Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forfulgt/Trusler

Anbefalte innlegg

Hei. Ble for en stund siden forfulgt av en person i bil som har oppført seg truende mot meg noen ganger. Fulgte etter meg i ca. 45 minutter der jeg kjørte i ring gjennom gatene på et tettsted med han oppi ræva på min bil, før han tok en omvei og kom forran meg på skrått sånn at han sperret veien for meg og viste noen tegn til meg, viste fingern og jeg ser deg/skal ta deg. Han kjørte videre etter en liten stund da han såg at jeg tok opp telefonen. Hele greia blei filmet da jeg har dash cam forran og bak på min bil.

Han har senere drevet og kjørt sakte forbi huset mitt flere ganger, har klart å filme dette 1 gang.

Vurderer å gå til politiet og vise dem disse opptakene.

Hvor stor sjanse er det for at politiet tar tak i dette? Må jeg anmelde, eller er dette en politi sak?

Takker for svar.

Anonymous poster hash: 00968...5ea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner du igjen personen fra noe? Må vel være en grunn til at han følger etter deg?

Du kan jo sjekke reg nummeret på bilen, så se hvem som står oppført som eier.

Ville nok uansett ha varslet politiet, i tilfelle det skulle skje et eller annet så har de iallefall litt informasjon.

Lenke til kommentar

Du må varsle politiet. Personen kan være (eller høyst sannsynligvis er) psykisk syk.

Politiet har veldig gode metoder å spane på. Det er nesten umulig for den vanlige person å oppdage det og spesielt for en person som forfølger andre. 

Å kontakte politiet vil hjelpe din situasjon betraktelig. 

• Liker 7
Lenke til kommentar

Kan det være noen som har lekt for lenge i Grand Theft Auto, som ikke klarer å skru av minnene derfra? Kjøreoppførselen minner jo noe ihvertfall, men de tør ikke kollidere med bilen din. De klarer å skjelne noe virkelighet fra fantasi?

Endret av G
Lenke til kommentar

Informer purken.

Er det en trakasserende type så er det like greit å starte prosessen med dokumentering med en gang.

Det er nok mange som i ettertid angrer seg på at de ikke startet prosessen før situasjonen eskalerer til det mer alvorlige.

Uheldigvis tar ikke politiet slike henvendelser særlig seriøst. Av det jeg har sett så skal man helst måtte vente til en alvorlig hendelse før noen tar affære.

Min mor har en venninde som til stadighet blor oppsøkt på sin adresse av enn psykisk syk mann som stikker av fra senter hvor han mottar behandling. Regner med at det ikke skjer noe før hun blir banket, voldtatt eller drept. En kollega ble til jevnlig besøkt av en romantisk rival som knuste vinduer og skremte ham. Politiet foretok seg ingenting. Men i det minste har de noe å gå på når de finner gutten dau på trappa.

Lenke til kommentar

Du må varsle politiet. Personen kan være (eller høyst sannsynligvis er) psykisk syk.

Politiet har veldig gode metoder å spane på. Det er nesten umulig for den vanlige person å oppdage det og spesielt for en person som forfølger andre. 

Å kontakte politiet vil hjelpe din situasjon betraktelig.

De kommer ikke til å bruke spaningsressurser på en slik sak. Det skal være snakk om ganske alvorlige forhold før de bruker de massive ressursene spaning faktisk krever.

Edit: Men du må naturligvis anmelde det. Hvis noe skulle skje så har de det i det minste registrert, selv om de sannsynligvis ikke gjør noe særlig av det i utgangspunktet.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"Regner med at det ikke skjer noe før hun blir banket, voldtatt eller drept"

Er en fyr her som har seksuellt misbrukt flere...tror sågar han tepiet fast en dame og voldtok henne  , kommunen er jo helt inkomp mht passe på denne fyren , psykiatri er for det meste bare en stor vits og dulling med farlige personer

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Min kjæreste hadde lignende episode. En kar fulgte etter hun. Har skjedd flere ganger, men de andre gangene var jeg på jobb. 

Heldigvis den siste gangen var jeg hjemme, og hun fikk ringt, jeg kom og sperret han inne, og sa at om han ikke ga seg så ville han få seg en real omgang med juling.

Funka det og, selvom det ikke er etter boka ;) 

Anonymous poster hash: cf911...a75
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min kjæreste hadde lignende episode. En kar fulgte etter hun. Har skjedd flere ganger, men de andre gangene var jeg på jobb. 

Heldigvis den siste gangen var jeg hjemme, og hun fikk ringt, jeg kom og sperret han inne, og sa at om han ikke ga seg så ville han få seg en real omgang med juling.

Funka det og, selvom det ikke er etter boka ;)

Anonymous poster hash: cf911...a75

Elsk, men ikke noe TS burde finne på å gjøre, altså konfrontere, vet aldri hvor ustabil denne personen er. Hadde han hatt venner som kunne backet han opp istedet... dessverre er politiet ofte maktesløse før noen blir skikkelig skadet. (om de selv ville kunne de ikke undersøkt hver eneste lille ting som blir meldt inn, da faller viktige ting fort mellom stolene) 

Min erfaring er at politiet er kjappe når noen er i gang med ett overfall men gir omtrent faen hvis man blir truet med ett. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...