oysteinsen Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg bygde meg en pc med Asus A7N266-VM hovedkort med integrert lan/grafikk/lydkort for snart ett år siden. Jeg har fått en stygg dyp brummelyd i høyttalerne når jeg hører på musikk via stereo-anlegget. Mener ganske bestemt at den lyden ikke har vært der hele tida. Når jeg hører på musikk er pc'en koblet til stereo-anlegget via en 10 meter lang kabel av dårlig kvalitet. Jeg har tidvis koblet pc'en direkte til en liten høyttaler med mono mini-jack-plugg. Kan det være årsaken at jeg dermed har kortsluttet høyre og venstre kanal? Lenke til kommentar
hart Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg har samme problem som deg.. bruker det integrerte lydkortet (AC97) og en 10 meter lang biltemakabel.. selvfølgelig har dette noe å si. Hadde jeg orket å spandere litt penger på et OK lydkort og en bedre kabel hadde dette eliminert mye av "brummingen". Korriger meg gjerne, men i mitt oppsett er det nok et rimelig dårlig signal til støy forhold Tror nok at du er et offer for det samme.. En annen kilde kan være at lydkabelen din ligger i nærheten av (nett)strømkabler. Er brummingen sånn omentrentlig på 50Hz? Prøv å flytt den litt opp fra gulvet og andre plasser det kan tenkes å ligge skjulte overraskelser. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Er nok sannsynligvis en jordsløyfe.. Dvs at det går 50Hz jordstøm gjennom signalkabelen pga forskjellig jordpotensiale... Kan alltids være at signalkabelen ligger i nærheten av en strømkabel, men det er sjeldent et stort problem. At kabelen er av "dårlig" kvalitet har ingen betydning så lenge den ikke er ødelagt.. Søk på "ground loop" på google så skal du nok kunne finne mange forklaringer og løsninger på problemet ditt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå