Gå til innhold

Tesla ber underleverandører om tilbakeføring av betaling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elon Kjos og Bjørn Musk fører en veldig ekspansiv linje som selskapet ikke har råd til. Splitter nye fly? Rakettmotorer på ny sportsbil?

Bjørn Kjos tjener jo faktisk penger da. Og selskapets hans er veldig populært for oppkjøp. Norwegian har også utrolig mye bedre kredittrating enn Telsa. Så nei, Bjørn Kjos har ikke kjøpt mer enn han har råd til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen sier stikk motsatt. Leste du ikke artikkelen, eller er du uenig med artikkelen?

Brukeren leste nok bare første del av avsnittet.

 

Tesla overholder garantert ikke betalingsbetingelsene, derav den skyhøye lev.gjelden ved kvartalsslutt. Og nå vil de i tillegg ha penger tilbake fra leverandører som de ikke har betalt i tide.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men rykter kommer ikke av ingenting. Det finnes selskaper som kunne tenkt seg å kjøpe Norwegian, hvem vil kjøpe Tesla?

 

Hovedproblemet for Tesla er at de har bygget opp enorm gjeld. Om Tesla går konkurs og gjelden blir restrukturert, så vil det være mange interesserte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brukeren leste nok bare første del av avsnittet.

 

Tesla overholder garantert ikke betalingsbetingelsene, derav den skyhøye lev.gjelden ved kvartalsslutt. Og nå vil de i tillegg ha penger tilbake fra leverandører som de ikke har betalt i tide.

Snart vet du så begynner de å true leverandører. Senk prisene ellers betaler vi ikke fordi vi er nesten konk :p

 

Kanskje Musk skal skrive i caps lock på twitter slik som Trump til Irans president? :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hovedproblemet for Tesla er at de har bygget opp enorm gjeld. Om Tesla går konkurs og gjelden blir restrukturert, så vil det være mange interesserte. 

Ja, det er jo det jeg mener. Siden Tesla har den gjelden så vil enhver kjøper da betale gjelden Tesla har og investere mye i selskapet. Og med dagens situasjon er det risky og kostbar tid å kjøpe. Pluss aksjeverdien på det selskap er veldig høy i forhold til hva de faktisk har. Og som du sier om de går konk så kan jo mange kjøpe opp deler av selskapet til mye rimeligere priser.

 

Så det er derfor jeg sier det er stor forskjell mellom Norwegian og Tesla. Norwegian tar jo og opp gjeld for å kjøpe fly. De tjener derimot både penger og bruker heller ikke penger så raskt. Bestille nye fly er en ting, men du betaler jo ikke alt på forhånd, og du kan vente 10 år på å få et fly du har bestilt. Så Kjos og Musk er ikke akkurat i samme kategori mtp ekspansjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hovedproblemet for Tesla er at de har bygget opp enorm gjeld. Om Tesla går konkurs og gjelden blir restrukturert, så vil det være mange interesserte. 

De har ikke bare høy langsiktig gjeld, men den kortsiktige gjelden (eks. leverandørgjeld, kundedepositum, kortsiktige obligasjoner) overgår også omløpsmidlene i selskapet (eks. kontantbeholding, kundefordringer og varelager). Slik har det vært over flere kvartaler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hovedproblemet for Tesla er at de har bygget opp enorm gjeld. Om Tesla går konkurs og gjelden blir restrukturert, så vil det være mange interesserte. 

Njah, det er jo minst like interessant for et selskap med dype reserver å kjøpe firmaet og refinansiere all gjelden - godt mulig de kan komme ut av det bedre enn Tesla post-konkurs.

 

Edit: Uansett, jeg trodde Tesla var "et batterifirma, ikke et bilfirma", hva har det å si for denne situasjonen? Kan de ikke bare selge alle bllpatentene og produksjonsapparatet og leve videre på gigafactories?

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Njah, det er jo minst like interessant for et selskap med dype reserver å kjøpe firmaet og refinansiere all gjelden - godt mulig de kan komme ut av det bedre enn Tesla post-konkurs.

 

Edit: Uansett, jeg trodde Tesla var "et batterifirma, ikke et bilfirma", hva har det å si for denne situasjonen? Kan de ikke bare selge alle bllpatentene og produksjonsapparatet og leve videre på gigafactories?

Har du sett aksjeverdien til Tesla i forhold til fysiske verdier, ansatte, biler produsert osv? De ligger på samme markedsverdi som langt større bilselskap. Så om du kjøper Tesla basert på dagens aksjekurs så betaler du dyrt for hypen. Hvordan skal det være verdt det? Det kan være verdt det å kjøpe aksjer i Tesla og tjene på at disse stiger i verdi, men hele selskapet? Da må du være utrolig sikker på at du kommer til å tjene utrolig mye på det, ellers så vil du streve med å få tilbake de pengene.

 

Tesla heter Tesla Motors, og er definitivt IKKE et batterifirma. Og jeg tror ikke akkurat de har patenter som er verdt mye penger. Tyskland/Sveits er fremste i verden på elektromotorer. Mest kjente er Siemens. Siemens har mye patenter.

 

Gigafactory er et samarbeid med Panasonic. De lager battericeller basert på Panasonic sin teknologi. Om noe hadde den delen sikkert blitt overtatt av Panasonic da om de solgte ut resten. Eller noen folk med mye penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sett aksjeverdien til Tesla i forhold til fysiske verdier, ansatte, biler produsert osv? De ligger på samme markedsverdi som langt større bilselskap. Så om du kjøper Tesla basert på dagens aksjekurs så betaler du dyrt for hypen. Hvordan skal det være verdt det? Det kan være verdt det å kjøpe aksjer i Tesla og tjene på at disse stiger i verdi, men hele selskapet? Da må du være utrolig sikker på at du kommer til å tjene utrolig mye på det, ellers så vil du streve med å få tilbake de pengene.

 

Tesla heter Tesla Motors, og er definitivt IKKE et batterifirma. Og jeg tror ikke akkurat de har patenter som er verdt mye penger. Tyskland/Sveits er fremste i verden på elektromotorer. Mest kjente er Siemens. Siemens har mye patenter.

 

Gigafactory er et samarbeid med Panasonic. De lager battericeller basert på Panasonic sin teknologi. Om noe hadde den delen sikkert blitt overtatt av Panasonic da om de solgte ut resten. Eller noen folk med mye penger.

 

Remind me to never try sarcasm again. (Altså for batteri-greia. Hver gang noen snakket om Tesla frem til de begynte å få problemer dukket det opp fjols som mente at Tesla egentlig var et batterifirma, som bare brukte biler for å ha noe å selge batteriene i.)

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...