og da også med mulighet for litt mer avanserte funksjoner som bokeh for eksempel.

 

Vet ikke om min uvitenhet lyser igjennom her, men ja...

Lenke til kommentar

 

Fujifilm X100 foreksempel, et av de beste kameraene som noen ganger er produsert (?). Her er et til 3k, men de dukker ofte opp billigere: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124761817 Dette er et kamera med ordentlige manuelle kontroller, og gir fotografen en grunnleggende oppfatning av ISO/Lukker/Blender. 

 

Synes denne anbefalingen er litt merkelig siden X100 ikke er et utpreget snapshoot-kamera men et avansert kamera for virkelige entusiaster og med fast 35mm blir det enda mer snevert bruksområde.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er absolutt ikke helt opptatt av at det skal være speilrefleks (eller Sony SLT), men vil uansett at det skal være en oppgradering fra et mobilkamera. Og da også med mulighet for litt mer avanserte funksjoner som bokeh for eksempel.

 

Vet ikke om min uvitenhet lyser igjennom her, men ja...

 

Du legger vel ikke skjul på at du ikke har den store oversikten i første innlegg, men har (i motsetning til mange andre som stiller tilsvarende spørsmål) en formening om hvilke muligheter du ønsker deg. Godt formulert første spørsmål synes jeg.

 

Som jeg også kommentert i mitt første svar så kan et kompaktkamera være et vel så bra alternativ. Noe jeg ikke kunne tenke meg er imidlertid Fuji X100-serien som KanonEOS nevner. Det betyr ikke at han tar feil og jeg har rett, men at vi har ulike prioriteringer. X100 har flott sensor og bra linse, men det har ikke zoom.

 

For noen er det OK. For meg (og jeg har hatt et par kompaktkamerer med fast brennvidde) betyr det begrenset bruksområde og jeg ville hatt (nesten) enhver jalla kitlinse fremfor et bra objektiv uten zoom.

 

Her er det hva det betyr for deg som er viktig. Har du lyst på et kamera uten zoom er X100 bra, men vil da ha fleksibilitet er noe med zoom bedre.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Forstår at X100 kan ha en litt bratt læringskurve, men når man først kommer seg inn i det, og forstår begrensningene med det, er det et bra alternativ, men ikke for alle. Zoom har man jo, føttene.  :tease:

 

Bokeh kan man få på alle linser (mesteparten) over 24mm (?, noe sånt) men bokeh'en blir bedre/finere med ei linse med lenger brennvidde og stor (lavere) blender.

 

I steden for den standard kit linsa, ville jeg sett på Sigma/Tamron 17-70/17-50, eller lignede linser med blender på rundt 2.8-4. De ekstra millimeterne og større blenderåpning burde gi deg bedre bokeh. 

Lenke til kommentar

Selv om jeg vanligvis er svært for entusiastkompaktkameraer, så gjelder det først og fremst når det er snakk om folk som har i hvert fall noenlunde konkrete tanker om hva slags bilder de vil ta.

 

For en av de helt klare fordelene med et billig speilrefleks med kjedelig kitzoom er at det er billig, selv sammenlignet med en av de rimeligere entusiastkompaktene. Du har ikke kastet bort mye penger hvis det ikke fenger. Og Canon har den fordelen at det er et populært system, så det er ikke så vanskelig å bygge ut med litt brukt optikk hvis man finner ut at det er et nytt område man ønsker å dekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det heller mot Sony A57/A58. De er mulig å få tak i for en billig penge, og det er et greit sted å starte tenker jeg.

Problemet med det gamle Minolta Alpha-systemet/A-fatningen er som se# nevner at det er... vel, om ikke dødt så i hvert fall på sykesengen. Du kan nok få en del helt greit brukt utstyr til det til en ok penge, bare ikke regn med å se noen stor videreutvikling på den fronten. Sony fokuserer i praksis fullt ut på E-fatningen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...