Gå til innhold

Butikker påstår de oppdaterer prisene sine en til to ganger i året, LØGN!

8DX8QO0Y

Anbefalte innlegg

Alle dagligvareprisene kryper oppover med noen kroner i uken, de oppdateres faen ikke en til to ganger i året. Og de billigste varene har økt fra 20% til 100% det siste året, ikke "følger inflasjonen" som dagligvarekjedene påstår!

Og en annen ting er elektroniske prislapper. Når man kommer i kassen er prisen feil og høyere enn hyllepris til og med!

Sint!

Endret av 8DX8QO0Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[citation needed]

Prisene justeres hele tiden. Og hvis det er forskjell i pris mellom den elektroniske prislappen og i kassen, er nok det fordi du har sett på feil prislapp..

Jeg mistenker at du blander med avtalene mellom leverandørene og kjedene, som forhandles på høsten en gang. Men de handler om innkjøpspris for kjedene.

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 4
Lenke til kommentar

[citation needed]

Prisene justeres hele tiden. Og hvis det er forskjell i pris mellom den elektroniske prislappen og i kassen, er nok det fordi du har sett på feil prislapp..

Jeg ser aldri på feil prislapp, det står på dem hvilke varer de hører til.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet i en dagligvarebutikk mens jeg studerte. I 99% av tilfellene der kunden mente at det var en annen pris var det kunden som hadde sett feil. Men selvfølgelig, du tar aldri feil..

Jeg er i motsetning til 99% av kunder ikke en idiot.

Jeg har også jobbet i et par dagligvarebutikker.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du viser hvor kjedene har påstått dette.

Det ble sagt i januar i år tror jeg det var, på TV da Rema kranglet med bunnpris og coop om brustadbuer og priser på varer. Alle påstod de bare oppdaterte prisene i januar eller januar pluss sommeren.

Dette i dag:

https://www.dagbladet.no/mat/butikk-kjedene-slar-ring-om-bondene-i-krisen---priskrig-er-det-siste-vi-trenger/70027873

Neeeeei, det siste KJEDENE trenger er en priskrig... de får vel god rabatt og skal tvinge oss forbrukere til å betale dyrt. Som vanlig.

Hvorfor skal ikke bøndenes ulykke komme oss andre til gode? Det fungerer ihvertfall sånn andre veien, men det er visst bare forbrukerne som skal ha ulempen, i alt!

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

(...)Og en annen ting er elektroniske prislapper. Når man kommer i kassen er prisen feil og høyere enn hyllepris til og med!(...)

Kan være forskjellig praksis noen steder i landet men de gangene jeg har påpekt at det stod en annen pris på hyllen har personen i kassa bare justert det til den prisen jeg sier. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Prisene har gått opp nå, og det ganske mye. Feks. meierismør har økt med 5 kr. pakka og grønnsakene er gått opp i pris. Bøndene har også hatt oppgjøret sitt og det fører alltid til økte priser. Prisene vil øke mye i tiden som kommer pga. krise i landbruket og man sperrer for import av kjøtt med mer. Foret til dyra må også importeres og dette må jo også dekkes inn.

Mener å ha hørt de har to store prisjusteringer i året, så justeres prisen også løpende på enkelte varer.

Lenke til kommentar

Vi bruker en forsvinnende liten del av pengene våre på mat kontra hva vi gjorde for f.eks 50 år siden. Kjøpskraften vår fyker i været, gjennomsnittsinntekten i Norge er 2 ganger hva som kreves for 1% i verden.

Mat kan øke mye i pris før det blir noe problem for folk å få råd, de må da vurdere andre goder som den billige maten har gitt de.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[citation needed]

Jeg mistenker at du blander med avtalene mellom leverandørene og kjedene, som forhandles på høsten en gang. Men de handler om innkjøpspris for kjedene.

Som en som jobbet på Kiwi og fikk installert det nye systemet med elektroniske prislapper under ansettelsen vil jeg si at de absolutt ikke er perfekte, og at feil forekommer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vi bruker en forsvinnende liten del av pengene våre på mat kontra hva vi gjorde for f.eks 50 år siden. Kjøpskraften vår fyker i været, gjennomsnittsinntekten i Norge er 2 ganger hva som kreves for 1% i verden.

Mat kan øke mye i pris før det blir noe problem for folk å få råd, de må da vurdere andre goder som den billige maten har gitt de.

...men vi bruker mer på transport, bolig, elektronikk osv. Kjøpekraften i Norge er på full fart nedover og det er mange europeiske land som har bedre kjøpekraft. Når man i tillegg justerer kjøpekraften for ting vi liker/skulle ha gjort mer av, så synker den ytterligere fordi alt av nytelse, velferd og transport er overpriset i Norge.

Det å sammenligne matpriser før og nå har ingen sammenheng.

Det å sammenligne mapriser, øl-priser, McDonalds priser med andre land gir derimot mening, og man ser at man får like mange øl på puben i fattige land som vi gjør med en norsk lønn i Norge. Man kan også sammenligne melkepriser og få samme resultat.

Lenke til kommentar

...men vi bruker mer på transport, bolig, elektronikk osv. Kjøpekraften i Norge er på full fart nedover og det er mange europeiske land som har bedre kjøpekraft. Når man i tillegg justerer kjøpekraften for ting vi liker/skulle ha gjort mer av, så synker den ytterligere fordi alt av nytelse, velferd og transport er overpriset i Norge.

Det å sammenligne matpriser før og nå har ingen sammenheng.

Det å sammenligne mapriser, øl-priser, McDonalds priser med andre land gir derimot mening, og man ser at man får like mange øl på puben i fattige land som vi gjør med en norsk lønn i Norge. Man kan også sammenligne melkepriser og få samme resultat.

Jeg mente den fyker i været siden 50-tallet.

"Det er mange land med bedre kjøpekraft"

Det er 4. Og de har en marginalt høyere score..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Daligvarebutkker oppdaterer priser DAGLIG, men de store kjedene har tradisjonelt hatt to hovedjusteringer av prisene hvert år: Januar og etter jordbruksoppgjøret. Siste årene har man skjøvet på januarjusteringen til februar og min mistanke er at dette er gjort for å unngå fokus på saken når alle andre priser også øker og media er opptatt av dette. I juli øker man prisene mye (og på langt andre ting enn der jordbruksavtalen spiller inn) og min mistanke er at man da satser på prisøkning mens alle (media inkl) har ferie og ikke husker hva prisene var før ferien. 

Selv har jeg litt Odd Aukrust-tendenser og har altså ført litt statistikk i saken (Odd Aukrust = “bror min” til relativt nylig døde forfatter Kjell Aukrust, “bror min” ble leder av Statistisk sentralbyrå). Jeg kan si at jeg noterte meg nå i juli at kjeden som “hver dag slåss for lave priser” - Kiwi altså - var tidligere enn både Coop (Extra) og Rema hva gjaldt å øke prisene i juli, og Kiwi økte dem merkbart på en del varer - gjerne de samme som de også økte i januar. Siste år f eks 8,4 % for en bestemt type kjeks, 18,7 % for  en bestemt type olje og 28,9 % for en bestemt type rosiner (Konsumprisindeksen har til sammenligning samme periode steget 2,6 % totalt for alle varer..) Av en eller annen forunderlig grunn var ikke Kiwi like opptatt av å annonsere dette som et par priskutt etter julioppdateringen. 

Dagligvarebutikkjedenes moral later til å være akkurat som for bensinstasjonene. Endre prisene konstant og forvirr alle kunder som ikke fører nøye statistikk. De siste er i fåtall, og det vet kjedene veldig godt. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg mente den fyker i været siden 50-tallet.

"Det er mange land med bedre kjøpekraft"

Det er 4. Og de har en marginalt høyere score..

Om du mener kun fire land har bedre kjøpekraft så må man justere målemetode, men jeg har sett statistikken du viser til, og den avdekker ikke sannheten.

Lenke til kommentar

Meg bekjent er det kun alkohol som har begrensninger på hvor ofte prisene kan endres på et enkelt produkt. I praksis tror jeg det er mulighet for to prisendringer i løpet av året. Det er også eneste varegruppe (sammen med tobakk?) som det ikke er lov å selge med tap.

Jeg er i motsetning til 99% av kunder ikke en idiot.

Jeg har også jobbet i et par dagligvarebutikker.

Den var god. Jeg vil påstå at majoriteten av de som påstår at de er i en "1%" gruppe, her antar jeg at idiot er en referanse til intelligens, aldri ville funnet på å uttale seg på en slik måte.

Å i det hele tatt påstå at 99% av butikkunder er idioter er ganske tåpelig. Selvsagt vil alle gjøre idiotiske ting deler av tiden, noen få gjør idiotiske ting hele tiden. Din påstand er et godt eksempel på det første og sokner mot den andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...