Hopperesque Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Underleverandører vil gjerne tjene penger. Tesla er en mulighet for de å tjene penger. Da må de være villige til å svelge noen kameler. "Kunden har alltid rett." Ikke alltid, spesielt ikke hvis de risikerer å tape penger. Ingen leverandører er interessert i å drive med veldedighet. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Så du er enda en troende ? Mener du virkelig at for de om de nådde en produksjon på 5000 M3 i siste uke før kvartalsresultatet, så har de en faktisk produksjon på dette antallet ? De produserte biler i et telt mann. Et telt. Og det gikk på bekostning av de andre modellene. Snittet de lå på i uka sist kvartal var vel heller 3000 i uka. Det, er den reelle produksjonen. Antall biler som blir sendt ut med feil er hinsides det som de etablerte bilprodusentene sliter med. Ikke blir de reparert før kunden er blitt pissesure og kanseleringene av M3 gjør at Tesla går tom bestillinger om et år. 35000 dollar modellen de skrøyt av er det ingen som har fått enda, og Tesla Semi var bare et eventyr. Lykke til med den investeringen Hr Hugaas. Jeg har advart deg og hele bøtteballetten på TU i årevis. De er nok ikke oppe på en stabil produksjon på 5000/uke helt ennå, det ser ut til at de ligger mer i området 3500-4000/uke for øyeblikket. Men alt tyder på at de vil stabilt være på 5000/uke i løpet av kvartalet. Man kan forvente at produksjonen vil gå opp og ned, ettersom produksjonslinjer stenges ned for oppgraderinger, nye opsjoner fases inn, osv. Det er ikke dramatisk. Og kvaliteten ser ut til å være veldig god. Det er svært lite støy rundt dette. Så klart, her i Norge sliter Tesla med service-kapasiten. Så utifra dette kan man få et feilaktig inntrykk av det større bildet. Og som en kuriositet: Sør Korea setter nå opp 310 hydrogenstasjoner innen 2022 og de bestiller samtidig 1000 hydrogenbusser. Nikola kommer med første preproduksjonsmodell av sin Class 8 hydrogen truck i år. Den vil ha en rekkevidde på inntill 1800 km. Kina skal ha 300 hydrogenstasjoner innen 2025 og 1000 i 2030. Hele Europa bygger nå sine stasjoner, og alle de store bilprodusentene kommer med sine respektive hydrogenmodeller i løpet av de neste 4 årene. Og Power 2 Gas blir oppskalert i store prosjekter de neste årene, noe som vil drive kg prisen på hydrogen ned. Fint for store flåteoperatører og for folk som ikke kan lade hjemme.... Jeg vet hva du har satt sparepengene dine i. Jeg tror du vet hva jeg har satt mine i :-) Jeg håper du klarer å komme deg ut i tide. Om du har f.eks investert i NEL, så forventer jeg at de vil bli dratt med i dragsuget av at Nikola Motors går konk. Kanskje NEL overlever, men jeg tror ikke aksjekursen vil holde seg så høy som i dag. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 JP Morgan predicts Tesla shares will plunge more than 40% before the end of the year. J.P. Morgan reaffirms its underweight rating on Tesla shares, saying other automakers may price their electric cars aggressively. The firm's analyst is cautious over the company’s second-quarter financial numbers such as free cash flow and profit margin. https://www.cnbc.com/2018/07/20/jp-morgan-predicts-tesla-shares-will-plunge-more-than-40percent-by-year-end.html Meningene er som alltid delte, Baird forventer f.eks $411. https://www.teslarati.com/tesla-tsla-outlook-morgan-stanley-baird-analysts/ For ett og to år siden så hadde du mesteparten av TU`s forum på din side Hr Hugaas. Nå er det ikke mange som er like sterke i trua lenger. Man hører ikke lenger latterligjøring av hydrogenteknologi, og de fleste innser at Tesla er en liten fis i sammenligning med de store produsentene som nå kommer med sine elektriske (og hydrogendrevne) biler som både er bedre og billigere en Tesla.Folk latterliggjører ikke hydrogen til like stor grad, fordi hydrogen blir mer og mer irrelevant for hver dag som går. Jeg kan nesten ikke huske sist gang jeg leste en artikkel om hydrogen. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Jeg håper du klarer å komme deg ut i tide. Om du har f.eks investert i NEL, så forventer jeg at de vil bli dratt med i dragsuget av at Nikola Motors går konk. Kanskje NEL overlever, men jeg tror ikke aksjekursen vil holde seg så høy som i dag. Ser at Nikola Motors er et privat selskap. Det er dermed vanskelig å si noe økonomien deres. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Jeg håper du klarer å komme deg ut i tide. Om du har f.eks investert i NEL, så forventer jeg at de vil bli dratt med i dragsuget av at Nikola Motors går konk. Kanskje NEL overlever, men jeg tror ikke aksjekursen vil holde seg så høy som i dag. Ser at Nikola Motors er et privat selskap. Det er dermed vanskelig å si noe økonomien deres. Man trenger ikke innsikt i økonomien for å kunne si at businessmodellen henger ikke på greip. Kanskje har de masse penger, og kan kjøre med tap i åresvis før de går konk, men jeg har mine tvil. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Man trenger ikke innsikt i økonomien for å kunne si at businessmodellen henger ikke på greip. Kanskje har de masse penger, og kan kjøre med tap i åresvis før de går konk, men jeg har mine tvil. Det blir uansett bare spekulasjoner. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Folk har forutsett dette siden 2008, JP M med flere. De har til nå mer eller mindre kun tatr feil. Hydrogen er det fortsatt ingenting som skjer, det samme kan sies om de "andre". Ingen klarer å levere, men de preiker mye. Men for all del, tesla går ikke akkurat bra om dagen og de har store problemer. Men de er klar over det, heldigvis. Eventuelt så har hatt rett hele tiden, og nå begynner spådommen så smått å realisere seg. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Eventuelt så har hatt rett hele tiden, og nå begynner spådommen så smått å realisere seg. Ja, eller de kan nok engang ta feil.. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Selskapet er i pengenød, ifølge Wall Street Journal. Tesla ber underleverandører om tilbakeføring av betaling Når andre produsenter forhandler med underprodusenter om pris: Ikke så mye som en delsetning i media. Når Tesla forhandler med underprodusenter om pris: Katastrofeoversikter. Tesla går konkurs. Det er ikke måte på elendighet. Sukk. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Når andre produsenter forhandler med underprodusenter om pris: Ikke så mye som en delsetning i media. Når Tesla forhandler med underprodusenter om pris: Katastrofeoversikter. Tesla går konkurs. Det er ikke måte på elendighet. Sukk. Enda en? Jeg får sette kasetten på repeat: Les artikkelen, det handler ikke om å bare forhandle med underleverandører. Det står mere der. Det som er sjokkerende (for meg) er at Tesla ber om å få tilbakeført betaling for allerede utført arbeid. Forhandle om pris gjør man FØR arbeid iverksettes. Ikke etter at avtalen er signert, jobben er gjort og betalingen er delvis sendt. 6 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Hvilken artikkel? WSJ-artikkelen som diktet fritt for å spre FUD? Forhandle om pris gjør man også underveis, for eksempel når man ser at volumene er mye større. Og man kan også forhandle om pris med tilbakevirkende kraft hvis det er noe som tilsier at det bør gjøres. Men det er jo selvsagt galt og bare negativt at Tesla jobber med å senke kostnader. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Når Tesla ber om almisser fra underleverandørene mener du. Si meg , har ikke «de også» en forretning å ivareta. Ebit, aksjonærer budsjetter osv. Hvis du selv roter til med malingen av huset og feilberegnet innkjøp av mengde og arbeidstid. Skal jotun gi deg «cash back» fordi det er synd du ikke klarte å male hele huset på oppsatt budsjett ? 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå