Mgut Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Tenkte da å gjøre dette for morro skyld, men trenger hjelp med dette å velge deler, enste jeg ikke vil ha er sånn som hjelper deg (husker ikke hva det heter) Men kanskje noen lunde som i denne videoen. Sykkelen jeg har er en nishiki tr-29 Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 24. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2018 Eller skal jeg bare bruke en hub motor? er usikker Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Husk at det ikke er lov å bruke kraftigere motorer enn 250W, og motoren skal kun gi hjelpekraft opp til 25 km/t. Motoren som blir brukt i eksempelet over er strengt ulovlig å bruke på en sykkel i Norge, den tilsvarer opp mot 3500 watt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 (endret) Husk at det ikke er lov å bruke kraftigere motorer enn 250W, og motoren skal kun gi hjelpekraft opp til 25 km/t. Motoren som blir brukt i eksempelet over er strengt ulovlig å bruke på en sykkel i Norge, den tilsvarer opp mot 3500 watt. 250W nominell effekt. https://www.dinside.no/motor/hvorfor-er-det-forskjell-pa-250-watts-elsykler/61058519 Nominell effekt - hva betyr det?De 250 lovlige nominelle wattene er den mekaniske effekten som motoren skal kunne gi kontinuerlig i en time uten at temperaturen stiger mer enn to grader over jevn driftstemperatur. Selv om en lovlig motor bare skal yte 250 watt nominelt, er det fullt lovlig at den kan levere langt høyere effekt opp en kneik. I motsetning til forbrenningsmotorer, kan elmotorer gi mye høyere effekt i korte perioder enn den oppgitte, nominelle effekten. Det forutsetter at både batteriet og effektkomponentene i kontrolleren kan levere og tåle den ekstra belastningen. En effekt på 750 watt er derfor fullt lovlig når den bare leveres i noen få minutter oppover en kneik, og hastigheten ikke er over 25 km/t +/- 10 prosent. Derfor er det stor forskjell på lovlige elsykler både når det gjelder ekstra kraft i kneiker og evne til å dra opp lange bakker: Motorer med høyere nominell effekt er i denne sammenhengen ikke nødvendigvis noe bedre i bakker enn en lovlig 250 watts motor. Forskjellen er at du kan kjøre en del fortere på flatmark med en USA-godkjent motor på 48 volt og 750 watt, men skal du ha batteri og kontroller som kan levere tilsvarende mye mer i bratte kneiker og ha like lang rekkevidde, betyr det store og dyre løsninger. Husk også at når luftmotstanden øker, øker også effektbehovet med hastigheten opphøyd i tredje potens, slik at du trenger åtte ganger mer effekt for å doble hastigheten. Rullemotstanden krever dobbel effekt ved tilsvarende fartsøkning. Du kan jo selv tenke deg hva dette betyr for rekkevidden. Derfor er 250 watt nominell effekt et godt kompromiss når det gjelder ytelse og rekkevidde. Endret 24. juli 2018 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 24. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2018 Ja vet reglene, men dette er bare et prosjekt jeg vil gjøre bare for morro skyld og vist jeg går over så må jeg jo registrer den some en moped, men som sakt, trenger deler eller lite vits at jeg spurte vet reglene når det kommer tli el sykkel. Men som sakt vil jeg ikke ha krankmotor. igjen ser dette overalt, første folk gjør er bare å snakke om reglene, vet de er viktige, men skal ikke brukes, bare et prosjekt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Ja du kan skrive hva den skal brukes til, men hvem tror du at du lurer?blir som om du skulle fått oppskrifta på hvordan du piratkopierer blu-ray filmer, men skrev at du aldri skulle gjøre det. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 (endret) 250W nominell effekt. https://www.dinside.no/motor/hvorfor-er-det-forskjell-pa-250-watts-elsykler/61058519 I stand corrected. Ja vet reglene, men dette er bare et prosjekt jeg vil gjøre bare for morro skyld og vist jeg går over så må jeg jo registrer den some en moped, men som sakt, trenger deler eller lite vits at jeg spurte vet reglene når det kommer tli el sykkel. Men som sakt vil jeg ikke ha krankmotor. igjen ser dette overalt, første folk gjør er bare å snakke om reglene, vet de er viktige, men skal ikke brukes, bare et prosjekt. Hvis du skal registrere en el-sykkel som moped så kan den kun gå opp til 45 km/t. Du må ha en ECE-godkjent hjelm, nærlys foran, bremselys bak, signalhorn, sidespeil, skilt og godkjente mopedbremser. Så med mindre du har planer om å bryte loven ved å installere en kraftigere motor, så er det like greit å kjøpe seg en el-moped hvor du slipper alt dette papirarbeidet, og annet arbeid med å gjøre om en sykkel til en el-moped. Hvis ikke du har tenkt til å registrere den som en moped, så gjelder de tidligere nevnte regler og du må bruke en motor med en nominell effekt på 250 watt. Det finnes ferdigsett du kan kjøpe som er lovlige i Norge. Eksempelvis: https://nettbutikk.elsykkelsenteret.no/manufacturers/bafang Du får kjøpt motorer på 500 watt som er lovlige å bruke på 3-hjul sykkel med 2 eller flere passasjerseter. Endret 24. juli 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 25. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2018 Så Uderzo, er dette en nettside du anbefaler, men da kan man like greit finne en 3-hjul sykkel med 2 seter og sette på en 500w, gjelder det samme bare med 1 sete og stort bagasjebrett? og like greit å holde seg til reglene, men igjen ser at folk igjen bare hopper til konklusjoner, som jeg sa i første skulle ikke bruke en slik motor, men at den skulle ligne noe som i videoen og ikke bruke en så kraftig motor Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Jeg kjøpte nylig et produkt fra dem, de fremstår seriøse og serviceinnstilte. Nei, gjelder kun sykler som er laget for 2 personer. «Bagasjebrett passasjer» oppfyller ikke kravet. Jeg ville ikke ha kjøpt en hvilken som helst el-motor, anbefaler heller å kjøpe en motor som er klarert for å brukes på sykler her i Norge. Da vet du at den er lovlig. Lenke til kommentar
Kaja Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 Kan alle sykler bygges om? Jeg har to sykler, en DBS Finse med 7 gir og en DBS Spinosa med 21 gir. Kan begge bygges om? Hvem bygger om disse sykler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå